Få mattor att ligga still?

Andromedae

Trådstartare
Vi har två katter här hemma som mer än gärna kör race genom hela lägenheten eller på andra sätt "hjälper till" att möblera om. Jag börjar trötta på att gå och rätta till mattorna stup i kvarten, så vad kan man göra för att de ska ligga där de ligger?

Vi har sådan där "antiglid"-grej under vissa av mattorna, men de hjälper inte. Jag antar att mattorna helt enkelt är för lätta för att ligga stilla av sig själv (trasmattor). Men går det att göra något åt ändå? Tejp eller dylikt? :p Eller måste jag helt enkelt vänja mig vid att mattorna blir stilfullt arrangerade a la katt fjorton gånger om dagen?

Sv: Få mattor att ligga still?

Jag har fått erfara att det är skillnad på halkskydd och halkskydd :D

Halkskydd av den här modellen funkar bäst till våra trasmattor här hemma:
halkskydd-till-matta-halky-natur.image.600x600.jpg

Om det redan är sånna ni har skulle jag testat en liknande modell fast från någon annan tillverkare/affär... om inte det funkar har jag tyvärr inte fler tips :p

Glidskydd i alla ära, men vill man att mattorna ska sitta FAST o inte flytta på sig så rekommenderar jag matt-tejp (inte vanlig dubbelhäftande, utan just matt-tejp :) Den håller vad som helst på plats och lämnar inga märken när man ska ta bort den. Såna häftkuddar är mardröm att få bort från golvet, låg o skrapade en timme på mammas golv för nån månad sedan för att få bort klisterrester. Ser lite ut som nät med skyddspapper på, och fäster på i princip vilka ytor som helst. Har satt fast balkongmattan en bit upp på betongväggarna hemma hos oss o den sitter :)

Silicon i vilken form?

tanten - som nyligen sprejade gummistövlarna med siliconsprej ute på förstubron och efter det fick halkbana i farstun....

Vanligt silicon, typ byggsilicon som man lägger som strängar eller fina mönster under mattan.
Hehe ja siliconspray är ju till för att det ska halka lätt :p

757px-Caulking.jpg

Vilken bra idé! Ska testa här hemma. Har en hund som delvis rejsar runt som en tok, men också verkar se det som en sport att ”räfsa” ihop mattorna med frambenen, liksom. Har övervägt att spika fast mattorna men är rädd om golvvärmen… :D

Det finns helt enkelt saker Gud skapade för katten. Trasmattor och kartonger hör definitivt dit. Ska bli intressant att läsa om du lyckas i ditt uppsåt.

Knapplån
Första försöket var sådan där halkmatta - fungerade inte alls. Nästa försök var mattejp, vilket faktiskt fungerar helt okej (!). Självklart förflyttar sig mattorna, men katterna har inte lika lätt för att vika dem, vilket gör det enkelt att återmöblera på det sätt som jag vill ha det :D

Att ha ett hem som inte blir ommöblerat alls ... nej, det funkar inte med våra rara små telningar i alla fall.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 993
Senast: Zpunk
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 854
Senast: AnneB
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar