Få igång en rullande päls?!

katja

Trådstartare
Ni med strävhårigaraser - Hur gör man om man vill få igång en rullande päls på sin hund?
Jag har en Parson russell som jag gärna skulle vilja få till en bra rullande päls, han ställs ut då och då.
Just nu har han en enligt mig ganska dålig päls, lite lång och gles (något ovårdad). Skulle vilja ha till en tät kort fin sträv päls.
Jag har tyvärr inge bra trimmare i närheten så att lämna iväg är inget alternativ.
Någon som har lite goda råd att ge mig hur jag ska komma igång med rullande och hur den skall underhållas. (Jag har trimmat mina tidigare hundar själv, men då har jag strippat ned 2 ggr/år)

Jag rollar på två av mina tre (av lättja och slöhet blir det sällan tillräckligt täta trimningar på den tredje, henne trimmar jag ner ordentligt två gånger per år istället).
Rollningen är rätt enkel, ta bort all päls som ser "ovårdad" ut var 3e-6e vecka (för mig ungefär var 4e vecka), och ett helt pälslager när det börjar bli för långt (hos mina ungefär var 3e månad). Intervallen beror på pälskvaliteten, och hur många lager päls hunden sätter. Mina får tre lager, så de blir aldrig kala om jag sköter trimningen som jag ska. En av min uppfödares hundar lyckas aldrig få fler än två lager, vilket ger ett annat trimschema. Du måste helt enkelt prova dig fram på din hund, du märker ju mellan första och andra "lager-trimningen" om det finns päls under eller inte. Om inte: då var tidsintervallet för tätt, vänta längre nästa gång. Man måste tyvärr riskera att göra fel för att lära sig hur hundens päls funkar.
Så, för att komma igång och rolla: strippa ner hunden helt om det är ett halvår sedan den trimmades sist, och håll sedan efter någon gång i månaden (när det ser ovårdat ut helt enkelt). Om hunden är rätt ok i pälsen går du direkt på underhållstrimningen och gör en "lagertrimning" när det börjar bli för lång, och ser vad som finns under. Första gången kan de bli lite kala, iom att pälsen under inte "hunnit med", men vid andra ska det finnas en fin sträv päls under.
Jag hoppas förklaringen är förståelig, fråga gärna igen annars :) Och lycka till, det är kul att trimma hund!

En rullande päls betyder ju att man har en päls med flera lager som alltid är redo för utställning. Det är helt olika för olika raser hur ofta man behöver trimma för att hålla pälsen rullande, även olika för olika individer inom samma ras.

På dvärgschnauzer peppar och salt behöver man trimma varannan till var tredje vecka, vissa räcker med var fjärde vecka, för att hålla en rullande päls. Där emellan måste man ullkamma cirka 1 gång i veckan.

Hundar som inte ställs ut lika ofta eller ställs ut alls räcker med att bli trimmade var 8:e-10:e vecka. Då har de alltid ett fint lager under den långa pälsen, men de har sällan eller aldrig flera lager än 2 om man trimmar så pass sällan.

Så det gäller att känna rasen och din egen hunds päls för att få ett bra resultat.
Men som ovanstående skriver så börja med att dra ner hela hunden så att du har en bra start, sedan finplockar du de längsta stråna kanske var tredje vecka (eller vad som nu brukar behövas för just din ras). Du får prova dig fram, men du kan ju också passa på att fråga någon uppfödare hur ofta man normalt sett måste plocka hundar av just din ras.

Jag har för mig att man inte alls behöver trimma terrier lika ofta som dvärgschnauzer, men det kanske är fel?

Liknande trådar

Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 068
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 742
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar