H
heane
Om jag delar av paddocken kan jag kanske få min ridtravare att gå saktare. Hon vill ju rusa hela tiden. Så kanske jag känner mej tryggare också.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mina generella tips till ridtravarryttare är;
- En travare blir aldrig trött så att försöka dämpa tempot genom upptempojobb kommer aldrig fungera, snarare ha motsatt effekt.
- Ta en gångart i taget. Övergångar är jättebra, men se till att hästen kan gå på ett bra sätt i skritten innan du börjar med traven. Skritt-halt-skritt funkar lika bra som skritt-trav-skritt.
- Rid ut mycket! Lämna stigarna och traska på off-road. Skritt i lång-låg form med högt gräs att lyfta fötterna över gör underverk! Likaså med övergångar och övriga gångarter såklart.
- Du kan aldrig rida för många svängar! Gör serpentiner mellan träd, lägg volter och 8-volter, snirkla fram och tillbaka. Travare är vana att springa i fullt ös mer eller mindre rakt fram.
Och sen vill jag faktiskt ge hjälptyglar lite prestige i sammanhanget också. En chambon eller en gouge kan vara otroligt vägledande för att hästen ska förstå den nya önskvärda formen, särskilt om man som ryttare är lite ovan och inte kan förklara för hästen på ett bra sätt vad den ska göra.