Få ponny att sluta backa

Sv: Få ponny att sluta backa

självklart ska du vara med din dotter på turerna, men jag menar att hon kan hoppa av och leda killen och du gå en bit bort så att dom två kan skapa ett förtroende sins emellan.

Okej. Ja för jag gillar verkligen att komma ut på hästturerna. Attans att man inte rider men än på stålkusen då OM jag nu inte tar apostlahästarna vill säga.

Egentligen är han väl rätt smart för han gör det bara där det finns diken, eller som på filmen, dike och sjö på andra sidan stigen.

Han verkar vara den typen av häst som testar för att sedan återigen testa för att sedan återigen testa... Ibörjan plockade han enhel del i mina kläder tex. Han har slutat nu för jag var väl inte så positiv till det hela. Men nu och då provar han igen liksom för att bara se om jag kommer protestera eller ej.

Han har också testat om han måste ha foten still när jag kratsar hovarna, där går han ju givetvis bet också för en sak är säker. Morrar kanske jag gör, men släpper taget? ALDRIG!

Han gör inget elakt men det blir så tradigt när han ska testa var gränserna går flera gånger om. Förra ponnyn kunde man vara sååå finkänslig med och helt plötsligt måste man vara riktigt tydlig och konsekvent. HELA tiden dessutom. Han är definitivt typen av ponny man inte gärna handmatar. Skulle kunna bli nafsig rejält i såfall.

men jag menar att hon kan hoppa av och leda killen och du gå en bit bort så att dom två kan skapa ett förtroende sins emellan.

Det här med att hoppa av varje gång kan ha väldigt motsatt effekt om hästen är som den verkar vara på filmen. Lugn och cool och vet vad den gör och utnyttjar situationer. Det finns risk att hästen faktiskt tillslut inte går fram överhuvudtaget när man sitter på den om man hoppar av varje gång hästen stannar.

Min häst skulle definitivt aldrig ens lämna gårdsplanen om jag hoppade av honom i början när jag köpt honom. Han var nämligen lite åt samma håll, väldigt envis och honom fick man faktiskt ta itu med problem från ryggen, från marken har han alltid följt mej som en hund överallt utan problem.

Så det handlar inte alltid om det här med förtroende, är hästen riktigt rädd så ja då kan jag hålla mej om att det kan vara en ide att hoppa av och leda förbi faran men inte annars.

Min ponny var precis sådär, och precis som någon sa, jag känner frustrationen ända hit!

Jag körde på konceptet- vänta ut. Tills jag en dag fick nog och lät hästskrället backa om han nu ville det, men då backar vi dit jag vill. Med andra ord, jag backade förbi det "farliga". Det gjorde vi en gång. har aldrig behövt göra om det.

Sådär gör min ponny när man rider ut ensam eller om dottern och bonusdottern ska rida ut med granntjejen.
Båda ponniesarna står och snurrar och vägrar att gå och gärna att de backar ner i diken om det finns några.

Detta är 2 coollugna hästar som absolut inte är rädda utan bara försöker slippa ifrån.
Är däremot ledaren i hagen (sambons häst) med så går de direkt.

Igår kväll skulle tjejerna rida ut ensamma. Båda hästarna vägrade och snurrade runt.
Min ponny går om jag går före. Vänder jag vänder hon med.
Sambon gick då och ledde granntjejens ponny en bit så de kom ner på vägen och min följde till slut efter.

Om jag eller sambon försöker rida henne ensam så tvekar hon en stund, men går efter ett tag när hon märker att vi inte ger efter.
Handlar nog till stor del av ledarskap och inte av dumhet eller rädsla.
Vi använder varken spö eller hårda hjälper utan håller oss lugna, väntar ut och visar vägen bestämt.
DXe gånger hon backat ner i diken så fortsätter sambon att backa tills hon själv tycker att det blir obehagligt, sen går hon dit hon ska.

KL

Hej!
Som många andra känner jag också frustrationen ända hit ;)
Min häst kan få för sig att göra sådär när han tycker jag ställer för mycket krav, och jag har kämpat med att hitta ett sätt att få honom sluta backa ner i diken, och det blir ju bara värre om jag lägger till skänklar eller liknande. Så som någon annan skrev så var det bara att vänta ut honom, sen knallade han på och vi kunde fortsätta med övningen vi höll på med, som om ingenting hade hänt.
Detta hände senast igår, och det är svårt att inte låta tålamodet försvinna helt och hållet. Kan tillägga att det var första gången jag red sen han släpptes på betet.

Tycker du har fått många bra förslag, som att leda fram honom och vänta ut honom. Lycka till!

Vilken söt ponny!

Känner frustrationen på filmen ända hit:p Jag hade också en sådan häst när jag var yngre. Man är inte så kaxig när hästen står med bakhovarna på kanten till ett djuuupt dike

Ang. problemet så syns det att han vet vad han gör. Han har väl lärt sig vad som funkar och beteendet måste brytas på något sätt. Smart är väl som andra har sagt att hoppa av och leda en bit och sedan hoppa upp igen.

Finns säkert fler knep som funkar minst lika bra, men det viktiga är att få honom att släppa sin "hang up" på att backa i tid och otid. Gör dock ingen stor grej av det utan i början kanske det är bäst att bara hoppa av direkt när han börjar krångla utan att det hinner bli för frustrerande för både häst och ryttare. Och så att ponnyn inte får bekräftat ytterligare en gång att det faktiskt går att komma undan eller åtminstonde förhala ridturen lite:angel:

Jag skulle inte klappa och "berömma" för att lugna hästen när jag suttit av (denna ponny ser ju inte rädd ut) utan lugnt och sansat bara låtsats som det regnat och gå en bit med hästen för att sedan sitta upp igen. Och upprepa vid behov.

Hoppas det löser sig för din dotter och kusen!:laugh:

Precis samma svar som jag också tänkte på :). Ponnyn är envis, jag tror inte att det är så lätt att sitta och vänta ut eller krångla på annat sätt (om du inte har extremt bra tålamod). Hoppa av, led en bit och hoppa upp igen, så inser kanske hästen tillslut att det inte lönar sig att stanna och backa.

Som någon annan föreslog så tycker jag att din dotter ska gå med hästen när hans stannar och sedan hoppa upp igen.
Ifall detta inte funkar i det långa så kan det ha och göra med att han märker att han får som han vill när han gör detta, och får det mycket bekvämare. Då föreslår jag att ni bänder honom ena tygeln och låt honom snurra runt sig själv tills han stannar (en rem under käken rekommenderas) när han stannar be honom att gå fram med en liten hjälp eskalera sedan hjälpen tills han går antingen fram eller bak, går han bak igen så bänd igen. osv. Felet är ofta att folk ger upp för tidigt, lägger upp en strategi och försöker 1-5 ggr. också tycker man att nej detta funkar inte. Det kan ta lång tid innan en strategi funkar men man måste ha tålamod. Det är något av det viktigaste när man har häst.

Mitt förslag som jag använt på ex antal hästar.

Till och börja med skulle jag utesluta eventuell smärta. Jag har ridit ett flertal hästar som har backat i protest, och lösningen på problemet ligger ju i förtroende och att man lär känna varandra. Jag brukar alltid börja med att allting ska fungera från marken, och ryttaren måste vara trygg och känna till marken där man rider. Det är oftast ingen bra början att rida längs trafikerade vägar osv, utan man måste kunna ha plats att snurra runt osv.

Häst 1: Hon är väldigt envis och smart, och tycker hon att det är dags att gå hemåt så kan hon försöka länge. Flera gånger fick jag stå ca 40 minuter på ett och samma ställe innan hon rörde sig en millimeter. Hon backade, snurrade, kastade sig, sparkade med fram/bakben i protest, högg i luften, strök öronen bakåt, skrek osv. Hon kunde bli riktigt arg. Men något fysiskt fel på henne fanns det inte. Med henne fick man ha massor av tålamod och inte mesa så mkt, vi backade, snurrade, stod still och hade tråkigt, backade ner i diken osv. Tillslut gav hon sig och promenerade på som vanligt. Hon hade sina speciella ställen där hon alltid stannade, men travade man förbi eller gjorde något annat som höll henne fokuserad så glömde hon bort att protestera.

Häst 2: Han är väldigt smart och för att han inte skulle börja stanna, backa osv fick man hålla igång honom hela tiden. Böja, trava, rygga, halt, skänkelvikningar, framdelsvändningar osv. Så fort man kände att han höll på att stanna så var det bara att snurra något varv, backa eller liknande. Så han glömde vad han höll på med. Det gick inte att bli arg för då blev han bara ännu värre.

Man får testa sig fram helt enkelt :)

Min ponny var precis sådär, och precis som någon sa, jag känner frustrationen ända hit!

Jag körde på konceptet- vänta ut. Tills jag en dag fick nog och lät hästskrället backa om han nu ville det, men då backar vi dit jag vill. Med andra ord, jag backade förbi det "farliga". Det gjorde vi en gång. har aldrig behövt göra om det.

Aha... vi får nog öva på styrningen när backen är i alltså.:laugh:

DXe gånger hon backat ner i diken så fortsätter sambon att backa tills hon själv tycker att det blir obehagligt, sen går hon dit hon ska.

Fast det förutsätter ju att dikena inte är som våra. Dvs riktigt riktigt djupa. Det de ramlade ner i var ett litet ett. Vid vår cykelbana däremot är det ju ca två meter ner.

Vid sjön, vassen backade han ner till halva kroppen var i vattnet. Skitläskigt när man inte vet hur djupt det är samt att det egentligen är ett dämme vilket ju innebär att det kan vara äckelbotten och man vill ju gärna komma loss också. Lukten får man väl ta...:(

För stora krav ställer vi inte. Om man inte tycker det är kravfullt att lufsa ut i naturen vill säga.

Kan berätta att idag tog vi ett grimskaft när dotterna red förbi hagen där kompisarna går. Han tänkte vända/backa men hann inte ens börja. Vi behöll grimskaftet en stund. Sedan red de i skogen och jag tror nog han litar på henne för de kan rida i alla gångarter ute. Jag gick bakom. Hinner knappast med i trav och galopp:crazy:. Jätteduktig pålle idag minsann men förutom förbi hagen fanns inte tillstymmelse till dike. Eller ja, det finns ju vid motorvägen men där gick jag bredvid (hon red vid kanten av en cykelbana).

Som någon annan föreslog så tycker jag att din dotter ska gå med hästen när hans stannar och sedan hoppa upp igen.
Ifall detta inte funkar i det långa så kan det ha och göra med att han märker att han får som han vill när han gör detta, och får det mycket bekvämare. Då föreslår jag att ni bänder honom ena tygeln och låt honom snurra runt sig själv tills han stannar (en rem under käken rekommenderas) när han stannar be honom att gå fram med en liten hjälp eskalera sedan hjälpen tills han går antingen fram eller bak, går han bak igen så bänd igen. osv. Felet är ofta att folk ger upp för tidigt, lägger upp en strategi och försöker 1-5 ggr. också tycker man att nej detta funkar inte. Det kan ta lång tid innan en strategi funkar men man måste ha tålamod. Det är något av det viktigaste när man har häst.

Mitt förslag som jag använt på ex antal hästar.

En rem under käken? Hur menar du? En extra tygel...?
Kan tillägga att hon försökt snurra runt honom men han är ju lite stark och kör upp huvudet för att slippa lyssna ibland. En gång snurrade de + backade så det kom en cyklist och mer eller mindre körde in i honom. Han brydde sig inte ett smack men jag skämdes. Ja, vi får nog vara konsekventa och envisare än honom i alla fall. Å andra sidan gick det kanon idag. Vi tog ett grimskaft förbi där han kunde tänkas backa och sedan var det full fräs (eller full lunk) i skogen.

Till och börja med skulle jag utesluta eventuell smärta. Jag har ridit ett flertal hästar som har backat i protest, och lösningen på problemet ligger ju i förtroende och att man lär känna varandra. Jag brukar alltid börja med att allting ska fungera från marken, och ryttaren måste vara trygg och känna till marken där man rider. Det är oftast ingen bra början att rida längs trafikerade vägar osv, utan man måste kunna ha plats att snurra runt osv.
Man får testa sig fram helt enkelt :)

Du har nog rätt till viss del. Denna kille har kommit lite på det korta till förmån för den gamla mindre ponnyn (som är såld nu). Vidare bröt min dotter armbågen i höstas och red inte så mycket. Vi har bara tömkört två gånger ännu men jag tyckte att det gav en hel del sist jag provade. Fick faktiskt rådet av vår hovis att tömköra ute.
Min dotter är väl förtrogen med markerna ikring. Har inte haft något problem med förra pållen ute. Ang att vi rider vid cykelbanan är för att man inte kan ta sig ifrån stallet om man inte tar motorvägen som alternativ. Sen är det ju så att han faktiskt inte snurrar där det inte finns diken. På plan mark sköter han sig. Idag mötte de jättestor grävskopa tex. Visst tittade han och tyckte väl inte att den var bästa kompisen direkt men han höjde inte ens huvudet nämnvärt. Lika cool om man möter rådjur ute eller rider förbi hagar med kutande travare.

Nej nej en rem som du sätter i bettringarna. Så att bettet inte går igenom munnen.
När hon bänder honom så måste hon bända in honom så långt in mot kroppen som möjligt han har inte kraften att köra upp huvudet därifrån.
Men bra att det gick bra att gå med honom!

Ta det försiktigt vid tömkörning och alltid tillsammans med vuxen, delade tömmar är bra.
Var ute och tömkörde min sega 17 åriga häst som inte reagerar på nånting.
Rätt som det var fick han ett ryck och drog i galopp ren tur att jag fick tag i ena tömmen och fick vänt honom.
Det går fort om det händer något och man har ingenting att sätta emot och få stopp.

Hej!
Har kanske inte direkt något svar på hur ni ska lösa problemet. Men min nuvarande häst gör lite saker som på minner om det er ponny gör. Rätt tidigt i filmen ser man att han "rycker" till. Han ser allmänt orolig ut, öronen rör sig åt alla håll och kanter och huvudet håll rätt högt.

Min häst har aldrig backat från något där emot stannar hon och kan gå lite sidleds fram och tillbaka om man försöker mana på henne.

Mitt tips är att låta ponny har långa tyglar (vågar man inte det ska man inte sitta på en osäker ponny) har den långa tyglar är chansen större att den slappnar av och tar ned huvudet vilket automatisk är lugnande. Mana INTE på den. Den verkar som sagt osäker och att försöka pressa förbi den lär inte hjälpa. En häst eller ponny kan inte vara envis bara för att den vill vara det. Så funkar inte deras hjärnor.

Min häst har blivigt bättre, men är feg i sig själv. Jag sitter dock inte av då hon blir värre då. Där emot låter jag henne stå och kolla på vad hon nu tycker är läskigt (inte för att jag ser något att vara rädd för:p)
Låter henne gärna sänka huvudet och ev lukta på det hon kanske finner läskigt. Uppmuntar istället er ponny! Klia i mankammen, prata lite med.

Tyvärr tror jag bara en del ponnys/hästar är lite fega i sig själv när dem blir själva (rider jag ut med någon är stannar hon inte, kanske hoppar till men stannar aldrig)

Känner din dotter sig osäker kanske hon ska rida en tryggare ponny så länge så att hennes självförtroende ökar:idea:

sen om den är sned i bäckenet eller inte tänker jag inte komentera. Min häst är väldigt rak och fin i kroppen, kollas av duktig utbildad et regelbundet. Men hon gör ändå så. Tror inte det riktigt ligger i om hästen är sned.

Tack för omtanken och varningen. Tömkörning är väl det jag tycker att jag klarar ganska bra då jag inte rider så ofta. Även med häst som drar iväg, hoppar till osv. Men jag har övat MASSOR.
Men jag menade alltså att jag själv skulle ta han i töm. Inte dottern för hon är inte så haj. Hon har bara tömkört lite i skritt och pytte i trav och mest på rakt spår. Hon får dessutom inte tömköra annat än i paddocken med mig inom räckhåll i så fall. Kan ju iofs vara bra om hon gör det för att öva hans lyhördhet för hennes röst osv.

Nej nej en rem som du sätter i bettringarna. Så att bettet inte går igenom munnen.
När hon bänder honom så måste hon bända in honom så långt in mot kroppen som möjligt han har inte kraften att köra upp huvudet därifrån.
Men bra att det gick bra att gå med honom!

Nästan som en delta? Men som en rem igenom den innersta och fäst i den bortsersta (hur man nu vet vilken som är den bortsersta). Du skriver, så att bettet inte går igenom munnen, men du menar väl inte att man ska ha bettlöst?

Hej!
Har kanske inte direkt något svar på hur ni ska lösa problemet. Men min nuvarande häst gör lite saker som på minner om det er ponny gör. Rätt tidigt i filmen ser man att han "rycker" till. Han ser allmänt orolig ut, öronen rör sig åt alla håll och kanter och huvudet håll rätt högt.

Min häst har aldrig backat från något där emot stannar hon och kan gå lite sidleds fram och tillbaka om man försöker mana på henne.

Mitt tips är att låta ponny har långa tyglar (vågar man inte det ska man inte sitta på en osäker ponny) har den långa tyglar är chansen större att den slappnar av och tar ned huvudet vilket automatisk är lugnande. Mana INTE på den. Den verkar som sagt osäker och att försöka pressa förbi den lär inte hjälpa. En häst eller ponny kan inte vara envis bara för att den vill vara det. Så funkar inte deras hjärnor.

Min häst har blivigt bättre, men är feg i sig själv. Jag sitter dock inte av då hon blir värre då. Där emot låter jag henne stå och kolla på vad hon nu tycker är läskigt (inte för att jag ser något att vara rädd för:p)
Låter henne gärna sänka huvudet och ev lukta på det hon kanske finner läskigt. Uppmuntar istället er ponny! Klia i mankammen, prata lite med.

Tyvärr tror jag bara en del ponnys/hästar är lite fega i sig själv när dem blir själva (rider jag ut med någon är stannar hon inte, kanske hoppar till men stannar aldrig)

Känner din dotter sig osäker kanske hon ska rida en tryggare ponny så länge så att hennes självförtroende ökar:idea:

sen om den är sned i bäckenet eller inte tänker jag inte komentera. Min häst är väldigt rak och fin i kroppen, kollas av duktig utbildad et regelbundet. Men hon gör ändå så. Tror inte det riktigt ligger i om hästen är sned.

Du har bra tips men saken är den att man knappast kan hitta en tryggare ponny om man inte tar en käpphäst vill säga. Dottern är inte osäker men inser att de kan bli skadade ifall det händer igen. Alltid ta det säkra före det osäkra, ifråga om detta. Hon har hoppat av vid riktigt stora diken vid behov. För hon är ju inte dum. Jag tycker inte att man har dåligt självförtroende på hästryggen för att man försöker undvika en eventuell olycka. Jag tycker hon är smart. Däremot är hon inte världens starkaste eller vuxen.

Hon är inte rädd för att ramla av heller, hon brydde sig inte ett smack om att de gick omkull i diket. Noll rädsla alls, tyvärr.

Ang långa tyglar så tycker väl jag att det måste synas på filmen att de bara lunkar fram, och nu har jag inte kollat igen, men nog har hon väl ingen kontakt utan åker mest fram. Hon red ute igår som sagt och jag fick säga till henne att ta tyglarna ibland samt stigbyglarna också. Kan tala om att det ska till en hel del för henne om hon ska åka av. Hon fixar väldigt mycket bus om det behövs. Mao är hon ganska cool på så vis.

Ponnyn vill hem till flocken det är jag ganska säker på. Däremot kan jag inte tycka att han är rädd. Han har varit rädd två gånger. Eller kanske inte ens rädd förresten. Lite osäker och på tårna. Efter nyårsafton trodde han att det skulle komma raketer dagen efter. Men han var jätteduktig. Andra gången var vid vår nybyggda ridskola. Ingen aning om varför han var lite på tårna då. Men jag har en hypotes om att det kanske fanns lite adrenalin kvar i luften sedan dagen innan då ridskolehästarna kommit dit. Mao är han skitcool, inköpt mycket pga sin pålitlighet.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 470
Senast: Woffe
·
Träning Hjälp mig att komma till rätta med dotterns B ponny fasoner :devil:!!! Ponnyn i fråga är 13 år och fullt frisk och ranghög, dottern i...
2
Svar
24
· Visningar
3 140
Senast: ScissorHands
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar