Få ponny att sluta backa

Sv: Få ponny att sluta backa

Det är klart du har rätt. Men ponnyn har ju backat när de varit själva. Att filmaren går bakom är ju just för att visa problemet.

Jag kan tänka mig att det är en cooling...Det syns på filmen. Som jag ser honom så gör han som han vill, och ryttaren är ju inte så gammal...Det är där vi föräldrar kommer in i bilden. Stötta och uppmuntra. Låt henne inte rida ut själv, var alltid med och gå bredvid, eller ett par steg framför, då blir du lite "dragande" också. Samma grej händer på filmen när cyklisten cyklar förbi, vips så går ponnyn framåt..Kan också tänka mig att han är stark, om man leder honom och han vill åt ett annat håll. -Då är det inte så lätt att hänga med, antar jag. Fortfarande är det vi vuxna som kommer in i bilden. Att en "duktigare" ryttare rider honom är inte fel, men har hon också lite problem, så kanske en vuxen ska vara med henne också. -I annat fall så "bygger" man bara på ponnyns envishet där också. Var bara lugn, hjälper du ekipaget åt rätt håll när ni är ute i skogen, och ryttaren blir starkare i sina ben, mer envis, och får bättre självförtroende, så kommer detta att minska betydligt. Sedan är ju frågan hur länge det hållt på, och hur gammal ponnyn är. -Men ingenting är så dåligt att det inte kan bli bättre!:)

Om ingen är dum mot honom i hagen eller att det fattas mat så han går ut av den anledningen så finns inget annat att göra än att fixa till staketet. Bättre eller fler trådar, starkare ström. Har de satt i system att gå ut så gör de och då får man "bygga om".

När det gäller självförtroendeökning så är det ju den som sitter på ryggen som ska ge det i de lägen de behöver stöd och din dotter och häst ska ju kunna rida ut själva utan din hjälp en dag så därför måste de två träna ihop nu med dig på avstånd.
Börja med att de får gå promenad på sträckan de sedan skall rida och försök få din dotter att lyssna så mycket att hon kan förekomma honom, de visar alltid ett tecken innan, i detta fall lyft på huvudet och mer spetsade öron, redan där ska hon lära sig att tänka fram, fram. Å när det kommer behövas hoppa av och gå med honom en bit å så hoppa upp och fortsätta framåt. Å massor av beröm när han försöker att lyda.

Jag kan tänka mig att det är en cooling...Det syns på filmen. Som jag ser honom så gör han som han vill, och ryttaren är ju inte så gammal...Det är där vi föräldrar kommer in i bilden. Stötta och uppmuntra. Låt henne inte rida ut själv, var alltid med och gå bredvid, eller ett par steg framför, då blir du lite "dragande" också. Samma grej händer på filmen när cyklisten cyklar förbi, vips så går ponnyn framåt..Kan också tänka mig att han är stark, om man leder honom och han vill åt ett annat håll. -Då är det inte så lätt att hänga med, antar jag. Fortfarande är det vi vuxna som kommer in i bilden. Att en "duktigare" ryttare rider honom är inte fel, men har hon också lite problem, så kanske en vuxen ska vara med henne också. -I annat fall så "bygger" man bara på ponnyns envishet där också. Var bara lugn, hjälper du ekipaget åt rätt håll när ni är ute i skogen, och ryttaren blir starkare i sina ben, mer envis, och får bättre självförtroende, så kommer detta att minska betydligt. Sedan är ju frågan hur länge det hållt på, och hur gammal ponnyn är. -Men ingenting är så dåligt att det inte kan bli bättre!:)

Han är faktiskt riktigt lydig. Vi har haft honom ett år och köpte honom avställd. Dvs utan särskilt mycket muskler och noll kondis. Därför har vi inte jobbat så mycket med honom. Samt att min dotter bröt armen i höstas. Jag tror inte han backade hos förra ägaren, i alla fall sa de inget om det och han var jättecool där vad jag kunde se. Men tjejen var äldre och hade haft han i 5 år. Han är 8 år.

Jag är alltid med om hon inte rider med någon annan. När de ramlade ner i diket var det hemma bredvid paddocken. Hon slog sig inte mer än något blåmärke och han klarade sig också. Saken är så att man helst vill garantera att det ALDRIG händer igen.

Överlag är ponnyn jätteduktig. Han är reglerbar i galoppen ute tex. Visst vill han väl rejsa om, ifall de rider fler ute men i så fall kan man ju bara låta bli att galoppera om man tycker det är läskigt (för då blir han lite stark). Han är absolut inte den typen av ponny som sticker annars. Lillebror red honom barbacka när annan häst "tappade" sin ryttare. Visst ville han väl efter, men han lydde så fint.

Om ingen är dum mot honom i hagen eller att det fattas mat så han går ut av den anledningen så finns inget annat att göra än att fixa till staketet. Bättre eller fler trådar, starkare ström. Har de satt i system att gå ut så gör de och då får man "bygga om".

När det gäller självförtroendeökning så är det ju den som sitter på ryggen som ska ge det i de lägen de behöver stöd och din dotter och häst ska ju kunna rida ut själva utan din hjälp en dag så därför måste de två träna ihop nu med dig på avstånd.
Börja med att de får gå promenad på sträckan de sedan skall rida och försök få din dotter att lyssna så mycket att hon kan förekomma honom, de visar alltid ett tecken innan, i detta fall lyft på huvudet och mer spetsade öron, redan där ska hon lära sig att tänka fram, fram. Å när det kommer behövas hoppa av och gå med honom en bit å så hoppa upp och fortsätta framåt. Å massor av beröm när han försöker att lyda.

Ha ha... jo han älskar sin hagkompisar. Men nu går han i hage med många trådar.

Jag ska berätta för henne om ditt förslag. Jättebra faktiskt, en annan tjej har gjort så hos oss som haft liknande problem. Hon är äldre och rider ensam därför har det inte slagt mig att vi kan göra likadant. Att jag håller mig lite på avstånd alltså och att hon leder osv.

Det är ju egentligen det som saknas, naturlig framåtbjudning. Av den anledningen har det blivit att han stannar,saktar ner och backar. Därför tycker jag att det är så viktigt att ryttaren får hjälp när det kan tänkas hända, d v s helst innan ponnyn ens hinner tänka tanken. Själv orkar hon inte driva honom framåt, i dag. Men med din hjälp, och att du "får dem över tröskeln" när det händer, kommer att hjälpa dem båda. Jag kan tänka mig att om hon rider ut med någon annan, som går framför, så är risken minimal att han gör så här? Att hon själv som ryttare, ska hoppa av och leda honom en bit när det händer, tycker jag är förkastligt. För det första tröttar det ryttaren ( återigen är hon inte så gammal ) och tar alldeles för lång tid att sitta av, och leda ponnyn. -Hur går det till när hon ska sitta upp då? -Nej, ett snabbare resultat uppnås om en vuxen snabbt tar tag i ponnyn, leder den ett par steg, samtidigt som ryttaren skänklar på. sedan är det viktigt att ryttaren ser till att han verkligen s k r i t t a r när de är ute, och inte bara "lufsar" framåt.

Jag vet inte säger bara vad jag ser.

Ska nog kolla med massör också på din inrådan. Är det inget fel så får han ju en härlig stund. Skulle gjort för länge sedan egentligen då jag tycker massage är en supergrej. Jag tycker faktiskt också han går lite märkligt på filmen. Men han går inte sådär med bakbenen i vanliga fall.

Han var kanske stel just den dagen. Han hade åkt transport väääääldigt långt dagen innan. Han skulle egentligen stått denna dag. Men tränaren ville se filmen så vi gick med på att filma. Kan tillägga att de var inför en tv-produktion och att Tobbe Larsson såg honom den dagen mfl. Ingen såg något konstigt med hur han rörde sig då. Tvärtom fick vi beröm för vår fina ponny.

Jag tror att hästen är en envis smart cool ponny som fått sin vilja igenom lite för många gånger och utnyttjar situationer bra. Tror det enda som hjälper i sånna fall är att vara lika envis, inte göra så mycket utan försöka hålla hästen rak på vägen och sitta stilla och vänta ut hästen och då och då försöka driva framåt utan att pressa den men man ger den bara ett alternativ och det är framåt.

Tror inte på det här att hästar som bråkar eller inte vill alltid har ont någonstans, många hästar är fruktansvärt envisa och smarta och utnyttjar lätt situationer och då gäller det att vara smartare och mer envis än vad dom är. Denna hästen har uppenbarligen kommit undan med det lite för många gånger och eftersom den är såpass orädd så struntar den i om den backar in i saker och ting.

Han var kanske stel just den dagen. Han hade åkt transport väääääldigt långt dagen innan. Han skulle egentligen stått denna dag.
Fast då var det nog bara bra att hästen fick komma ut och skritta om det var pga det.

Sen är ju hästar som beter sej sådär ofta väldigt bakåttänkande och då kan dom ta sånna steg, verka stelare osv. Alltså att dom inte kliver på framåt.

Har en häst som beter sig precis likadant om vi är ute själva, har bara haft honom ett halvår, men jag har hoppat upp och ner många gånger på våra turer för att visa honom att det är inget farligt och stöttat honom, och nu har vi byggt upp ett stort förtroende mellan varandra och jag hoppar av väldigt sällan för att leda, så det lönar sig att arbeta med sin häst i stället för att tvinga den genom något som den anser är obehagligt;) (det har hjälpt mig iallafall)

Det är ju egentligen det som saknas, naturlig framåtbjudning. Av den anledningen har det blivit att han stannar,saktar ner och backar. Därför tycker jag att det är så viktigt att ryttaren får hjälp när det kan tänkas hända, d v s helst innan ponnyn ens hinner tänka tanken. Själv orkar hon inte driva honom framåt, i dag. Men med din hjälp, och att du "får dem över tröskeln" när det händer, kommer att hjälpa dem båda. Jag kan tänka mig att om hon rider ut med någon annan, som går framför, så är risken minimal att han gör så här? Att hon själv som ryttare, ska hoppa av och leda honom en bit när det händer, tycker jag är förkastligt. För det första tröttar det ryttaren ( återigen är hon inte så gammal ) och tar alldeles för lång tid att sitta av, och leda ponnyn. -Hur går det till när hon ska sitta upp då? -Nej, ett snabbare resultat uppnås om en vuxen snabbt tar tag i ponnyn, leder den ett par steg, samtidigt som ryttaren skänklar på. sedan är det viktigt att ryttaren ser till att han verkligen s k r i t t a r när de är ute, och inte bara "lufsar" framåt.

Risken är definitivt minimal tillsammans med andra ryttare annars skulle hon inte fått rida ut själv med dom. Ang lufsning mm ska vi ta hjälp av tränare som kommer till oss. Han är jättefin med duktig ryttare. Hon har ännu inte fått kläm på denna pojke då förra ponnyn var lite tvärtom.

Jag ser en smart mullig ponny som har full kontroll på läget.
Det gäller att hitta något sätt att överlista honom.
Problemet kommer att bli värre när hästen märker hur lätt det är att manipulera ryttaren.
Ryttaren ser snäll och försiktig ut vilket han har listat ut och tar över kommandot.
Man måste vara bestämd och lugn i sitt ledarskap i alla lägen när hästen uppför sig så här.
Hästen skall kunna ledas på rätt sätt, stå still när man begär och framåt när man ber om det.
Hästen får bestämma i 22 timmar om dagen och när ryttaren är med hästen bestämmer ryttaren.
När det är uppnått så brukar resten lösa lättare.
ryttaren får mer koll på hästen och hästen tycker det är ok.
Efterhand kan man ju tona ner ledarskapet men inte tillåta några dumheter.
Hästar lär sig väldigt snabbt vad som gäller om man är konsekvent och bestämd.

Fast då var det nog bara bra att hästen fick komma ut och skritta om det var pga det.

Sen är ju hästar som beter sej sådär ofta väldigt bakåttänkande och då kan dom ta sånna steg, verka stelare osv. Alltså att dom inte kliver på framåt.

När vi var hos vet kunde inte jag få fram honom i lina. Men vet kunde och oj vilken skillnad det blev på pålle.

Har en häst som beter sig precis likadant om vi är ute själva, har bara haft honom ett halvår, men jag har hoppat upp och ner många gånger på våra turer för att visa honom att det är inget farligt och stöttat honom, och nu har vi byggt upp ett stort förtroende mellan varandra och jag hoppar av väldigt sällan för att leda, så det lönar sig att arbeta med sin häst i stället för att tvinga den genom något som den anser är obehagligt;) (det har hjälpt mig iallafall)

Jag har sett din teknik och sett att det fungerar. Å andra sidan är jag gärna med när de rider ut.

Hästar lär sig väldigt snabbt vad som gäller om man är konsekvent och bestämd.

Du har rätt. Han är väldigt olika vår förra ponny. Man måste vara jättekonsekvent med honom. Han är alls inte dum men testar lite nu och då.

självklart ska du vara med din dotter på turerna, men jag menar att hon kan hoppa av och leda killen och du gå en bit bort så att dom två kan skapa ett förtroende sins emellan.

Vilken söt ponny!

Känner frustrationen på filmen ända hit:p Jag hade också en sådan häst när jag var yngre. Man är inte så kaxig när hästen står med bakhovarna på kanten till ett djuuupt dike

Ang. problemet så syns det att han vet vad han gör. Han har väl lärt sig vad som funkar och beteendet måste brytas på något sätt. Smart är väl som andra har sagt att hoppa av och leda en bit och sedan hoppa upp igen.

Finns säkert fler knep som funkar minst lika bra, men det viktiga är att få honom att släppa sin "hang up" på att backa i tid och otid. Gör dock ingen stor grej av det utan i början kanske det är bäst att bara hoppa av direkt när han börjar krångla utan att det hinner bli för frustrerande för både häst och ryttare. Och så att ponnyn inte får bekräftat ytterligare en gång att det faktiskt går att komma undan eller åtminstonde förhala ridturen lite:angel:

Jag skulle inte klappa och "berömma" för att lugna hästen när jag suttit av (denna ponny ser ju inte rädd ut) utan lugnt och sansat bara låtsats som det regnat och gå en bit med hästen för att sedan sitta upp igen. Och upprepa vid behov.

Hoppas det löser sig för din dotter och kusen!:laugh:

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 470
Senast: Woffe
·
Träning Hjälp mig att komma till rätta med dotterns B ponny fasoner :devil:!!! Ponnyn i fråga är 13 år och fullt frisk och ranghög, dottern i...
2
Svar
24
· Visningar
3 140
Senast: ScissorHands
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar