Få ponny att sluta backa

Sv: Få ponny att sluta backa

Frustration ja...

Tycker att beteendet är ganska likt min ponny i början, med skillnaden att hon flög i luften (och jag av) i stället för att backa...Men hade även tvärstopp/backningar för sig. I vårt fall var det sällskapsjuka en liten del av orsaken, hon började bocka/backa när sällskapet försvann. Men mitt självförtroende och förtroendet för min ponny var nog den största orsaken. I säkert två månader red vi på samma ställe(utan sällskap), en liten bit från stallet, med små små utsvävningar. Blev det stopp så ville jag en liten bit till, sen kunde vi gå tillbaka igen till "säker" mark. En dag lossnade det bara, vi tog en lång runda i skogen, på långa tyglar och allt!:laugh: Och mitt och ponnyns förtroende växte enormt, och sen var det aldrig mera några problem!(eller jodå, men inte med den biten;))

Hästar är ju enormt bra på att känna vad ryttaren tänker/känner, ibland vet de mer än man själv. Ryttaren kanske har en rädsla inom sig från omkullridningen i diket, fast hon inte säger det.

Jag hoppas det löser sig, jättefint ekipage:laugh:

Det JAG ser på videon är att ryttaren inte verkar kunna bestämma sig! Hon får den att svänga vänster men då börjar hon dra i höger tygel i stället, sen när han reagerar höger då svänger hon tillbaka till vänster. Det är viktigt att man vet vad man vill så man kan genomföra det med bestämdhet. I mina ögon lyssnar han på vad ryttaren vill men hon sitter och ger 10 hjälper samtidigt!
När han vänder sig till vänster, vänd honom tillbaka till höger och ge efter när han står åt det håll ni vill. Jag tycker det ser ut som att det kan vara det problemet. Nu vet jag inte om någon annan antytt samma sak men det är det jag ser! Någon smärta ser jag inte öht. Endast missförstånd med hjälperna och att ponnyn försvarar sig men att backa.
Annars trevligt ekipage! Fin ponny.
Lycka till!
Mvh Michaela

Senast ändrad:

Jag är som sagt mot allt våld mot hästar. Så tränarens förslag tycker jag ni kan lägga på hyllan. Större risk för en olycka då.
Det är jätte svårt att säga när man sitter så här. Personligen tyckar jag hon gör ett ok jobb, ser ut som hon tar det lugnt. Det finns massor av saker att prova och olika fungerar beroende på varför han gör så här.
skriver några punkter så kan man ju bara ta bort dom ni provat eller inte gillar/har möjlighet till.
-jobb mkt från marken få honom trygg (denna slår jag hårdast på så att säga)
-låt någon gå med.
-hoppa av och led en bit.
-vänd honom så han har baken dit ni ska och försiktigt backa honom en 10-20 m vänd tillbaka honom och se om han går om inte vänd och backa vidare (fungerade utmärkt på en nordis jag red. Stannade, ryggade och DET ÄR FARLIGT. vände honom och ryggade lungt förbi, för då såg han inte det som var "farligt" och när vi vände tillbaka såg han sig om kring, nej men det farliga är borta då går vi.)
-luta sig ner fram mkt efter gift på tygeln och lätt drivning. kanske säga ahaha,,,eller nått när han fortsätter backa och så berömma jätte mkt när han går fram. (det gäller ju då att det finns möjlighet att backa detta är ju svårt när man är på ett sådant ställe som på filmen).

Jag kan nog komma på mer senare men något av dessa kanske är värt att prova. lycka till.

Hej!

Lovisa en trappa upp som skriver. Har läst hela tråden och kommit fram till några idéer men dem tar jag gärna personligt med Er. Sen tror jag att jag måste rast stålhästen och följa med till stallet och kolla hur det ser ut live.

Hör av mig när jag är hemma igen.

Till Er andra i tråden tänkte jag bara säga att Ts med familj är mycket måna om sina djur, om det nu var så att Liptuz hade ont någonstans skulle ts med familj tagit reda på vad det handlade om.

Angående Ts dotters osäkerhet så några av Er skrivit om kan jag har med dementera detta skarp. Oräddare människa får man leta efter.... vet inte hur många gånger jag har stått vid ridbanan och hållt andan när hennes förra häst uppvisade sina rodeokonster och dottern bara har skrattat åt ponnyn och suttit kvar. Freja som dottern heter HAR KLISTER I BAKEN. Kan säga att 95% av er som är här inne skulle inte suttit kvar barbacka på den ponnyn.

Klart slut!

Det JAG ser på videon är att ryttaren inte verkar kunna bestämma sig! Hon får den att svänga vänster men då börjar hon dra i höger tygel i stället, sen när han reagerar höger då svänger hon tillbaka till vänster. Det är viktigt att man vet vad man vill så man kan genomföra det med bestämdhet. I mina ögon lyssnar han på vad ryttaren vill men hon sitter och ger 10 hjälper samtidigt!
När han vänder sig till vänster, vänd honom tillbaka till höger och ge efter när han står åt det håll ni vill. Jag tycker det ser ut som att det kan vara det problemet. Nu vet jag inte om någon annan antytt samma sak men det är det jag ser! Någon smärta ser jag inte öht. Endast missförstånd med hjälperna och att ponnyn försvarar sig men att backa.
Annars trevligt ekipage! Fin ponny.
Lycka till!
Mvh Michaela

Jag håller med dig här. Hon hinner inte med och velar en hel del = inte bra. Men å andra sidan har jag suttit där själv på exakt samma ställe och det utan att vela. Det hjälpte inte ett smack. Jag var mycket lätt på tygeln för tog jag det minsta backade han samt om skänkel kom till detsamma.
Men hon måste definitivt bestämma sig. Ska prata med henne och visa henne filmen så att hon SER vad hon kan förbättra.

Jag är som sagt mot allt våld mot hästar. Så tränarens förslag tycker jag ni kan lägga på hyllan. Större risk för en olycka då.
Det är jätte svårt att säga när man sitter så här. Personligen tyckar jag hon gör ett ok jobb, ser ut som hon tar det lugnt. Det finns massor av saker att prova och olika fungerar beroende på varför han gör så här.
skriver några punkter så kan man ju bara ta bort dom ni provat eller inte gillar/har möjlighet till.
-jobb mkt från marken få honom trygg (denna slår jag hårdast på så att säga)
-låt någon gå med.
-hoppa av och led en bit.
-vänd honom så han har baken dit ni ska och försiktigt backa honom en 10-20 m vänd tillbaka honom och se om han går om inte vänd och backa vidare (fungerade utmärkt på en nordis jag red. Stannade, ryggade och DET ÄR FARLIGT. vände honom och ryggade lungt förbi, för då såg han inte det som var "farligt" och när vi vände tillbaka såg han sig om kring, nej men det farliga är borta då går vi.)
-luta sig ner fram mkt efter gift på tygeln och lätt drivning. kanske säga ahaha,,,eller nått när han fortsätter backa och så berömma jätte mkt när han går fram. (det gäller ju då att det finns möjlighet att backa detta är ju svårt när man är på ett sådant ställe som på filmen).

Jag kan nog komma på mer senare men något av dessa kanske är värt att prova. lycka till.

Har inte provat tränarens förslag kan jag berätta. Jag gillar inte spön egentligen mer än som en "extrahjälp" typ om man ska flytta baken som vid framdelsvändning om hästen inte förstår... Hon hade aldrig spö till förra ponnyn. Liptuz bryr sig inte om spöt nämnvärt. Inte ens i tömkörning. Har lite attityden "viftar du flugor matte". Då menar jag inte att jag slår honom. Jag ska tömköra emellanåt nu när vi bara har en ponny. Gamla ponnyn var min älskling men vi två kan nog komma överens med lite tid och övning. Jag vet att jag också måste jobba med honom i grimma och grimskaft. Backa honom, flytta rumpan osv. Han ställer sig helt fråganade om man ber honom backa. "-Va, vem menar du, mig eller?" Då när jag "pratade" med honom sist blev han som en hund efteråt. Han tyckte det var roligt.:idea:
Det där med att vända honom och backa. Det är så svårt tycker jag. Styrningen alltså. Backen sitter inte för mig om jag gör det för hand så kanske borde vi öva i paddocken först i grimma och grimskaft.
Att luta sig framåt med lätt eftergift på tygeln osv funkar INTE tyvärr. Är han sedan på plan mark så sköter han sig exemplariskt. Men bra förslag annars.

Tack för mycket bra förslag. :bow:

Hej!

Lovisa en trappa upp som skriver. Har läst hela tråden och kommit fram till några idéer men dem tar jag gärna personligt med Er. Sen tror jag att jag måste rast stålhästen och följa med till stallet och kolla hur det ser ut live.

Hör av mig när jag är hemma igen.

Tack Lovisa det vore jättesnällt om du ville följa med ut.

Frustration ja...

Tycker att beteendet är ganska likt min ponny i början, med skillnaden att hon flög i luften (och jag av) i stället för att backa...Men hade även tvärstopp/backningar för sig. I vårt fall var det sällskapsjuka en liten del av orsaken, hon började bocka/backa när sällskapet försvann. Men mitt självförtroende och förtroendet för min ponny var nog den största orsaken. I säkert två månader red vi på samma ställe(utan sällskap), en liten bit från stallet, med små små utsvävningar. Blev det stopp så ville jag en liten bit till, sen kunde vi gå tillbaka igen till "säker" mark. En dag lossnade det bara, vi tog en lång runda i skogen, på långa tyglar och allt!:laugh: Och mitt och ponnyns förtroende växte enormt, och sen var det aldrig mera några problem!(eller jodå, men inte med den biten;))

Hästar är ju enormt bra på att känna vad ryttaren tänker/känner, ibland vet de mer än man själv. Ryttaren kanske har en rädsla inom sig från omkullridningen i diket, fast hon inte säger det.

Jag hoppas det löser sig, jättefint ekipage:laugh:

Precis så har hon gjort. Ridit ifrån paddocken en bit, tillbaka osv. Vad vi inte tänkte på då är diket som finns där under/bakom vassen. Det är ett litet ett men tydligen kan man gå omkull där i alla fall. Efter denna sträcka kommer de STORA dikena på två meter = livsfarligt om man ramlar ner. DÅ slår man nog ihjäl sig samt att det ibland är rejält med vatten i dom, typ en å.

Och nej hon är inte rädd mer än för att en olycka ska ske. Hon är ju "rädd om" sin ponny. Sedan är hon ganska verbal och skulle definitivt inte hållit truten om hon var rädd för ridningen i sig. Hon rider ju hur lugnt som helst bara han inte börjar ställa sig på kanten till ett stort dike.

Har ni testat att helt sonika trava eller galoppera förbi dessa kritiska punkter?

Det jag ser på filmen är en cool, smart, nyfiken och uppmärksam ponny. Att han skulle ha ont tror jag inte ett dugg på - då skulle han ju protestera HELA tiden och inte enbart vid punkt A och punkt B på uteritten.

Det jag oxå ser är att ryttaren är lite "efter" i sin hjälpgivning, hästen visar långt innan den stannar att den TÄNKER stanna - men ryttaren är inte på hästen förrän den redan står still och då är det oftast för sent.
Ryttaren måste bli mer aktiv i sin ridning! Driv, smacka, rid serpentiner mm mm. Skritta fram hemma på stallbacken ett par minuter och sen trava förbi de här Back-platserna.

Fram fram fram!! Rid Rid Rid!

Att sitta av i tid och otid på en häst som troligtvis bara är stallkär kommer innebära att hästen lär sig att om han backar så slipper han ryttaren på ryggen.

Till Er andra i tråden tänkte jag bara säga att Ts med familj är mycket måna om sina djur, om det nu var så att Liptuz hade ont någonstans skulle ts med familj tagit reda på vad det handlade om.

Tack. Det stämmer att jag kollat upp saker som bara jag "sett" och ingen annan. Bara för att. Sedan att vet inte hittar något ja det drabbar ju bara min plånbok:crazy::p.
Jag har en del duktiga hästmänniskor ikring mig och de brukar alltid säga till om det är något eller om det är något de funderar kring. Men på sön kommer vår nya tränare, ska fråga henne om hon ser något konstigt med "Tusse".

Massage däremot har jag ändå tänkt på länge till honom. Om inte annat är det skönt för honom och jag får höra om han är spänd osv någonstans. Tror allt kommer kännas smidigare nu med bara en ponny även om det är såååå tomt.

Har ni testat att helt sonika trava eller galoppera förbi dessa kritiska punkter?

Det jag ser på filmen är en cool, smart, nyfiken och uppmärksam ponny. Att han skulle ha ont tror jag inte ett dugg på - då skulle han ju protestera HELA tiden och inte enbart vid punkt A och punkt B på uteritten.

Det jag oxå ser är att ryttaren är lite "efter" i sin hjälpgivning, hästen visar långt innan den stannar att den TÄNKER stanna - men ryttaren är inte på hästen förrän den redan står still och då är det oftast för sent.
Ryttaren måste bli mer aktiv i sin ridning! Driv, smacka, rid serpentiner mm mm. Skritta fram hemma på stallbacken ett par minuter och sen trava förbi de här Back-platserna.

Fram fram fram!! Rid Rid Rid!

Att sitta av i tid och otid på en häst som troligtvis bara är stallkär kommer innebära att hästen lär sig att om han backar så slipper han ryttaren på ryggen.

Fram fram fram och Rid rid tid. Ja, där har du det till viss del. Denna kille kräver lite ben och aktiv ridning. Gärna galopp efter skritten har tränare rekommenderat för att han ska vakna och tycka det är kul.
Trots att vi haft honom ett år har hon inte kommit på hur han ska ridas. Att mamma säger något är ju nästan inte lönt att försöka med. Därför ska hon rida för ny tränare nu under sommaren till att börja med. En jättebra en. Förra ponnyn var helt tvärtom nästan. Många halvhalter och nästan inga ben behövdes, känslig och lyhörd. Nu måste hon lära nytt.
Trava förbi har hon ju försökt men inte galoppera. Lite dumt att galoppera där för ibland kommer det upp endel gäss ur vassen som man inte ser. Iofs hoppar han bara till i så fall, men att hoppa till kanske inte är så smart med diken vid sidan. Trav däremot med mer aktiv ridning...

När de red ute i skogen, då som jag berättade om, hoppade han till i galoppen två gånger men bara hon sa något åt honom (typ, kom nu) så fortsatte ekipaget. Han lyssnar alltså på henne lite grann i alla fall.

Man brukar säga att det tar nästan två år att lära känna sin häst och verkligen hitta varandra :)

du har själv redan receptet - det är din dotter som helt enkelt måste lära sig en ny ridteknik och ett nytt sätt att tänka. Hon tänker i huvudet "broms" pga sin förra häst och det sitter helt enkelt kvar. hon är ovan att rida aktivt FRAMÅT, därför tar ponnyn chansen att göra lite som han vill.
Den nya tränaren kan säkert ändra din dotters synsätt, hon måste helt enkelt tuffa till sig och förekomma honom - förr har hon ju bara behövt "åka med" och hålla in hästen, nu måste hon tuffa till sig på ett annat sätt och visa att hon bestämmer och att verkligen TÄNKA framåt HELA tiden och vara mycket mer observant på hans tecken.

Har hon sett filmen??
Visa henne den och peka på hästen och säg "titta, nu ser du att han spetsar öronen och höjer huvudet - då ska du skänkla rejält och kanske peta med pisken! då hinner han inte stanna"

Förklara att hästar "tänker" först och "gör" sen och att om hon bara är noga så kommer hon snart känna "innan han gör" och kan förekomma honom.
Få henne att se det som en utmaning att förekomma sin lilla kompis :) :)

och så lite mer busridning redan från början.

Jo, hon har sett filmen men vi kan sätta oss ner och analysera bit för bit. Verkar vara en bra idé. :idea:

Och visst måste hon lära/träna om. Som hon själv säger "jag behövde bara tänka galopp så blev det det", Om sin förra ponny. De var tajta.

Det är ju egentligen det som saknas, naturlig framåtbjudning. Av den anledningen har det blivit att han stannar,saktar ner och backar. Därför tycker jag att det är så viktigt att ryttaren får hjälp när det kan tänkas hända, d v s helst innan ponnyn ens hinner tänka tanken. Själv orkar hon inte driva honom framåt, i dag. Men med din hjälp, och att du "får dem över tröskeln" när det händer, kommer att hjälpa dem båda. Jag kan tänka mig att om hon rider ut med någon annan, som går framför, så är risken minimal att han gör så här? Att hon själv som ryttare, ska hoppa av och leda honom en bit när det händer, tycker jag är förkastligt. För det första tröttar det ryttaren ( återigen är hon inte så gammal ) och tar alldeles för lång tid att sitta av, och leda ponnyn. -Hur går det till när hon ska sitta upp då? -Nej, ett snabbare resultat uppnås om en vuxen snabbt tar tag i ponnyn, leder den ett par steg, samtidigt som ryttaren skänklar på. sedan är det viktigt att ryttaren ser till att han verkligen s k r i t t a r när de är ute, och inte bara "lufsar" framåt.

Precis vad jag ville säga! :bow:
Den går i sin egen takt och lufsar dvs ponnyn bestämmer. Och om en ponny får bestämma så är vända och gå hemåt till maten ett klart godkänt alternativ:idea:
Och ponnyer är smarta, så de väljer gärna ställen där det ÄR svårt att "gå på dem".

På många hästar fungerar det att, när de börjar backa, vända dem med mulen hemåt och backa i den färdriktning ryttaren tänkt sig. Snart bör hästen inse att det är lättare att gå rättvänd.

Det kan också delvis hjälpa att lära hästen (och dottern) redan i paddocken att ett tryck med skänklarna betyder gå framåt och då gör man det tills man får nytt komando. Just nu sitter din dotter och skänklar i vartenda steg hästen tar, även när den faktiskt går framåt. Inte konstigt om det inte går att häva backandet då... Skänkeln betyder ju faktiskt inte så mycket alls...

Sen tror jag också att om hästen väl backar så ska din dotter inte börja greja. För som du själv säger så hinner hon inte med. Hon vet inte vad hon ska göra. En sak i taget. Be ponnyn att stanna. När ponnyn står still, be den att gå fram. Så får inte hästen så många motstridiga signaler samtidigt.

På många hästar fungerar det att, när de börjar backa, vända dem med mulen hemåt och backa i den färdriktning ryttaren tänkt sig. Snart bör hästen inse att det är lättare att gå rättvänd.

...och stå/gå där med lång mule:D

Det var ord och inga visor. Knatteridning för att lära in grunderna kanske?

Backar han även om någon annan häst är med? Han ser lite osäker ut och "halvsmyger" fram innan han stannar och backar. Vi hade en ponny som tokbackade om han skulle först när man var flera, eller ensam. Han var mycket osäker i allt och var livrädd för tex transporten + mycket mer. Men om han började backa räckte det med att en människa gick förbi honom så gick han igen. Spö bara han sparkade mot.

Sedan har jag även ridit en häst åt min tränare när jag jobbade som hästskötare där, den hästen "gick inte att rida ut på" -hon stannade och backade. Hon gick oftast om det var någon som red före, men kunde stanna även då. Hon kunde även hitta på att gå fint ut, men tvärstanna på hemvägen och backa+bocka. Jag har ridit den hästen många gånger och i början var det ju lite stopp och backningsförsök men det släppte rätt bra, jag fick helt enkelt bara driva på henne och inte låta henne vingla iväg åt sidorna. Numera går hon jättebra att rida ut på, hon tom går förbi de andra och vill gå först -fast ibland kommer hon på sig själv och stannar upp så att nån annan går förbi :p
En gång skulle jag rida iväg henne själv utan hästsällskap, tränaren följde med på cykel den biten som går på trafikerad väg och det gick bra, sedan skulle vi fortsätta själva och då blev det tvärstopp, men jag lyckades få upp henne i trav och iväg i skogen. ´Sedan gjorde jag så att så fort hon började tveka det minsta så travade jag iväg direkt. Detta har även min syster gjort med en ponny som vägrade lämna stallplan -hon tog sats och galopperade väg honom, sedan red hon tillbaka och började om, han gick bra sen.

minhäst gjorde sådära förut också. han ville inte gå från stallet. så fort han började backa så vände jag honom ochsaåt honom attbacka. och då slutade han och vände sig omoch gjick vanligt igen.:)

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 470
Senast: Woffe
·
Träning Hjälp mig att komma till rätta med dotterns B ponny fasoner :devil:!!! Ponnyn i fråga är 13 år och fullt frisk och ranghög, dottern i...
2
Svar
24
· Visningar
3 140
Senast: ScissorHands
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar