Hej!
Har kanske inte direkt något svar på hur ni ska lösa problemet. Men min nuvarande häst gör lite saker som på minner om det er ponny gör. Rätt tidigt i filmen ser man att han "rycker" till. Han ser allmänt orolig ut, öronen rör sig åt alla håll och kanter och huvudet håll rätt högt.
Min häst har aldrig backat från något där emot stannar hon och kan gå lite sidleds fram och tillbaka om man försöker mana på henne.
Mitt tips är att låta ponny har långa tyglar (vågar man inte det ska man inte sitta på en osäker ponny) har den långa tyglar är chansen större att den slappnar av och tar ned huvudet vilket automatisk är lugnande. Mana INTE på den. Den verkar som sagt osäker och att försöka pressa förbi den lär inte hjälpa. En häst eller ponny kan inte vara envis bara för att den vill vara det. Så funkar inte deras hjärnor.
Min häst har blivigt bättre, men är feg i sig själv. Jag sitter dock inte av då hon blir värre då. Där emot låter jag henne stå och kolla på vad hon nu tycker är läskigt (inte för att jag ser något att vara rädd för
)
Låter henne gärna sänka huvudet och ev lukta på det hon kanske finner läskigt. Uppmuntar istället er ponny! Klia i mankammen, prata lite med.
Tyvärr tror jag bara en del ponnys/hästar är lite fega i sig själv när dem blir själva (rider jag ut med någon är stannar hon inte, kanske hoppar till men stannar aldrig)
Känner din dotter sig osäker kanske hon ska rida en tryggare ponny så länge så att hennes självförtroende ökar
sen om den är sned i bäckenet eller inte tänker jag inte komentera. Min häst är väldigt rak och fin i kroppen, kollas av duktig utbildad et regelbundet. Men hon gör ändå så. Tror inte det riktigt ligger i om hästen är sned.