Få ordning på "stå".

Blandrastik

Trådstartare
I rallylydnaden är ett moment, från sitt till stå. Sen i den övre klassen ska du kunna gå runt din hund när den står.

Om jag gör en inkallning och säger stå, så stannar han och står hyffsat. Men från sittande, använder godis framför näsan, så står han lite halvhukande. Plus att skulle jag försöka gå runt så sätter han sig bums.

Hur få till ett bra "stå", från sittande?

Sv: Få ordning på "stå".

I rallylydnaden är ett moment, från sitt till stå. Sen i den övre klassen ska du kunna gå runt din hund när den står.

Om jag gör en inkallning och säger stå, så stannar han och står hyffsat. Men från sittande, använder godis framför näsan, så står han lite halvhukande. Plus att skulle jag försöka gå runt så sätter han sig bums.

Hur få till ett bra "stå", från sittande?

Jag för en godis framför nosen på hunden så den måste ställa sej för att ta godisen, jag bryr mej inte om de blir framflytt i början. När jag tar bort godisen använder jag handtecken (hjälper till med överkroppen) för att "dra upp hunden", samtidigt som jag lägger till ett röstkommando (jag har "upp" istället för "stå").
Vill jag sedan träna in momentet utan framflytt lägger jag en bräda framför hunden.
Sen tränar jag in att hunden ska kunna stå stilla när jag går runt separat,
då kommenderar jag hunden "stå", varpå jag lägger en godis nån meter framför hunden, jag går sedan "halvt" runt hunden och klickar och ger ett varsågod om hunden står stilla.
Därifrån avancerar jag tills hunden kan stå helt stilla oavsett vart jag befinner mej, då tar jag bort godis och backar några steg :)
De brukar gå ganska snabbt för hunden att förstå.

Usch, de blev rörigt, hoppas att du förstår hur jag menar?

Det blir säkert enklare att skilja på att stå still och att bara ta några små kliv. Några små kliv blir ju upp på brädan, och det är ju en ganska tydlig sak. Tolkar jag det som.

Nej, jag är jättesjuk! Rösten är helt borta och jag febervimsar runt och hostar upp saker. Ingen trevlig syn kan jag lova. Jag hade hoppats kunna åka dit imorgon, men det känns rätt osäkert i nuläget. Tyvärr.:cry:

Ja, precis.
Eller, den fyller bra funktion när man ska få till själva "skiftet", att hunden inte hamnar en meter fram när den skiftar sitt/stå.
Som Gabbi skrev så blir det lätt för hunden att förstå att man inte ska kliva på brädan.
När jag lär in fjärrdirigering (sitt/stå/ligg på 15m håll utan fram/bakflytt) så använder jag en bräda för att hunden ska lära in tekniken.

Sen för att få hunden att stå STILLA så använder jag ingen bräda.
Då kommenderar jag hunden att "stå", hjälper den så mkt som de behövs,
börjar givetvis med att hunden ska kunna stå stilla när jag går framför den,
men sen när jag ska gå bakom/på sidorna så hjälper jag hunden genom att lägga en godis (eller leksak) en meter framför, då står den förhoppningsvis och väntar på ett varsågod kommando medans jag rör mej runt.

Hunden brukar rätt snabbt förstå att den ska stå stilla oavsett vart jag befinner mej.
Jag delar alltså upp momentet i två delar

*Lära hunden skifta snyggt från sitt/stå
*Lära hunden att stå stilla oavsett om jag rör mej bakom.

Ska du ge kommandot ståendes framför hunden?
Gör det något om hunden går fram några steg?

Kommandot ska ges när hunden sitter vid min sida, vilket gör det svårare för mig.
Står han framför mig kan det gå riktigt bra, men vid sidan så ser det ut som om han väntar på nästa grej. Dvs han står lite på huk. Och så fort jag lämnar honom, så sätter han sig.

Han ska inte maschera iväg, då det blir avdrag.

Kommandot ska ges när hunden sitter vid min sida, vilket gör det svårare för mig.
Står han framför mig kan det gå riktigt bra, men vid sidan så ser det ut som om han väntar på nästa grej. Dvs han står lite på huk. Och så fort jag lämnar honom, så sätter han sig.

Han ska inte maschera iväg, då det blir avdrag.

Hm, okej.
Jag skulle nog ändå lära in momentet framifrån men lägga större vikt vid att hunden lär sej skiftet på röstkommando.
Eller, en tanke bara, om du har hunden sittande vid sidan och tar ett yttepytte-litet steg fram, precis som starten i fotgående, och belönar när han ställer sej, lägger såsmåningom in ett ståkommando och istället för att ta ett steg bara hjälper honom lite med överkroppen?

*kl*

Jag shejpar fram ställandet och genom omvänt lockande blir det mer och mer stabilt. Ser till att störningsträna mycket (precis som med sitt/ligg); kliver över/runt/bort från hunden osv och övertränar alltså så att rallyskyltarna med stå är riktigt enkla för hunden.

Lycka till!:)

Gilly

nu har jag inte läst allt. men jag började mitt stående från ligg! då får du den här fina uppvikningen och det blir en naturlig rörelse och du kan med lätthet leda upp hunden till stå med en godis framför nosen. när hunden kan detta klockrent så sitter ordet "stå" och hunden förstår meningen ( det är iaf grundtanken med det hela) och övergången till sitt sedan stå bör inte vara något problem. jag har då iaf inte stött på några större :D

lycka till

Jag har testat med bräda framför min hudn för att lära in fjärr i lydnadsmoment 2 men det fungerade inte alls med bräda för min hund. Istället fick jag stå precis framför honom så att han inte flyttade sig fram. Jag lärde in stå på min hund genom att från en början lära in det vid ställande genom gång. Jag satt en hand framför hunden och sa stå, när den försökte sätta sig la jag en hand under magen vilket ledde till att han reste sig igen-. Berömde och sa stå. Därefter kunde han kommandot stå och det var ganska lätt att få honom att ställa sig från sittandes då han förstod vad stå var. I början fock jag någon gång hjälpa till med en godis en liten bit framför nosen för att han skulle ställa sig upp samtidigt som jag sa Stå. Usch inte så bra på att förklara men hoppas du förstår hur jag menar.

När jag shejpar en hund som inte är tränad operant brukar jag börja med att ha något som hunden vill ha i handen, eller en leksak som jag håller utom räckhåll (och hunden vet att jag har det där). Sedan knyter jag handen/upp med leksaken och väntar. Hunden kommer rafsa på min hand, kanske pipa osv. När den erbjuder mig något - tex ställer sig upp - öppnar jag handen och med den andra handen belönar jag hunden massvis! Detta gör jag med så många olika moment som möjligt för att få en hund som är riktigt operant och som verkligen TÄNKER och inte bara följer en godis...:)

När jag börjar ett pass när hunden har börjat bli lite operant o vet att den ska prova sig fram får jag fram mitt önskade beteende genom selektiv belöning. Ställer sig hunden och sedan flyttar på sig utan frikommando gör vi om. De lär sig ju också att desto snabbare man ställer sig upp, desto snabbare får man belöningen... Hunden har ju lärt sig att genom att pröva kommer belöning = hunden kommer att provaprovaprova! Med ståendet använder jag sedan omvänt lockande för att få det 100% stabilt.

Det blir väldigt klart och tydligt för hunden, samt att den får tänka själv och verkligen fundera på VAD den gör och VARFÖR belöningen kom /uteblev. Jag får självständiga och arbetvilliga hundar som hela tiden provar och försöker:)

Man kan jämföra inlärning med "visning" och operant med eget tänkande såhär: Tänk dig att du börjar ett nytt jobb. Första dagen erbjuder sig en kollega att köra före dig och visa vägen. Detta gör han i en vecka. Nästa måndag är kollegan sjuk och kan inte visa vägen. Du ska nu åka själv. Går det? SÄLLAN! Samma sak när man bara visar sin hund med godis och inte låter hunden fundera ut själv vad man vill att den ska göra. Skulle du istället fått en karta första dagen och letat vägen själv, så kommer du aldrig att glömma den:) Du blir också mer självsäker och kommer att fortsätta våga prova nya saker.

Klicka kan man också göra, det är samma sak fast mer exakt.. Har man en hund som tex inte lägger sig med rätt teknik kan den vara bra, men det är sällan man behöver forma fram ett stå eftersom det är en naturlig positon och inte avancerad alls:)

Blev långt och blabbigt.. Kanske fick du någonting ut av det iaf:D

Gilly

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 916
Senast: Mabuse
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 297
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 479
Senast: Trassel12
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 053
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II