Få i hästen Butta

Elegant machinery

Trådstartare
Efter sista klinikbesöket vart min häst ordinerad att äta butta, något som han var måttligt förtjust i.
Har försökt med betfor, Shyfeeder (som han annars älskar) morötter, melass och äpplen. Allt utan resultat, han är en hejjare på att sortera ut det, eller så ratar han bara all mat.

Hur har ni gjort för att få i hästarna den dos de ska ha?

Sv: Få i hästen Butta

En tjej i mitt stall gjorde så att hon blandade medicinen i filmjölk och gav det i en doserings spruta som finns på apoteket. Sån spruta som man brukar använda till barnen för att få i de medicin. Och det funkade bra. Då visste hon att hästen fick i sig det också.

Lycka till

Använd en spruta. Är nog det enda som funkar om dom inte tar det frivilligt. Seså åk i väg till närmaste bonde (om du har nån tillgänglig) och fråga om han/hon har en 20 ml spruta, annars får du köpa en sån där barn spruta på apoteket! Man kan blanda det med vatten oxå, det gjorde syrran till sin häst som hon gav med spruta i munnen. Det är egentligen lite dumt att dom inte skickar med en spruta från kliniken när dom vet att hästar sällan är så förtjusta i butta....om dom själv får bestämma...

Hej!

Har du en matglad häst (som jag) så gör som övriga sagt, stoppa i spruta med vatten och spruta in i hästs mun. Efteråt ger du lämpligt godis, som är förbehållet detta tillfälle och som häst älskar. Häst äter glatt upp sprutans innehåll, för häst vet att efteråt kommer Belöningen....

/ Lavinia, som kan spruta sin häst med butta/finadyne i hagen utan grimma om det krävs.. godis kommer ju efteråt..

Det bästa (efter att ha provat nästan allt) tycker jag är att blanda med lite äppeljuice, dra upp i spruta och ge direkt i munnen. Sen kan du ge en med bara juice efteråt som belöning.

Att gömma i mat fungerar inte på min, inte heller att ge det i urgröpt äpple eller med sirap.

hej jag använde spruta och blandade med jordgubbskräm:d, efter tips av vetrinären och det funkade ganska bra.:bow:
Lycka till!:bump:

ingivare, stoppas långt in i hästens mun så att den inte kan spotta ut det..

ingivare.GIF

Jag delar ett äpple i två, gröper ut lite, lägger i medicin och "täcker över" med gröpet. Funkar kanon på min häst. :angel:

Testa att riva morötter (eller äpplen om hästen gillar det bättre) så det blir saftigt och rör ner buttan.
Fungerade på min häst när det behövdes. Var svårt att spruta då hon inte gillade det alls och krånglade järnet när det skulle ges.

Lycka till

Min häst har ätit butta i snart 2½ månad och det går oftast ner med betfor men annarrs går det ner om jag gröper ut ett äpple och lägger det där.

Jag skulle be veterinären att skriva ut Metacam istället. Det smakar mycket bättre och jag känner inte till en enda häst som vägrat äta det.

jag skar av toppen på en gammal avmaskningsspruta o la i buttan där o blandade med några droppar vatten, sedan var det bara att spruta in det som typ avmaskning, tänk bara på o inte få det för löst så det rinner ut igen

min spottar ut det om jag blandar med något..
ger det helt torrt genom en avsågad spruta i mungipan, håller upp huvudet högt en minut efter så att "buttan smälter" sen får han ej äta eller dricka något på 5-10 minuter för då "sköljer han ut det eller "torkar runt i munnen med hö/ gräs och spottar ut"--

Suck, varför ska jag ha en häst som är så petig med maten. Det får nog bli doseringsspruta för hans del, lustigt att det ska vara så svårt att göra en medicin som smakar gott...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 444
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 977
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka