Få honom mera rak

Mirre

Trådstartare
Min ena valack är fortfarande lite "unghästvinglig" vid ridning och även lite vid tömkörning. Han går och kollar på allt och är svårt att få honom att gå rakt fram. Han går över hela vägen. Han är 8 år men utbildningsmässigt som en otränad 4 åring;) Mycket jobb alltså.
Vi har även börjat med sökningen neråt i tömkörningen, går rätt bra men han krullar gärna ihop sig och går för högt med huvudet istället för att länga sig. hur ska jag få honom att slappna av och länga sig?

Sv: Få honom mera rak

Jag har jobbat med ganska mycket unghästar och de är i perioder precis som du beskriver. Jag brukar arbeta hästarna mycket från marken innan jag börjar rida de ordentligt. Samtidigt med själva inridningen tömkör och går jag mycket med de. Tömkörning är ett bra alternativ för att få hästen stark i sin kropp och koncentrerad på uppgiften tycker jag. Jag tror att det framförallt är framåtbjudningen som saknas (vet inte hur det är med din häst, men skriver av egen erfarenhet) när hästen mest flummar omkring. Jag brukar tömköra i roundpen och då finns det ju inte så mycket att titta på.

För att få hästen mer balansrad och rak när du rider honom är det träning som gäller. Blir han bättre om du har någon häst som springer med framför? Det kan hjälpa mycket att ha en annan häst med. Sysselsätt honom när du rider, övergångar och kanske lite sidvärts så att han koncentrerar sig på dig. Men det där vingliga brukar alltid försvinna när de är lite starkare och har fattat poängen med ridningen. Lycka till!!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar