Få stopp på gnället och slippa bli ignorerad.

Sv: Få stopp på gnället och slippa bli ignorerad.

Nej, barnet lär sig inte att lyda mamma av att gå ut oklädd och börja frysa. Barnet lär sig att man fryser om man inte klär sig ordentligt och att mamma hade en poäng. För mig är det olika saker.

Så menar jag! Är det mig ni hakar upp er på?

Tänker på den som skrev om sin spottande dotter, där hade det väl varit på sin plats att ge henne en svabb och en hink vatten och bett henne torka efter sig i stället, jag avskyr straff och föräldrar eller andra vuxna som utdelar straff som inte har med saken att göra!

Varför bli utestängd eller inkastad på rummet om man förstört något eller skräpat ner? Laga eller städa!

Å när jag skriver hota vet jag många som hotar sina barn dagligen med att : Gör du inte si å så så får du gå hem eller så får du ingen efterrätt osv, sen händer ingenting i alla fall! Då blir barnet extremt gnälligt och lyssnar inte eller gör som föräldern ber om eftersom barnet lärt sig att det får sin vilja igenom i alla fall!

Ts tråd handlade om ett gnälligt barn som inte lyssnar och jag svarade hur man gör på ett enkelt sätt! där det handlar om att barnet lär sig förstå att ens eget handlande ger konsekvenser!

Jo, jag kan nog ärligt talat säga att jag faktiskt hakar upp mig. Inte personligen på dig, utan på inlägg som delar din uppfattning om uppfostran.

Hur långt skulle du gå för att t ex få barnet att ta fram en svabb och en hink vatten, för att torka upp spottet? Jag frågar, eftersom jag tycker det är intressant då våra tankar och handlingar är så långt ifrån varandra. Jag kan förstå att handlingar kan få konsekvenser, men det är nog ditt hårda sätt att beskriva det på. Det verkar inte finnas något utrymme för diskussion och resonemang i ditt sätt att beskriva. Är ditt ord alltid lag och får barnen aldrig utrymme att förklara eller visa känslor. Blir följden alltid straff?

Tänker på den som skrev om sin spottande dotter, där hade det väl varit på sin plats att ge henne en svabb och en hink vatten och bett henne torka efter sig i stället, jag avskyr straff och föräldrar eller andra vuxna som utdelar straff som inte har med saken att göra!

Varför bli utestängd eller inkastad på rummet om man förstört något eller skräpat ner? Laga eller städa!

Å när jag skriver hota vet jag många som hotar sina barn dagligen med att : Gör du inte si å så så får du gå hem eller så får du ingen efterrätt osv, sen händer ingenting i alla fall! Då blir barnet extremt gnälligt och lyssnar inte eller gör som föräldern ber om eftersom barnet lärt sig att det får sin vilja igenom i alla fall!

Ts tråd handlade om ett gnälligt barn som inte lyssnar och jag svarade hur man gör på ett enkelt sätt! där det handlar om att barnet lär sig förstå att ens eget handlande ger konsekvenser!

Håller med diplomaten här. Hur många barn tar frivillgt och städar/torkar upp efter sig? Och gör de det inte frivilligt hamnar man i samma maktkamp om städandet.

Det jag tycker är svårt att inte hamna i hotfällan. Min yngsta går ofta på storasyster GÅNG PÅ GÅNG PÅ GÅNG. Jag lyfter undan henne och förklarar att man inte får göra så, men jag hinner inte mer än släppa henne innan hon är tillbaka hos storasyster. I en perfekt värld borde man väl sätta sig med tjejen och ägna sig åt henne en stund, men mat måste lagas etc och då är det enkelt att dra till med ett hot.

Har du provat att ändra på ditt sätt att vara/hantera konflikter? Gnälligt sätt kan vara en avsspegling av hans omgivning. Min dotter blir gnällig på samma sätt du beskriver när jag själv har lite tråkig attityd eller snabbt tar till "gnäll-tonen" vid motgångar; såsom konflikter. Har du provat att bara busa bort konflikten och tvinga av han kläderna på lek?

Tråkigt att du känner dig illa bemött av personalen men man får hoppas att de bara menar väl. De har nog sett detta hos många andra föräldrar.

Vad gäller spottande och liknande beteenden som sker i protest är nog en logisk konsekvens det bästa. Men såklart ska han förstå varför och få en chans att ändra sitt beteende innan den träder i kraft. Samtidigt dka man inte underskatta orsakerna till protesterna, det kan vara ett sätt att fördöka hantera sin tillvaro och då är det viktigt att kanske ta reda på varför han behöver det.

Gnäll och motsträvighet brukar ofta grunda i ett behov av uppmärksamhet, närhet eller trygghet. Försök att krama på honom, tala om att du tycker om honom och bekräfta mkt. Och undvik att låta honom göra dig arg. Förslk att behålka humöret och busigheten och ömheten, eller iaf att ha nära till den igen om du tappar den fr en stund.

Senast ändrad:

Man är ju inte perfekt och vardagen påverkar en hel del hur mycket man orkar som förälder. Och ja, hot är lätt att ta till för en quick-fix. Händer nog oss alla. Fast jag tycker man kommit rätt långt när man är medveten om det och inte försvarar sig blå om hotets alla fördelar. Utan istället faktiskt ser det för vad det är.

Jo, jag kan nog ärligt talat säga att jag faktiskt hakar upp mig. Inte personligen på dig, utan på inlägg som delar din uppfattning om uppfostran.

Hur långt skulle du gå för att t ex få barnet att ta fram en svabb och en hink vatten, för att torka upp spottet? Jag frågar, eftersom jag tycker det är intressant då våra tankar och handlingar är så långt ifrån varandra. Jag kan förstå att handlingar kan få konsekvenser, men det är nog ditt hårda sätt att beskriva det på. Det verkar inte finnas något utrymme för diskussion och resonemang i ditt sätt att beskriva. Är ditt ord alltid lag och får barnen aldrig utrymme att förklara eller visa känslor. Blir följden alltid straff?

Du är nog mästare på att missuppfatta saker och tolka dom efter eget huvud!:idea:

Förstår faktiskt inte vad du pratar om! Är kanske ide´att förklara:D

Varken hot eller straff gillar jag, men konsekvenser av sitt handlande, och respekt för sitt barn och sina medmänniskor!

Men grattis till att ha missuppfattat allt jag skrivit och tolkat allt negativt! Jag är djupt imponerad !:bump::bow::bow:

O grattis själv till ett väldigt konstruktivt inlägg till diplomaten. Jag förstår precis vad diplomaten menar, och håller med henne i stora delar. Kan du inte i stället klargöra vad du menar med dina konsekvenser? Hur använder du dina bestraffningar, har du t ex haft skamvrå? Om jag hade gett min äldsta son en hink och svabb för att torka upp sitt spott, hade han bara slängt det på golvet och sprungit därifrån. Vad hade jag gjort i det läget, tycker du? Stängt in honom på sitt rum tills han sluttat spotta? Vad hade varit lämpligt straff, eller som du säger konsekvenser, i det läget?

Min 4,5 åring har en (lång) period nu där han gnäller, grinar och skriker för ALLT! Ser han en mask på vägen så säger han det genom att gnälla fram det.
Det är gnäll, grin och skrik hela dagarna.
Får han inte som han vill slåss han, spottas, nyps, sparkas och bits.
Prata med honom är en omöjlighet, han skiter totalt i vad jag säger.
Han gör allt för att tydligt visa att han inte lyssnar.

Hur fungerar det att prata med honom när han lugnat ner sig? Om man tar det på nivån att man frågar honom om han har något förslag på hur man skulle kunna lösa en viss situation?

På dagis vägrar han klä av sig.
Jag pratar med honom varenda morgon om att det ska göras.
Så fort vi kommer in genom dörren lägger han upp en sur attityd, sätter sig på bänken och vägrar klä av sig. Oftast slutar det med att jag får göra det.
Det blir VARMT att stå med ytterkläder och vänta tills han behagar klä av sig.

Jag hade faktiskt inte väntat:o. Jag har fler barn att leverera på morgonen och behöver nu barnet självt känna på hur varm man blir i ytterkläder inomhus hade det varit fritt fram att prova.
Jag hade pratat med personalen om att det just nu är problem med avklädningen för att försöka hitta någon sorts gemensam strategi som vi alla kan leva med. Antagligen går det betydligt bättre att klä av sig sedan du försvunnit genom dörren.

Dagispersonalen verkar ju tro att jag är totalt inkompetent som förälder.
Igår kom det till och med en och frågade om de skulle klä på honom innan jag kom dit vid hämtningen, "eftersom han bara springer iväg för dig"
Tack för det, nu känner man sig verkligen bra som mamma...:cool:

Jag är så trött på att ha det så här varenda dag.
Man vill ju inte gå till dagis längre. Jag känner mig bara dum.

Jag tror inte att det var illa ment, de ville nog bara hjälpa dig. Det kanske hade varit läge att fråga förskolepersonalen om de har samma problem om dagarna och i så fall hur de löser det? Eller så är det en fas som egentligen bara inbegriper dig och barnet och då är det väl toppen att slippa en av striderna?

O grattis själv till ett väldigt konstruktivt inlägg till diplomaten. Jag förstår precis vad diplomaten menar, och håller med henne i stora delar. Kan du inte i stället klargöra vad du menar med dina konsekvenser? Hur använder du dina bestraffningar, har du t ex haft skamvrå? Om jag hade gett min äldsta son en hink och svabb för att torka upp sitt spott, hade han bara slängt det på golvet och sprungit därifrån. Vad hade jag gjort i det läget, tycker du? Stängt in honom på sitt rum tills han sluttat spotta? Vad hade varit lämpligt straff, eller som du säger konsekvenser, i det läget?

Å en till :D

Jo om barnet är tillräckligt gammal för att lära sig av konsekvenser så hade barnet fått torka upp det som den hade spottat, och hade då barnet vält ut hinken i protest så hade barnet fått torka upp det!

Jag är allergisk mot folk som stänger ute barn ur gemenskapen då de gjort något dumt, som skamvrå eller stänga in barnet på rummet!

Så du skulle låtit ditt barn spotta på golvet!:rofl: Ok, gör du så!:banana:

Mitt barn skulle få torka!:bump::bump:

Straff och konsekvenser är faktiskt inte samma sak!:rofl::idea::p

Varför ska man straffa barn överhuvudtaget?:mad: De ska ju lära sig av oss vuxna hur man beter sig och om man har sönder något får man laga det, skräpar man ner får man städa etc!:idea:

Nu missar du frågan och poängen;

Frågan var hur du ska få ett barn som vägrar torka upp att just torka upp, hur skulle du gå till väga? Skräpar man ner får man städa låter för enkelt i mina öron, dvs det fungerar bra i teorin men i praktiken...

Att få ett barn att torka upp spott, kiss eller nåt funkar ganska bra så fort de vill något annat, typ hjälpa till att skära grönsaker, läsa en bok, följa med ut eller något annat kul. Jag har helt enkelt väntat ut dem och sagt att de inte kan följa med ut om de inte torkar upp spottet först. Jag är absolut inte stenhård på något sätt, det beror helt på dagsform och tillfälle.

Vad gör ni andra när era barn spottar på golvet?

Hota?

Jag ska inte uttala mig egentligen, men jag blev nyfiken på hur ylvaaskersund menar. Konsekvens och straff i detta fall tycker jag att går hand i hand, och iom att hon uttalar sig så starkt mot straff samtidigt som hon uttrycker med lätthet, ja då får väl barnet torka, så funderar jag på hur hon skulle agera i ett läge som jag beskrev ovan.

Det låter så enkelt, konsekvensen av att ha sönder något är att städa upp. Men är det verkligen så enkelt? Du beskriver ju en följd som inte är detsamma som ylvaaskersund skriver om. Därför hade det varit intressant att höra hela lösningen.

Å en till :D

Jo om barnet är tillräckligt gammal för att lära sig av konsekvenser så hade barnet fått torka upp det som den hade spottat, och hade då barnet vält ut hinken i protest så hade barnet fått torka upp det!

Jag är allergisk mot folk som stänger ute barn ur gemenskapen då de gjort något dumt, som skamvrå eller stänga in barnet på rummet!

Så du skulle låtit ditt barn spotta på golvet!:rofl: Ok, gör du så!:banana:

Mitt barn skulle få torka!:bump::bump:

Straff och konsekvenser är faktiskt inte samma sak!:rofl::idea::p

Varför ska man straffa barn överhuvudtaget?:mad: De ska ju lära sig av oss vuxna hur man beter sig och om man har sönder något får man laga det, skräpar man ner får man städa etc!:idea:

Det låter ju enkelt, som man uppfostrar en hund ungefär. Men nu skulle mitt barn aldrig torka självmant, han skulle slänga hinken och torktrasan och springa iväg. Vad skulle du göra då? Hålla fast hans händer och tvinga han torka? Tvinga hans händer om skurborsten så han "torkar"? En ganska enkel fråga, kan du svara konkret vad du gör eller vad du hade gjort?
Som jag ser det finns några alternativ:
1. Tvinga han fysiskt och bokstavligen att torka under hot och tvång
2. Muta, om du torkar upp nu så får du choklad/whatever sen. Berömma massor och ge en guldstjärna eller vad man har för belöningssystem.
3. Hota av bara 17, om du INTE torkar blir det inga godnattsagor på en månad! (minst)
4. Stänga in ungen i rummet/använda skamvrå/ liknande tills ungen torkar och uppför sig korrekt.

Jag tycker såklart alla ovanstående alternativen är skit men tar gärna emot råd om vad ni gör.

Senast ändrad:

Ja jag valde medvetet att inte nämna ylvaaskersunds inlägg eftersom jag inte hade läst hela tråden idag och därför inte kunde minnas allt hon skrivit.
Men jag försöker definitivt få mina barn att återställa om de gjort något. Ibland hjälper jag till, ibland är det inte ens lönt att ta upp det. Det är helt klart lättare med femåringen än treåringen. Ikväll t ex smulade den yngre sönder en riskaka och släppte hela i soffan medan han skrattade glatt. Jag förklarade att jag tyckte det var dumt att göra så och bad honom plocka upp. När han inte gjorde det väntade jag tills han gick därifrån, sen plockade jag upp. Det skulle inte vara fysiskt möjligt att tvinga honom att plocka upp smulorna.

Om femåringen hade gjort samma sak hade jag bett honom plocka upp och förklarat att förutsättningen för att vi ska.kunna sitta i.vardagsrummet och fika är att man inte slänger mat omkring, och om.han inte plockar upp det så får vi sitta i köket i fortsättningen. Och då hade han antagligen plockat upp det. Om han inte hade.gjort det hade vi suttit i köket nästa gång för då var de uppenbarligen inte redo att sitta i soffan.

Jag gor ungefar sa som du beskriver, och det funkar alldeles utmarkt :)

Mina söner går i 3an och 4an och har således läxor att göra. Den äldsta tycker verkligen inte att det är nödvändigt att göra läxor och bråkar en del. Men när jag sa att han inte får gå och lägga sig förrän han gjort läxan om det så tar hela natten för honom så kommer jag sitta bredvid honom i köket till dess den är gjord. Och det står jag för. Är det dåligt föräldraskap? Vi kompromissar; vi delar upp läxan ibland, de kan göra den före middagen, när man kommer hem eller efter middagen, bara den är gjord innan de ska lägga sig.

Om min 10,5 åriga pojke spottar på golvet så får han torka upp och jag kommer stå och glo tills han gör det hur lång tid det än tar. Går han så hämtar jag honom.

Det är skillnad på en 2 åring och en 10 åring och man väljer konsekvens efter dels hur "allvarligt" det är och dels också enligt ålder. Vissa saker är inget att tjafsa om men om sönerna spottar inomhus så lär de få torka upp det efter sig. Ett papper går utmärkt att använda, så kan jag torka efter ifall det behövs- inga problem.

Ett annat exempel är ifall mina barn gungar på stolarna när vi sitter och äter. De är 6, 9 och då 10,5 år gamla och Vet att de inte får gungar, samt att jag säger ifrån flera gånger om det. Efter ett tag tar jag helt enkelt stolen för dem en stund. De får stå och äta eller vad de nu gör vid bordet, om de inte slutar gunga. Detta har hänt två av barnen och de stod inte upp länge, och det är nu länge sedan. Jag vill inte ha barn som slår sönder skallen i värsta fall och slår sönder stolarna i bästa fall bara för att det inte anses bra med konsekvenser till ett beteende. Problemet med gungandet är ju att de VET ju inte hur det känns att skada sig så allvarligt när man trillar så de har svårt att ta det riktigt på allvar. Då är "lyda" det som krävs helt enkelt. Det funkar tex inte att låta dem trilla och slå sig med stolen för att de sedan ska lära sig lyssna- då är det för sent ibland.

Jag vill inte att mina barn lyder min minsta vink, men jag är inte deras slav som ska serva dem närhelst de behöver och vill det tills de är 18 år. Ansvar kommer med ålder och det är min uppgift som förälder att lära barnen bli vettiga vuxna så småningom och att handlingar oftast leder till något efteråt. Att vara förälder, att lära barnen är något man gör hela livet så man kan inte kräva en nyfödd att lyda blint som en vuxen redan efter första skriket. Man tar det efter hand liksom.

Men skulle det verkligen inte det? Med fyraåringen så hade jag fångat in honom och sett till att han hade hjälpt till. Han hade inte behövt göra allt rent men jag hade definitivt stuckit en dammsugare i hans hand och så hade vi gjort det tillsammans. Absolut inte med våld men efter principen att detta måste göras och allt som slängs på golvet plockar inte upp sig själv. Känns extra viktigt att se till att man inte låter killar komma undan, kan jag tycka. Tjejer förväntas vara ordningsamma tidigare.

Dottern som är 6 fixar såna avgränsade uppgifter om man ber henne (städa upp kexsmulorna) om hon inte är väldigt ilsken, då får man vänta. ;)

Jag antar att du menar treåringen i mitt fall. (fyller tre om tre veckor) nej, det funkar inte att tvinga honom, just igår hade jag fått tvinga honom rent fysiskt att hålla i dammsugaren medan han slängt sig runt som en ål, antingen vilt skrikande eller psykopatskrattande. Båda beteendena hade fått mig på uruselt humör.

Vissa saker måste man mogna in i för att förstå. Jag.anser inte att han är där än. Efter att ha levt på irland i åtta år och sett de tragiska effekterna av curlade barn och värst är männen (som inte sällan är 42 och bor hemma och gör inte ett smack hemma, stryker inte ens sina egna skjortor) så kommer jag vara den sista i världen som låter mina barn komma undan.

Men om jag har en häst som har träns på sig för första gången kräver jag ju inte att den ska kunna svänga och stanna med hjälp av tygeltag. Allt måste komma i rätt ordning.

Mina barn ar (snart) 5 och gar ocksa i skolan och har laxor - varje dag, faktiskt. Jag tycker att det ar en god vana att redan nu gora laxan varje dag aven om det sjalvklart inte ar livsnodvandigt i den har aldern, ibland gor vi den pa eftermiddagen eller pa kvallen och ibland pa morgonen efter frukost. Det later ju som om vi tanker ratt lika, sa jag har inte sa mycket mer att tillagga :)

Jag missuppfattar sällan med mening. Och när jag inte förstår, så frågar jag eftersom detta är ett diskussionsforum. Det är så jag tycker att man för en dialog. Givetvis tolkar jag det du skriver i mitt eget huvud eftersom det är så jag anser att man får fram sina egna åsikter och för diskussion. Hur skall det annars gå till?

Ju mer jag läser dina svar, ju mer förvirrad blir jag. Du skriver att du varken gillar STRAFF eller HOT.
... Varken hot eller straff gillar jag, men konsekvenser av sitt handlande, och respekt för sitt barn och sina medmänniskor! ...

Samtidigt skriver du detta:

... Hota aldrig med något som du inte kan genomföra och stå benhårt för vad du har sagt! Min dotter var envis som en röd gris när hon var liten, hon skrek i ett sträck från 14.30 - 22.30 för att jag sa nej! Efter det visste hon att ett nej är ett nej och det spelar ingen roll! ....

... Tänker på den som skrev om sin spottande dotter, där hade det väl varit på sin plats att ge henne en svabb och en hink vatten och bett henne torka efter sig i stället, jag avskyr straff och föräldrar eller andra vuxna som utdelar straff som inte har med saken att göra! ...

Vad menar du egentligen?

Och åter igen. Jag arbetar frenetiskt för att få bort alla liknande tankar och tillvägagångssätt! Det du beskriver tillhör för mig ett handlande som jag själv växte upp med. Då var det vanligt att ens handlande som barn skulle få omedelbara konsekvenser. Och ärligt, konsekvenser är enligt mig ett förfinat ord för just straff. Du skriver:

... Straff och konsekvenser är faktiskt inte samma sak!:rofl::idea::p...

Vad är skillnaden?
Utveckla gärna då jag inte förstår vad som är din skillnad på konsekvens och straff. Du skriver ju samtidigt till TS att barnet får frysa en liten stund och på så vis ska barnet lära sig att i framtiden lyda sin mamma. För mig är det just ett straff.

Jag ogillar det du beskriver eftersom jag tycker att det är just maktmissbruk. Det verkar vara viktigt för dig att barn just lyder och alltid gör som de blir tillsagda. Att det inte är rätt att ifrågasätta en förälder. Att barns känslor som utmynnar i gnäll, frågande och pröva i att testa är fel. Är det så?

Jag arbetar själv hårt på att se bakom gnället, eftersom jag själv har svårt för gnäll. När jag var liten, var klagan en svaghet. Det sitter kvar. Men, jag försöker att hålla på att det inte är viktigt att lära barnet snabbt - här och nu - utan att faktiskt visa barnet med tålamod - som i regel alltid innebär upprepning - och samtidigt respektera mig själv och barnet. Vilket jag inte anser att man gör om man bestraffar barnet. Varför måste allt ske snabbt? Betalar man inte lite väl mycket då för att "undanröja" något jobbigt, obekvämt så snabbt så att man måste hota eller straffa ....

Många tror att min inställning till barn, innebär att jag därför låter min dotter göra vad som helst och att hon inte får lära sig att respektera mig och andra. Så är det inte. Respekt och ödmjukhet är viktiga element hemma hos oss också. Alla känslor måste därför få vara lagliga. Oavsett om det så gäller ifrågasättande, gnäll, ilska, eller frustration.

Och just därför måste det börja med mig, att jag respekterar mitt barn och skippar maktmissbruk. Ibland är det enkelt, oftast inte. Dock är det inte många som sagt till mig att något i livet är just enkelt. Eller att man når målet snabbt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen jag var liten tänkt på mig som ett misstag, att något blev fel när jag kom till och att jag inte är gjord för det här livet...
Svar
12
· Visningar
2 022
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles... 2
Svar
25
· Visningar
18 965
Senast: Zaria
·
Småbarn Hur överlever man? Moa trotsar så jag blir blå, bokstavligt talat. Hon rivs, slåss och sparkas. Utöver konstant gnäll och tjabb... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 365
Senast: Armani__
·
Småbarn Jag och mitt barns pappa har varannan vecka. Barnet är nu 4 år och vi har haft såhär i tre år snart. Det har fungerat hyfsat bra, mycket...
Svar
6
· Visningar
1 524
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka