Få skimmels huvud vitt

Lii

Trådstartare
Hur gör man? Kroppen är inga större problem, men hur får man huvudet vitt? Att spola det rent med vatten går inte, hästen får panik. Har testat skrubba med en blöt handduk, men får inte bort allt. Och känns svårt att få bort ev schampoo med bara en blöt handduk.

Tops mottages tacksamt. Han liknar numer en isabell om huvudet :angel:

Jag tvättade min skimmels huvud med gulsåpa. Hon tyckte heller inte om vatten i ansiktet. Jag tog ljummet vatten och fuktade en svamp och blötte ansiktet. Tog sedan nytt vatten och en ny svamp och försökte få bort så mycket som möjligt. Ofarligt för både häst och miljö om man inte får bort allt :)

• Gilla
Reactions: Lii
Du kanske kan använda en liten vattenkanna med ljummet vatten att skölja huvudet med? Ifall det är slangen hästen tycker är obehaglig att ha vid huvudet.

Ryktsten!

Fick tipset av en stallkompis med skäck- funkar superbra!!!

/Lavinia, vars häst är mer gulbrunskimmelskäck än bara skimmel :-(

• Gilla
Reactions: Lii

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 545
Senast: Freazer
·
Utrustning Får upp massa reklam på FB om någon munstycke man sätter på en vattenslang. Brukar va en video där de visar hur den fungerar, nu senast...
Svar
1
· Visningar
942
Senast: Elektron
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 661
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Jag tänkte att någon här kanske kan ha någon idé om varför det kan bli så, och om det finns något man kan göra åt det, andra mediciner...
Svar
11
· Visningar
3 136
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp