Få travare att gå saktare

H

heane

Om jag delar av paddocken kan jag kanske få min ridtravare att gå saktare. Hon vill ju rusa hela tiden. Så kanske jag känner mej tryggare också.

Sv: Få travare att gå saktare

Somliga travare har aldrig fått röra sig på det sätt som krävs i en paddock och reagerar på det okända genom att göra något de känner igen... springa på.

Fungerar det att longera? Att träna övergångar borde kunna vara bra också så fokus hamnar bort från rusa (skritt-trav-skritt-trav-etc).

Travare har rört sig såpass annorlunda att det kan vara svårt fysiskt att gå sakta och röra sig på spår. Både för att de är stela och för att bäckenet rört sig annorlunda (fram och tillbaka istället för upp och ner).

Om du vill bygga upp och göra smidigare så börja i skogen -braka rätt ut och gör allt som innebär att kliva runt och inte gå rätt fram!

håller med och också att rida i volter för att dämpa tempot, men det allra bästa i början är som sagt att rida i skogen runt träd och annat så hästen får träna styka och smidighet och dessutom får lite hjärngympa.

Jag har ahft samma problem och i mitt fall var det markarbete och åter markarbete / ledarskapsövningar som hjälpte.

Jag har själv haft kallblodstravare som bara rusade på.. De hade suttit på skarpa bett och dragit sönder henne totalt.

Det du ska göra är att ta det lugnt och lugnt. Vara ute och skritta på långa tyglar jätte mycket. Fast att min häst gått i padock i 10år av sitt liv så gick hon knappt att trava eller galopper lugnt.
De har så mycket energi......
Min var tvungen att gå varje dag för att hålla sej lugn och vissa passar aldrig i padock.
En travare är van att sträcka ut, springa länge och göra av med mycket energi att trycka ihop de i en padock är inte alla som passar för.. Så det kanske aldrig går.
Att hålla på med tempo växlingar och göra halt mm. Bara stressade min häst jätte mycket.
Att först longera henne eller rida ut och skritta i backar så gick det bättre för henne i padocken sen.
Men du bör låta henne röra sej först och göra av med energi.
Problemet är att desto mer man tränare de deto starkare blir de.
Du får tänka att har de gått på travet har de en enorm grund kondition som går snabbt att stärka igen.

Jag är faktiskt lite själv cockad över att de säger att kallblodstravarna är sveriges motsvarighet till PRE hästarna...
Tror inte det är många som klara det, även om det finns ett fåtal..

En sak som jag lärt mej är att jag aldrig köper en kallblodstravare eller travare igen.
Det var när jag ridit henne ca 6 månader och då flera gånger i veckan som hon lugna sej lite. Men ändå krävde hon att jobba sej trött innan padocksträning.

Så hästen passar mest som skogshäst.
Man fick aldrig trava om hon inte var helt lugn och börjde hon stressa fick hon bryta av och skritta på långa tyglar och så fick man hålla på..
Även ute. Bara lugnt aldrig gasa, volter och långa tyglar... Lugnt. I bland fick hon inte trava alls ute elle ri padock utan bara skritta..

Men är padock och dressyr dte man helst vill hålla på med är nog en annan ras att föredra... Det ligger en massa jobb bak för att få de lugna och inte alla funkar det någonsin på..
Men var beredd att lägga tid och åter tid!!!

Senast ändrad:

skritt o lösgörande arbete, många många övergångar, fem steg trav sen skritt igen.

Sen tycker jag inte att man ska ha den typen av häst om man är osäker, vore det inte roligare med en trygg o säker läromästare?

Först och främst:

Hur ser foderstaten ut?
Har du en tränare?
Har hästen en väl kuperad hage med hästkompisar?
är hästen riden tidigare? hur mycket? inom vad?
har hästen kodition?
är hästen välmusklad?

I övrigt håller jag med Bison, en ung,outbildad och osäker ryttare SKA ha en äldre välutbildad och trygg häst.

Mina generella tips till ridtravarryttare är;
- En travare blir aldrig trött så att försöka dämpa tempot genom upptempojobb kommer aldrig fungera, snarare ha motsatt effekt.
- Ta en gångart i taget. Övergångar är jättebra, men se till att hästen kan gå på ett bra sätt i skritten innan du börjar med traven. Skritt-halt-skritt funkar lika bra som skritt-trav-skritt.
- Rid ut mycket! Lämna stigarna och traska på off-road. Skritt i lång-låg form med högt gräs att lyfta fötterna över gör underverk! Likaså med övergångar och övriga gångarter såklart.
- Du kan aldrig rida för många svängar! Gör serpentiner mellan träd, lägg volter och 8-volter, snirkla fram och tillbaka. Travare är vana att springa i fullt ös mer eller mindre rakt fram.
- Lär dig tömköra om du inte redan kan det. Det kan vara svårt för en travare att lära sig använda sin kropp på "det nya rätta sättet" om det sitter en obalanserad ryttare på ryggen.

Och sen vill jag faktiskt ge hjälptyglar lite prestige i sammanhanget också. En chambon eller en gouge kan vara otroligt vägledande för att hästen ska förstå den nya önskvärda formen, särskilt om man som ryttare är lite ovan och inte kan förklara för hästen på ett bra sätt vad den ska göra.

Ett tips som jag inte tror nämns är att prova ett bettlöst alternativ. Jag har upplevt att många springer ifrån mun-/bettproblem.

Varför känns det här som ett troll?

Men om det inte är det så kontakta en tränare som kan hjälpa dig.

Min kille är iofs väldigt lättlärd.. Men efter ett år till och från med graman och gymnastikövningar så går han nu klockrent i traven. Han är 10 år, har blivit riden i 2 år, varav det senaste året helt utan graman (dock inget för nybörjare).

För honom var balansen det svåraste, han hade ingen balans att gå långsamt. Det blev oerhört mycket skritt till att börja med, sedan mycket hoppning. Minst en gång i veckan, inte nödvändigtvis på höga hinder. Jag brukade köra på 50cm. Så kommer man i trav eller galopp och efter hindret ska man göra halt innan väggen/staketet (har man inte tillgång till paddock/ ridhus så kan man ha hagens staket som stopphjälp). Sen sänker man hindret så hästen får känna att oj vad lätt det blev, behöver ju inte alls ha sån hög fart, när det känns avspänt så kan man börja höja igen, mycket lite åt gången.

Nu är det mycket, mycket tempoväxlingar, och många volter som underhåller balansen.

När jag började rida honom fick jag ett tips om att bara låta han gå i hagen i några månader för att han skulle "muskla av sig", och det skulle tydligen vara lättare för honom att utveckla sina ridmuskler på det sättet... Visst, då hade jag antagligen inte varit såhär långt idag, hoppat 1m hinder och allt :D så gör för allt i världen inte detta.

Detta beror dock inte på foderstaten! din häst är avlad för att springa, det har den fått reda på sen den var liten!

När jag musklade om min kallblodtravare även många vanliga dressyr ridna hästar är just lång tygel och backar...
Många travare borde stå några månader innan man börjar rida om de.
Just för att bli av med de musklerna och varva ner.

Om man skrittar mycket eller hela tiden på långa tyglar i backar mm så bildas musklerna om och de tänker ner framåy vilket är jätte bra sedan när man börjar jobba de.
Räcker man tar lite så samlar de sej själva. Man jobbar låg form och börjar bilda musklerna långsamt.
Det kräver tålamod och tid, emn amn får en avslappnad häst som jobbar lugnt.
Allt eftersom hästen får musklerna kan man kräva högre form..

Mina generella tips till ridtravarryttare är;
- En travare blir aldrig trött så att försöka dämpa tempot genom upptempojobb kommer aldrig fungera, snarare ha motsatt effekt.
- Ta en gångart i taget. Övergångar är jättebra, men se till att hästen kan gå på ett bra sätt i skritten innan du börjar med traven. Skritt-halt-skritt funkar lika bra som skritt-trav-skritt.
- Rid ut mycket! Lämna stigarna och traska på off-road. Skritt i lång-låg form med högt gräs att lyfta fötterna över gör underverk! Likaså med övergångar och övriga gångarter såklart.
- Du kan aldrig rida för många svängar! Gör serpentiner mellan träd, lägg volter och 8-volter, snirkla fram och tillbaka. Travare är vana att springa i fullt ös mer eller mindre rakt fram.

Och sen vill jag faktiskt ge hjälptyglar lite prestige i sammanhanget också. En chambon eller en gouge kan vara otroligt vägledande för att hästen ska förstå den nya önskvärda formen, särskilt om man som ryttare är lite ovan och inte kan förklara för hästen på ett bra sätt vad den ska göra.

:bow: Jag håller på jätte mkt med travhästar och har ridit bara travhästar i 7år nu, Självklart är ju alla hästar olika men det som faktiskt hjälp med ALLA dom jag ridit är just MKT övergångar! Väldigt mkt skritt-Trav-Skritt-Halt-Skritt-Trav..Osv... Och VOLTER! Så fort hästen kan slappna av ordentligt i skritten och inte stressar upp sig så kan man "rulla" in i traven några meter för att sen skritta igen.. Om och om och om igen.. När man sen känner att man kan trava på ett tag utan att hästen stressar upp sig lägger man in volter även i traven.. För att efter volten Skritta några meter och sen samma samma..! Men som sagt innan, OM din häst har blivit travtränad så HAR den inte Musklerna som krävs för att orka bära upp sig själv Och dig i en samlad trav så kräv inte för mkt för ofta nu utan börja med 1-2 dressyr/lydnads pass i veckan varierad med mkt off-Road ridning!

Kan hålla med påståendet; "En travare blir aldrig trött så att försöka dämpa tempot genom upptempojobb kommer aldrig fungera, snarare ha motsatt effekt." till en viss del men att lägga in 1pass då och då där hästen går upptempojobb kan göra VÄLDIGT stor skillnad i psyket på dom! Har en Vallack som är jätte lugn å fin att rida på banan och ute (visst kan han iband vara RIKTIGT pigg men han rusar aldrig ifrån mig) men efter ett tag utan upptempojobb blir han knack i skallen :P jag brukar då tex rida Backträning 4-8 repor i högt tempo i uppförsbacke tills jag känner att han börjar slappna av mer. men det kan räcka att göra det var 3dje vecka eller så.. det är ju olika beroende på hur han ridits dom andra dagarna..

Varför sitta och bromsa en häst och försöka "dämpa" henne när hon har så mycket vilja? Det är ju bara bra! Tänk på vad mycket du har att jobba med istället! fast sen är det ju inte bra om hon rusar och drar ifrån dig..
Blir det inte bättre om du släpper henne lös en stund i paddocken och låter henne springa av sig? Min häst är också väldigt pigg så ibland tar vi ett galopp race och efteråt så är han lugnare för då har han fått "rasta av sig". Travare brukar ju ha rätt bra kondis och kan rusa ganska länge.. men du kanske kan galoppera upp för en brant backe några gånger? då bygger du muskler samtidigt!

Man måste våga driva, även på en mycket pigg och känslig häst. Börja med att öva in de grundläggande hjälperna. Har hästen gått på trav så har den troligtvis lärt in på ett annat sätt än vad ridhästar har. Så börja med att göra hästen till en riktig ridhäst och utbilda den! tänk att det är en unghäst ..
När hästen sedan är utbildad och har lite andra muskler (inte "trav-muskler") så försök att istället för att driva hästen framåt så driv in bakbenen.. Så istället för att hästen ska använda energin framåt så ska den använda energin "uppåt" och in med bakbenen!

För att träna själva musklerna är skritt arbete i lång och låg form bra! och klättring! försök att rida ut mycket, det bygger muskler och är även bra för hästens psyke. Psyket är lika viktigt som hästens muskler och kondis, om inte viktigare! en häst "ur balans" kan aldrig prestera på topp.

KL

Min kallblodstravare var otroligt stressig när han kom hem till mej, försökte rida första tiden men det gick helt enkelt inte.. Han kunde inte ens skritta, han studsade fram i nått mellanting mellan trav och skritt och gick inte att få kontakt med honom, varken från marken eller från ryggen..
Så det va bara att börja stressa av honom. Först fick han stå i nån månad o sen fick han enbart skritta, både på ridbana och ute i skogen. Skritt,skritt,skritt i nån månad både på banan och i skogen, och sen enbart skritt ute i skogen och trav på banan, och då mest övergångar för att få honom att trava lugnt...

NU har vi börjat trava och galoppera ute i skogen, efter 1 år. Det är först nu som man får den där riktiga kontakten med honom (både på ryggen och från marken), så det är först nu man kan börja jobba med honom "på riktigt". Så jag hoppas även att det ska börja gå att träna honom att ridas själv ute i skogen snart.. Han börjar bli mogen för det nu tror jag (hoppas jag, kanske jag ska säja:p)..

Men hursom, på ridbanan så kan han fortfarande försöka börja springa fortare, ta upp huvudet och "travar-trava", men det är när jag kräver för mycket och han inte orkar, för att han inte är tillräckligt stark än, så när det händer är det bara att gå ner ett steg och göra övningen i skritt istället... Eller göra en annan övning som han orkar med :laugh:

Är det nånting som denna häst har lärt mej så är det tålamod :grin:

Min kbl travare är riden i 1år nu (han har dock aldrig startat trav)

Men vi har jobbat på övergångar, balans och smidighet...
Övergångar behöver nödvändigtsvis inte betyda skritt-trav-skritt. Det funkade bättre för oss att skritta LÅNGSAMT 5 steg-"vanlig" skritt-halt-ökad skritt-osv... Många travare glömmer bort att dom har en bakdel. ofta jobbar dom mest med bogarna.
Och variera, sitt inte bara på ridbanan och tjata heller för då har du tillslut en trött häst som inte alls vill...
Och det funkar inte att låta dom springa av sig, min blev bara hetare och hetare ju mer han fick springa:p

Du kan även skritta/trava cavaletti för att "få upp" steget lite. Min var väldigt markbunden men det löste vi med bommar och stock och sten i skogen:D

Lycka till!
Men om du är väldigt osäker kanske du borde fundera på en välutbildad häst? En travare kräver mycket tid och erfarenhet

Liknande trådar

Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 319
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 831
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar