Få hund att tugga maten/inte hetsäta

MissourisTopsanna

Trådstartare
Lill valpen (staffen) på 4månader är det mest matglada jag någonsin träffat. Han andas in maten, har aldrig hört honom tugga. Du hinner bara lägga fram maten så är det borta. Provat med slowfeeding skål, men det går lika fort där. Nu får man måten som "godis" under promenader och vid träning som klicker osv. Men han tuggar inte utan kastar sig över det han får. Det kan ju inte vara bra för magen att hetsa i sig hela bitar på det viset?

Någon med tips?

Sv: Få hund att tugga maten/inte hetsäta

Det jag gör när min hund får sina perioder då hon hetsäter e helt enkelt att jag fyller skålen med vatten efter att jag har lagt i maten. Då måste hon ta det lugnare iom att hon måste dricka upp vattnet i takt med att hon äter:devil:

Min ena hund är likadan. Hon tuggar aldrig utan sväljer allt oavsett hur stort eller litet det är. Jag brukar också hälla på vatten precis innan jag serverar, men hon ser ändå helt galen ut när hon äter. Kan inte säga någonting om det är dåligt för dem eller ej, men hon har i alla fall aldrig haft några bekymmer med magen.
Tugg och märgben kan man däremot njuta av i lugn och ro :)

Om du är orolig över att magen tar stryk av otuggad mat skulle jag låta maten svälla i vatten innan du serverar. Fast då blir det ännu lättare att äta fort!

Kanske kan du testa att ge i allafall ett av målen t ex utslängt på gräsmattan eller på köksgolvet. I gräset får hunden dessutom utnyttja näsan lite vilket aldrig är fel.

Jag kan iofs inte minnas att mina hundar tuggade särskilt noga när dom fick torrfoder faktiskt. Tror det är få (Stora?) hundar som är någorlunda matglada som tuggar var kula för sig ;)

Senast ändrad:

Jag har en 12-årig dvärgpinscher som fortfarande hetsäter. Tar max 5 sekunder så är torrfodret nere. Han har varit dålig i magen max 5 gånger i sitt liv och det har inte berott på hur han äter. De gångerna har han slukat något ruttet utomhus. Det spelar ingen roll om jag häller vatten på eller inte, maten går ner lika kvickt i alla fall. Om jag strör ut maten så far han runt i en hisklig fart och stressar i sig maten. Då är det bättre att han står still vid matskålen och äter. Får han t ex grisöra så låter det som om han skulle bryta tänderna, de ska ner med samma hastighet tycker han. Jag tror inte han har missat ett enda mål, inte ens när f d grannens 4 tikar löpte.

Vår valp kan gärna få för sig att äta fort ibland, torrisar. Jag häller på vatten precis innan hon får de, dem sväller alltså inte, men hon måste dricka lite, äta lite, dricka lite osv. Det funkar på henne iaf! O hon är en golden/labrador, så visst är mat gott ;)

Det finns hetsätarskålar, men jag tycker du ska prova de enklare tipsen här innan:)
Men äter hunden själv eller har den någon konkurrens om maten? Min kille var en extrem hetsätare först men efter ha flyttat hit (ensam hund) har det blivit extremt mycket bättre. Han lät också vem som helst ta mat ifrån honom så var en stress att bo med flera andra hundar.

Mina äter långsammare om maten fått stå och svälla i vatten innan den serveras.

Vår staffe höll också på sådär när han var liten. Det hände att han satte i halsen och kräktes upp under tiden han åt :crazy: Han lugnade ner sig när han blev äldre.

Vi hällde på vatten för att sinka. Ibland påkallade jag hans uppmärksamhet så han lyfte huvudet och lyssnade tillräckligt för att tugga undan.

En av mina hundar sätter i halsen om hon får äta torrfodret torrt, jag har en "anti-glupsk skål" i en mindre strl än vad hon egentligen borde ha så det blir trängre mellan upphöjningarna och sen häller jag på vatten just innan jag serverar.

Antiglupsk skål kostade ca 100kr på djurmag***net. Häller lite vatten innan jag serverar.
har jag både till unghunden och 5månaders grabben. Funkar utmärkt :laugh:

ynk har också en sådan skål, jag tycker inte den hjälper före han kommer till de sista bitarna i botten. Jag tänker både på magen och psykist. Vill inte att hunden hets/stress äter. För han ser verkligen galen ut då han ska äta, hinner knappt svälja samtidigt som han hetsfyller munnen. Han har fått vatten i maten förr, det går ju långsammare för det är mer att få i sig, men han hetsar lika mycket för det.

Carolininen , hoppas det växer bort på den här staffen med. :)

Alla mina hundar har kastat i sig maten. Så länge maten är lite blöt spelar det ingen roll verkar det som. Det är nog värre för den som tittar på än för hunden :)

Efter många år med labradorer rekommenderar jag dig att matberika mycket. Se till att tillfredställa:
* undersökandebehov
* slita/gnaga/tugga/svälja-behov
* födosök/födogömmande

Det går att minska mathetsen betydligt om man bara ser till att berika på ett vettigt sätt.

Antingen får min 5mån CC valp sin ranson som belöning dvs vi kör lite kontaktövningar osv, lr så hivar jag ut hela ransonen på golvet lr på gräsmattan :) Ställer jag fram maten i en skål så e det slut på typ 2 sekunder!

Ja, jag provade blanda lite, la i broccoli och morötter, då blev det lite mer nosande och knaprade. Men eftersom han går upp lätt i vikt får han maten som godis vid träning, och söka efter den, då det känns överflödigt att ge en massa annat. Kanske det är bäst att fortsätta på det viset då :)

Fast det finns mycket du kan ge och göra som inte resulterar i övervikt. Att hunden är matmotiverad är bra, det underlättar träningen, men att de blir halvt hysteriska och "inhalerar" maten är inte positivt. Särskilt när det faktiskt rätt så enkelt att minska stressen i matsituationer genom just berikning i olika sitationer.

Fast det finns mycket du kan ge och göra som inte resulterar i övervikt. Att hunden är matmotiverad är bra, det underlättar träningen, men att de blir halvt hysteriska och "inhalerar" maten är inte positivt. Särskilt när det faktiskt rätt så enkelt att minska stressen i matsituationer genom just berikning i olika sitationer.

Ja, men eftersom han gärna gör allt för att få sin mat, tycker jag att det räcker som godis i träning i hans ålder. Ser ingen anledning att ge en massa annat då han faktiskt älskar sin mat och den fungerar suveränt som belöning. Och det känns mindre stressamt att ge han på det viset än att lägga upp portioner som han kastar i sig på några få sekunder. Och det är stressen jag vill få bort, jag tycker inte heller att det ser nyttigt ut att kasta i sig maten som om han svultit i månader. Han får ett ben om dagen, tuggbehov, han söker maten utomhus, vi klickar maten, balanserar på stockar och stenar osv. Han han gör verkligen allt och lite till för att få den där matbiten! Kanske det är bäst att fortsätta så då?

Han kastar sig gärna över handen för att få tag i maten, men jag öppnar inte handflatan före han sätter sig och väntar på att jag gör det, minskar eller ökar det stressen att "tvinga" honom lugnt slappna av föra han får matbiten?

Fortsätt som du gjort. Jag tycker du ha fått bra tips. Jag tror inte du behöver oroa dig för att du stressar han när du inte ger belöning på en gång utan väntar in han tills han är lugn. Snart kommer han ha finurlat ut att ju fortare han lugnar ner sig, desto fortare får han godbiten och tillslut har du säkerligen en hund som lugnt och fint redan från början väntar på sin godbit.

Det är lätt att belöna en matglad hund, men tänk på att försöka variera belöningen med andra saker som till exempel lek och diverse föremål.

Något som har funkat för min glupske kille är en aktivitetsboll som han får sin mat i ibland. Jag kan ställa den så jag kan bestämma hur mycket jag vill ska komma ut. Prova dig fram till det som funkar för er, alla är olika. Och har du hittat något som funkar för er, kör på det. Alla sätt är bra utom dom dåliga!

Kanske jag missförstått men får hunden bara maten som belöning vid träning dvs uppdelad i flera små portioner?

Det som jag då börjar fundera över är om hunden känner sig mätt? Andra djur inkl människor måste tugga en viss tid i sträck för att mättnadskänslan ska infinna sig. Det kan ju vara så att om hunden får många små protioner och så korta tuggperioder så den alltid känner sig hungrig och att den därför kastar i sig maten.

Morötter eller gurka lär han inte gå upp i vikt av utan det ger sysselsättning och bidrar till mättnadskänsla.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 719
Senast: Sandora
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 420
Senast: Migo
·
Hundträning Hej buke! Sett att många har fått så himla mycket bra tips och råd här, så jag gör ett försök jag med :) Jag har en 17 månaders...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 473
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 655
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar