Få sto att acceptera ett extraföl?

via

Trådstartare
Vi har ett fölsto som vi måste ta bort, antagligen ganska snart. :cry:Vid sin sida har hon ett 12 dagar gammalt föl.
När som helst (typ inom ett par dygn antagligen) fölar nästa sto här. Detta sto brukar mjölka väldigt bra, så därför funderar vi på om vi ska försöka få det stoet att acceptera ett extraföl.
Isåfall antar jag att det bästa är att ta in extrafölet så fort fölningen är avklarad, och lägga på hinnor osv på henne?
Vad tror ni, verkar det vettigt att försöka med detta, eller är det bättre att söka en egen amma åt henne?
Vi vet ju inte hur länge hennes mamma kan finnas kvar, men fortsätter hon att få i sig så lite mat som hon gör nu, så kommer det nog att gå fort utför. Risken finns ju då att vi står där utan mamma till fölet istället.
Vi har aldrig behövt fundera på amma och sådant, så kom gjärna med åsikter om vad ni tror är det vettigaste alternativet att försöka med. Gjärna praktiska tips också, även om jag tror mig ha lite koll iallafall efter alla ammatrådar man har följt här under årens lopp.:bow:

Sv: Få sto att acceptera ett extraföl?

Det bästa är att hitta en egen amma till fölet.
Känns det omöjligt, så visst kan det gå att få stoet att ta en extra. Men räkna med mycket jobb. Det kan ju faktiskt även bli så att hon väljer ammafölet före sin egen.
Dessutom kan det vara svårt att få stoet att hålla hull/få henne dräktig. (Men ni kanske inte ska seminera om?)

Jag skulle tro att det bästa och minst kladdiga är att försöka ta reda på fostervattnet när stoet fölar, så slipper ni äckla er med efterbörden.

Jag rekommenderar att ni söker efter en amma med en gång. Vi förlorade ett sto här när fölungen var bara 6 dagar. Om ni tar fölungen till det stoet som ska föla så finns risken att mjölken inte kommer att räcka utan att ni får stödfodra båda fölen. Sen kan ni inte släppa in den första fölungen med en gång utan stoets eget föl måste få tillfälle att få all sin egen råmjölk.

Om ni känner er osäkra på att ta in en amma så hjälper jag gärna till med tips o råd. Här funkar det jättebra nu med amman o fölet.

Du kan kolla efter amma här http://www.asvt.se/page53584.php

Om vi får hit en amma, kan fölet fortsätta vara med sin riktiga mamma mellan matningarna, tills amman har accepterat fölet?

Hur lång tid efter att ett sto har förlorat sitt föl, är det rimligt att anta att det kommer att gå att få henne att fungera som amma?

Nej ni ska inte ta fölet till sin riktiga mamma mellan amningarna. Då får den inte rätt "lukt" för amman. Man får ha föl o amma skilda mellan måltiderna tills amman accepterat fölet.
Det är väldigt individuellt. Man måste ju veta att amman har mjölk kvar. Vilken ras det är på amman har inte så stor betydelse.

Ja, att mamman måste ha mjölk kvar förstår jag ju. Har det någon känslomässig betydelse för stoet tänkte jag mer på. Alltså om det är lättare att få stoet att knyta ann till det nya fölet, om det har gått kort tid sedan hon förlorade sitt föl.

Det beror sig helt på stoet. Vi fick hit en förstföderska som redan hade "begravt" sitt föl. I början högg hon o sparkade efter vårt föl så vi fick alltid vara två om att mata. Vi gick ut en gång i timmen i 1.5 dygn innan amman tog till sig fölet. Kan gå fortare för en del.....och ta längre tid för andra. Man måste vara väldigt ihärdig.

Fler frågor:
Är det svårare att få det att fungera med amma senare på säsongen, när alltså det är större risk att de ston som finns tillgängliga har förlorat lite äldre föl?

Anledningen att jag frågar, är för att vår veterinär tycker att vi ska försöka ett tag till med vårt sto, eftersom hon inte har ont, utan "bara" mår dåligt. (Hon antas ha en långsamväxande tumör i huvudet, som påverkar bihålor, förmåga att tugga och balansen.) Hon äter nu hyfsat av gräs som vi slår åt henne. Fungerar bättre än hö eller bete, så frågan är om vi ska försöka med det ett tag till, eller om vi då försämrar möjligheten att få tag i en fungerande amma? Än så länge föder hon sin unge bra.

Jag rekommenderar er inte att vänta. Har stoet problem med balansen så riskerar ni att hon kan falla över fölungen. Visst finns det också risk för att det blir svårare att få tag på en amma längre fram på säsongen. Det är bra att fölet äter och att märren har mjölk, men om hon själv har svårt att äta så kommer hon också tappa vikt fort o då blir det också sämre med mjölk. Vårt sto fick också svårt att äta och mjölken försvann fort. Vi fick komplettera med flaska för att fölungen skulle få vad den behöver. Vi blev också rekommenderade att hålla stoet igång så länge det gick. När vi fick hit amman var det som att vårt sto förstod det och visade att hon inte orkade längre.
Nu var det ju inte samma sak som vårt sto drabbades av men om du vill kan du läsa i denna tråden om hela vår resa...
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=973936

Det kan gå !

Det känns ju på något vis lättare om stoet är borta.
Jag tror också som flera andra att det går inte att låta bebin dia bägge

Fler frågor:
Är det svårare att få det att fungera med amma senare på säsongen, när alltså det är större risk att de ston som finns tillgängliga har förlorat lite äldre föl?

Jag trodde inte ens folk anmälde såna ston till ammajouren. :confused:

Givetvis går det bäst att ta ett sto som förlorat sitt föl i samband med fölning.

Det kanske de inte gör? Jag har som sagt aldrig behövt amma förut, så det visar sig att det är många saker kring detta som jag inte riktigt har funderat på.

Vi fick ta bort ett sto med föl förra året. Först trodde vi att vi skulle få ta bort henne när fölungen var väldigt liten men som tur är klarade vi märren tills fölungen var ungefär 4 mån.

Kanske kan du hitta någon information i den tråden.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=917009

hoppas att ni hittar en amma till fölet, lycka till!

Hur lång tid efter att ett sto har förlorat sitt föl, är det rimligt att anta att det kommer att gå att få henne att fungera som amma?
Det varierar nog väldigt, bland annat beroende på hur fölkär stoet är från början.
Mitt hbl-sto adopterade ju en shettisunge för 2 år sedan, då hade hon inte ens förlorat något föl... Det tog henne typ en minut att adoptera fölet, hon var så oerhört fölsugen och allt annat än detta hade förvånat mig. När hon hade ett eget föl så lät hon både sitt eget och det andra stoets föl jag hade samtidigt dia på henne.
Sen finns det nog ston som aldrig accepterar andras föl och allt däremellan.

Hurdant är det andra stoet som ska föla? Är hon en sådan som kan tänkas låta andras föl dia på henne, även utan "milt våld"? Då kanske de kan gå ihop i hagen och har du tur så löser det sig av sig själv...
*önsketänker* :p

Hoppas det går bra för er!

Nej, hon låter normalt sett inte andras föl dia. Innan fölning skulle hon hemskt gärna adoptera om hon fick däremot.
Hon är fölkär såtillvida att vi har problem när hon fölar, för hon kan inte hejda sig föränn hon får hälsa på fölet. Hon har farit upp tidigare för varje gång och ifjol fölade hon stående, för hon ville hälsa på fölet innan det var ute..

Efter råden här i tråden tror jag dock att vi kommer att försöka få tag på en egen amma till fölet. Främst pga att vi vill seminera det andra stoet i år igen. Det är sista chansen på den hingsten. (Daguet Rapide som blev kidnappad ifjol).

Jag tror att det vanligaste är att man söker en amma, men det verkar inte heller helt omöjligt för ston att ta till sig extra fölungar ! Om det ammastoet är alldeles nyfölat och man donar med hinnor/vatten som de gjorde med trakehner fölen i Piceas inlägg tror jag att man har rätt stor chans att lyckas.

Hoppas att ts i allafall får till det på bästa sätt för ungen och för stoet som är dåligt.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 312
Senast: Masse
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur