Få ponny att sluta backa

Sv: Få ponny att sluta backa

Min häst har förtroende för mig och jag har ägt honom i 9 år, inte rädd för någonting.
Men skall jag rida ensam någonstans där han aldrig varit förut, händer sällan då alla ridvägar är uforskade.
Han blir som ett fyllo och raglar fram på vägen.
Dock inte i skogen utan bara på vägar.
Mycket irriterande då även gångarterna försvinner och han blir passtaktig och går på bogarna, tills vi vänder hemåt.

När jag började rida honom var han alltid så när vi red ut ensammna.
Det gick sakta fram vinglande över vägen.
I början trodde jag han var sjuk, hoppade av och gick hem med honom.

För stora krav ställer vi inte. Om man inte tycker det är kravfullt att lufsa ut i naturen vill säga.

Det kan inte vara så att hästen är uttråkad o understimulerad då och tycker att det kvittar om man bara lunkar runt i skogen? Eller ni kanske varierar ridningen bra? Håll honom sysselsatt på vägarna, skänkelvikning, halvhalter osv - så han lyssnar. Bra hur som helst att det funkar att leda honom förbi problemställena!

Jag har inte läst alla inlägg nu men svarar bara efter vad jag ser.

I början av filmen ser det ju ut som att hästen inte litar till full på ryttaren.
Där hade jag sagt att lite mer förtroende och bara rida på mjuk.

MEN sen när det började på stigen så är det ju klart uppenbart att det är ryttaren som gör att hästen backar och snurrar!!
Väldigt frustrerande att se! :p
När ryttaren ska vända hästen använder hon båda tyglarna. Ibland kan hon inte bestämma sig utan drar först i ena, sen i andra. Ibland gör hon ingenting och ibland gör hon allt på en gång.
När hästen snurrar och står åt rätt håll, så fortsätter ryttaren dra i tygeln så hästen står åt fel håll igen! :confused:
Inte konstigt om hästen blir förvirrad.

Är övertygad om att detta beteende skulle försvinna om någon mer rutinerad ryttare red hästen, eller visade hur ryttaren ska göra.

För det första får hon aldrig använda dubbla budskap!
Ska hästen fram, då ska hon släppa tyglarna (iprincip) och driva framåt.
Hästen får aldrig vända om åt andra hållet eller snurra runt. Om hästen tänker vända åt vänster så ska ryttaren dra i höger tygel och släppa vänster tygel.
När hästen väl backar tror jag det bästa är att bara sitta still och sen be den gå framåt. (Med LÅNGA tyglar!)

Eftergift, tajming och konsekvens är det viktigaste när man har en häst som håller på sådär.
Om ryttaren sitter och vimsar och velar och ger bubbla budskap så är det stor risk att problemet bara blir ännu värre.
Har själv erfarenhet av flera såna hästar och ger man rätt hjälp vid rätt tillfälle så slutar de ofta ganska snabbt.

Skyll inte på ponnyn när det är ryttarens misstag.

Backar han även om någon annan häst är med? Han ser lite osäker ut och "halvsmyger" fram innan han stannar och backar.

Ibland kan han backa då också. Eller i alla fall börja tänka bakåt om den andra ponnyn kommer en bit ifrån. Men häromdagen red dottern på exakt samma ställe barbacka på vår ponny och tillsammans med en hagkompis. De travade och jag sa att hon kunde ligga ganska nära den andra ponnyn, en äldre herre med mycket förstånd. Det gick jättebra.

Mycket irriterande då även gångarterna försvinner och han blir passtaktig och går på bogarna.

Liknande för oss definitivt med detta ekipage. Just därför vi provar ny tränare och jag kan berätta att träningen har gått kanonbra. Dottern fick fram honom och han bjöd fint och lossnade. Men svettigt var det och ungen var röd i ansiktet och ponnyn trodde väl att helvetet ramlat ner när han var tvungen att anstränga sig. Blev riktigt fin när han jobbade.:love:

Nja jag tror vi varierar ridningen bra. Inte mycket hoppning ännu men det kommer. Ska bara funka i markarbetet först. Den här årstiden är det så härligt att vara i naturen. I och med att träningen gick så bra blev dottern lite taggad att verkligen jobba vidare med honom.
Ang arbete i töm har jag varit lat som tusan. Han behöver att man är rejält konsekvent för att få fram bjudningen och jag blir sååå trött.:crazy:

Jag har inte läst alla inlägg nu men svarar bara efter vad jag ser.

I början av filmen ser det ju ut som att hästen inte litar till full på ryttaren.
Där hade jag sagt att lite mer förtroende och bara rida på mjuk.

MEN sen när det började på stigen så är det ju klart uppenbart att det är ryttaren som gör att hästen backar och snurrar!!
Väldigt frustrerande att se! :p
När ryttaren ska vända hästen använder hon båda tyglarna. Ibland kan hon inte bestämma sig utan drar först i ena, sen i andra. Ibland gör hon ingenting och ibland gör hon allt på en gång.
När hästen snurrar och står åt rätt håll, så fortsätter ryttaren dra i tygeln så hästen står åt fel håll igen! :confused:
Inte konstigt om hästen blir förvirrad.

Är övertygad om att detta beteende skulle försvinna om någon mer rutinerad ryttare red hästen, eller visade hur ryttaren ska göra.

För det första får hon aldrig använda dubbla budskap!
Ska hästen fram, då ska hon släppa tyglarna (iprincip) och driva framåt.
Hästen får aldrig vända om åt andra hållet eller snurra runt. Om hästen tänker vända åt vänster så ska ryttaren dra i höger tygel och släppa vänster tygel.
När hästen väl backar tror jag det bästa är att bara sitta still och sen be den gå framåt. (Med LÅNGA tyglar!)

Eftergift, tajming och konsekvens är det viktigaste när man har en häst som håller på sådär.
Om ryttaren sitter och vimsar och velar och ger bubbla budskap så är det stor risk att problemet bara blir ännu värre.
Har själv erfarenhet av flera såna hästar och ger man rätt hjälp vid rätt tillfälle så slutar de ofta ganska snabbt.

Skyll inte på ponnyn när det är ryttarens misstag.

Håller med om att man blir ganska frustrerad av att kika på filmen. Saken är den att det finns ljud till och i bakgrunden kan man höra damens pappa ge råd. Han är inte ofta med och dessa råd gör faktiskt mer skada än nytta. Å andra sidan skapades filmen för att visa ett existerande problem. Hursomhelst antar jag att han gjorde sitt bästa för att hjälpa henne. Men jag tror att det skulle gått bättre om han varit tyst faktiskt.

Vi har en liten vuxen och duktig tjej som rider honom och även hon har problem vid väl valda ställen. Det händer att en annan otroligt duktig tjej lånar honom och även hon har mött på problem. Så det är inte bara min tjej som han backar med även om det kanske blir värre med henne för att hon inte kommit lika långt i sin ridning.

Du skriver att det bästa vore att sitta still och be hästen att gå framåt, med långa tyglar. Tyvärr funkar inte det alls. Exakt så tänkte jag också men det funkar alltså inte. För ber du om något alls (långa tyglar eller ej) så backar han.

Jag tycker inte att jag skyller på ponnyn MEN vi har inte hittat de rätta knapparna hos honom. Detta kommer dock att åtgärdas med hjälp av hennes nya tränare. Vidare kan jag se (hemma alltså) att ponnyn är cool och supertrygg sålänge han vet var kompisarna finns. Där har vi en del att jobba med ytterligare också. Han var med oss i fredags på en ganska ovanlig grej. En tv-inspelning (kommer synas i ett historieprogram till våren om Sveriges Historia, kolla avsnittet om medeltiden). Han var skitcool och skötte sig jättebra. Han är nyfiken och vågar gå fram till okända saker utan av tveka. Kamera mannen blev visst lite nervös när han ville snacka med linsen och kolla in kameran rejält.

Hoppas att jag inte låtit för negativ om vår ponny. För visst ser jag att vi har endel att ta itu med men jag räknar kallt med att vi kommer över det. Jag ville vara ha lite tips och råd, saker jag kanske inte tänkt på själv.
Jag tycker fortfarande att jag fått den ponnyn jag var ute efter att köpa. En ponny som är ganska trygg så att man kan ta ett steg tillbaka och inte behöver vara 200% närvarande hela tiden. Ponnyn är fin och duktig när han "kommer fram" och fick bra betyg av tränaren. Den typen av ponny som har jättelätt för att lära sig skolor osv sa hon. Kan tillägga att ekipaget såg helt annorlunda ut under träningen. Frågade också om hon trodde han hade ont eller så någonstans. Det uteslöt hon helt och hållet (givetvis enligt sin erfarenhet). Kanske ska ta en bild nästa gång de tränar.

Jaru, jag tyckte inte det där var så farligt.....min arabdam, när hon har PMS, är MYCKET värre...:rofl:

Men jag håller med dom som sagt att det är en ponny som bara vill utnyttja situationen och som har en ryttare som ger fel och förvirrande signaler och inte är tillräckligt mycket framåt i sin ridning. Ponnyn är nog väldigt frustrerad. Och, man får inte någon framåtbjudning från en häst innan man får den från ryttaren....spelar ingen roll om det är en orädd ryttare, hon vet tydligen inte vilka drag hon ska göra i denna situation för att vara smartare än ponnyn, och då blir det bara pannkaka av det hela.

Hon borde för det första ANVÄNDA dressyrspöet och inte bara ha den i handen som pynt. Hon ska inte dra runt ponnyn på det sättet, hon ska använda tygeln enbart för att STOPPA vändningen och sen dutta tillbaka rumpan åt rätt håll med spö och skänkel, inte försöka dra runt ponnyn i munnen, det ser hemskt ut.

Sen måste hon jobba framåt hela tiden, och så fort hon känner att ponnyn tvekar och börjar fundera över att bråka, ja då ska hon lägga i en växel ytterligare och trava på. Fram fram fram!!!!!!!!!

Det är så jag får jobba med min dam. Sen har det hänt med henne att vid extraläskiga saker har jag fått gå av o leda en stund, men i sådana här situationer som i filmen, där det är rent "jag vill gå hem" :devil:-skap, så får man ta upp kampen.

En sak: att "ta kampen" mellan ett djupt dike och en sjö är kanske inte det lämpligaste, har ni inget mer säkert ställe där han brukar bråka där din dotter kan träna på att få fram honom utan att riskera att trilla ner i en sjö?

Hur får man en envis ponny att sluta backa.

http://www.youtube.com/watch?v=B1WdGLw9tWw&feature=channel_page

Vore väldigt tacksamt att få ta emot tips.
Kan tillägga att på filmen är det en sjö (djupt?) på ena sidan och ett stort dike på det andra. Dottern är försiktig på filmen för de har redan backat ner i ett dike och gått omkull. Ponnyn är okänslig med spö och backar mera om man försöker peta med spö och skänkla.
En tränare sa att vi skulle piska till mot under magen istället.

Åh, fasiken så frustrerad jag blir av att bara sitta och titta på när en ponny/häst gör så...
Har varit med om det på en häst som jag har ridit och det jag gjorde var att vara vänlig men bestämd, alltså så "blockade" jag alla vägar förutom den rätta...
Alltså så sa jag nej så fort som den svängde åt något håll och så höll jag den rakt åt de hållet och sen så skänklade jag så fort som det känndes som att de lättade lite...

Om det inte skulle fungera så skulle jag vända ponnyn och sen backa ända tills ponnyn tröttnade på det... Alltså när den vill backa så skulle jag vända den så att den står med rumpan åt det hållet som man ska och då be den att backa eller något så skulle jag backa ett tag XD

Min häst är precis likadan, eller precis o precis vet jag inte men.
När det kmr något "läskigt" (i hans ögon) stannar han först och bara tittar, om man driver så tar han ett myrsteg framåt,
men om det är något "jätteläskigt" så vänder han på en 5-öring vilket resulterar i att jag vänder tillbaka honom.
Om man då skänklar när han är spänd och har blåst upp sig backar han gärna, och som du säger, ju mer man driver eller tar i en tygel desto mer backar han.
I sånna situationer brukar jag hoppa av och leda förbi honom, för jag vill inte bråka eller sitta och dra.

Men om det bara är något litet läsigt går han förbi efter lite övertalning.
Vet tyvärr inte vad ni ska göra med eran ponny då jag läste att han var nonchalant och kunde backa ner i sjön,
Manne (min häst) har backat ner i ett dike och in i ett staket en gång, men då fick han sig faktiskt ett pet med spöt och sen gick han.

Antingen får ni prova att leda förbi ponnyn, men det är ju inte så praktiskt om han stannar o backar ofta, min häst gör det nästan aldrig längre.
Jag vet faktiskt inget bra tips :s
Man skulle ju kunna göra så att när ponnyn börjar backa och sen stannar, att man själv fortsätter backa så han får sig något jobbigt, men det fungerar ju inte om han är påväg ner i ett dike/en sjö.

Hur får man en envis ponny att sluta backa.

http://www.youtube.com/watch?v=B1WdGLw9tWw&feature=channel_page

Vore väldigt tacksamt att få ta emot tips.
Kan tillägga att på filmen är det en sjö (djupt?) på ena sidan och ett stort dike på det andra. Dottern är försiktig på filmen för de har redan backat ner i ett dike och gått omkull. Ponnyn är okänslig med spö och backar mera om man försöker peta med spö och skänkla.
En tränare sa att vi skulle piska till mot under magen istället.

Varför inte fortsätta backa hästen? ^^
Vänd hästen och backa förbi det "läskiga stället" i den riktning ni ska och vänd sedan och gå med näsan åt rätt håll igen?

heej!
Hade samma problem med min förra shettis, Kan vara svanskappan den inte gillar. Visst sadlen kmr åka fram men testa:)

Jag förstår att man kan vara lite orolig om man gått omkull med sin häst!
det man kan göra istället för att skänkla eller att peta med spöt är så att man tar ena tygeln ( den ut mot vägen som jag såg på fimlen ) tar den och drar åt sidan, om man drar den och hästen fortfarande står still, och att man drar i den liiite mer, då brukar hästen gå och det hållet och när den börjat gå, kan man skänkla ung. två gånger? ( vad man känner för bäst! ) och styr sedan in den i den riktning man vill rida åt!

ett annat tips är att du lättar på tyglarna så fort hästen börjat backa! då brukar dom stanna! du styr in honom dit du ska, tittar bara dit! skänklar på , kommer upp i trav, eller bara skritt!

eller att du ger honom ett dask på baken med spö och verklige säger till honom att det inte är han som ska bestämma vart ni ska rida, eller om man ska stanna eller gå!

Lycka till ! Hälsningar Rebecka:)

Hon verkar också vara lite osäker med att ridas ut själv!
hehe skulle vilja komma ut och prova sitta upp på henne, prova rida henne ;P:D

Jag ser en förvirrad och irriterad häst som försöker lyssna och lyda till din dotters alla samtidiga hjälper och då backar i protest, inte mer än rätt kan jag tycka! :angel:

Lär henne att man måste välja mellan: gasa ELLER bromsa, stanna ELLER gå, vända höger ELLER vänster osv osv osv! :idea:

Nu är hon ung och förmodligen inte så långt gången i sin utbildning på hästryggen men det är inte rätt mot ponnyn att behöva få både drag i munnen, först åt vänster, sen åt höger, sen stanna OCH en dask på rumpan samtidigt! :mad:

Som redan är skrivet, skyll INTE på ponnyn när det uppenbart att det är RYTTAREN som gör fel!

Senast ändrad:

Så där höll mitt eländiga russ också på. Det enda som hjälpte var att helt enkelt sitta stilla och vänta tills han ville gå igen, vilket han gjorde förr eller senare. Inga skänklar, inget spö, inget snurra. Bara sitta coolt och vänta tills han gick. Vilket han gjorde till slut, för det blev ju långtråkigt att stå där utan kompisar och inte få äta... Och när man inte bråkade fanns det ju ingen spännande konflikt att ta heller.

Det finns en viss typ av ponnyer som bara lugn envishet biter på. Det kan vara vid lastning, hämtning i hagen, eller ridning. Har man väl väntat ut dem tillräckligt många gånger så brukar de ge sig. För de är ju smarta, de små krypen...

Till TS:
Ponnyhästar (och förvuxna ponnyhästar :D) är mycket smarta och kloka!!
Svea har en stor poäng i sitt förslag ovan - testa det. Men var beredd på att det kan i värsta fall ta X antal timmar :angel:

Flickan är duktig men har inte rutinen att ta ett problem. Har du någon som kan rida ponnyn i "skolande" syfte? Jag förutsätter att flickan rider för tränare så att hon får skolning ihop med ponnyn (som fö var jättefin! :love:).

Som en sista utväg om ponnyn verkligen är "dum" (men utred det noga först) så är en gammal huskur att backa den tills den ber om att få gå framåt, då får den backa en stund till - sen får den gå framåt....
Min väninna gjorde detta med sin ytterst oregerliga häst (som inte hade andra bekymmer än att han ville bestämma och blev arg om han inte fick), hon backade i över 1 timme (ej överdrivet) innan han "gav upp". Sen hade inte dom detta bekymmer längre :idea:

Jag tänker spontant när jag ser filmen att du har en RIKTIGT TREVLIG PONNY! Han tar hand om sin ryttare och kämpar på och är ganska bestämd med att alla ska ha det tryggt. Han tar hand om sin flock och vill att alla ska vara med. Bara att det verkar missförstås av er. Jag är så glad att se att ponnyn inte blir smiskad för sitt beteende, som annars är ganska vanligt.

Att du säger att det är en misslyckad tur, tror jag inte alls på! Jag tycker det finns så många fina inslag med en superduktig ryttare och en läromästare som heter duga. Och jag hoppas inte du säger till din dotter att det var en misslyckad tur! Det får hon absolut inte tro! Finns inget misslyckande någonstans på den videon. Alla gjorde så som dom kände var rätt, men det blev lite missförstånd bara. Ponnyn verkar vara en förlåtande liten kompis så det ska nog inte bli svårt att reda ut :) När det gäller hästar och människor känns det som att vi människor har lite bättre förutsättningar för att försöka anpassa oss till hästens natur - än att försöka förklara för hästen vår natur och få den att förstå hur vi tänker. Du vill ju att hästen ska gå fram utan dig, men det strider starkt emot reglerna tycker ponnyn.

Jag har inte läst hela tråden, bara lite i början, så andra kanske säger liknande... Jag tror inte alls det handlar om att han har ont eller är tjurig. Jag tror att han är mån om att filmaren oxå följer med på turen, han verkar vara fullt medveten om att det är en ung ryttare på ryggen. Hästar är ju flockdjur, som vi ju alla vet, och en flock håller ihop. Om någon i en liten flock stannar på vägen är det naturligt att vänta in, speciellt om det är på väg hemifrån - för hem hittar ju alla (tänker hästen gissar jag). Alla ska ju åt samma håll, då är det viktigt att vara uppmärksam på alla.

Jag gissar att det är du som är ledaren i flocken (jag hoppas det iaf), och då är det ju såklart viktigt att du tar ledarens plats, och den är i täten. Om du vill att din dotter ska rida ut ensam, så är det mer effektivt att öva det tillsammans med ett till ekipage - som följer flock-reglerna.

Jag gissar bara nu, men är det svårt för din dotter att rida ut själv? (Hon kanske inte får?) Om det är så att hästen inte går fram när hon rider själv skulle jag tolka det som att hästen är lite mer rädd om ryttaren, och tycker att den unga antagligen är lite för långt hemifrån. Precis på samma sätt som inte han tycker det känns bra att fortsätta framåt om ledaren säger "STOPP! VÄNTA!" (Som du gör med ditt kroppspråk när du stannar på vägen), tycker han att dom är lite för långt hemifrån för att känna sig trygga. När dottern har fått lite mer "pondus" och klättrat i rang så tror jag att han kommer acceptera längre och längre ensam-ritter. Men detta är bara min teori.

Du kan ju prova att gå först några ritter ute, så att ponnyn följer dig och känner sig trygg. Sen variera med att gå före, gå lite vid sidan och gå före igen. Sen gå före, lite vid sidan, lite vid rumpan, lite vid sidan, och tillbaka före. osv. Succesivt öka tiden som du är vid sidan och bakom, och hela tiden vara vaksam på hur ponnun reagerar, så att du ser att den är trygg, så fort hästen upplevs otrygg (stannar, backar, svänger ut i vegetationen osv.) så måste du ta täten och visa tydligt ledarskap framåt. Ritten ska fungera bra och flyta på framåt som en liten å med vatten. Sen succesivt öka avstånden både före och bakom - men var tydlig med att alltid gå framåt även om du är bakom hästen! Om hästen visar minsta tendens till att vänta in dig betyder det bara att han upplever avståndet för långt och är inte redo för så långa avstånd riktigt än. Om du då är bakom honom så kan du raska på dina steg och smacka på och med avslappnade armar vinka fram ekipaget. Om du måste gå före en tid sen så gör du det, kom ihåg att floden måste få flyta, du måste ta det ledarskap som krävs av ledaren i just denna flocken.

Hästen måste succesivt få öva sig i att flockens avstånd ökas. Detta kan vara ett bra sätt.

Lycka till!

Har ni provat att inte gå på stigarna där ni brukar gå. Gå mellan träden och andra "vägar", där inte ponnyn förväntar sig att ni ska gå, blir det samma envishet då.
Det gäller att ha fantasi med sådanahär ponny/hästar.:p

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 470
Senast: Woffe
·
Träning Hjälp mig att komma till rätta med dotterns B ponny fasoner :devil:!!! Ponnyn i fråga är 13 år och fullt frisk och ranghög, dottern i...
2
Svar
24
· Visningar
3 140
Senast: ScissorHands
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar