Få högre trakter vid skoning/verkning?

Sv: Få högre trakter vid skoning/verkning?

Problemet är att man åstadkommer vad?
(fick inte ut nåt vettigt av meningen)

Min häst har oavsett fått bättre hovar även om det tar tid. I kombination m dessa skor och det jobb hovis gör så har tår kortats, trakterna börjat höjas, sulorna blir bättre och väggarna blir starkare.
Det märks att hovarna blir friskare och friskare men nu är hans hovar verkligen ett fall i sig..hovis brukar själv säga att de är svåra men samtidigt en av de mest lärorika hästar hon skor också där hon verkligen får använda sin kunskap fullt ut och eftersom se hur det förändras, till det bättre.
Vi har inte gått ner en massa skostorlekar heller, däremot får vi ibland korrigera skorna i mellanåt.
Eftersom att ingen annan hovslagare lyckats göra så mycket förbättringar tror jag på nv hovis teori runt hans hovar/sättet hovis verkar och skor honom på eftersom att det uppenbarligen fungerar på honom.

Jag tror också att man kan åstadkomma stora förändringar, men grovt övervuxna hovar likt bananfötter/vanvårdshovar så lär det vara så att det krävs mer omfattande behandlingar som säkerligen innebär att hästen måste stå på smärtstillande för att man gör ett så pass stort ingrepp. Altså inte riktigt basichovvård i min mening och är väl kanske inte fullt jämförbart.
Större förändringar är inte alltid bra dock heller.
Hur gör man i USA tänkte du? (nyfiken då jag hört just om att de ska vara före i mycket när det kommer till hovvård/skoning)

Senast ändrad:
Jag har köpt en typ av natural balance-skor (center fit) till min pålla som jag tänk testa nästa skoning.
Inte för att hon tar av sig skorna ofta utan för att jag vill ha en tvärare tå bak på henne + fals och sidokappor. MEN jag läser om en speciell typ av NBverkning, vad innebär det?
Skon borde väl fungera som en vanlig tvärtåig om man verkar hästen som vanligt och bara kortar tån?

Jag har både frågat och kollat på olika hovslagare när dom skott/verkat men ser inte själv vad dom gör olika även om man ser på hoven att den ena verkar ner trakterna mer än den andra. Vet att trångskodda hästar kan få låga trakter men vad mer är det som gör det? Har inte sett att den ena verkar mer i trakterna heller.. Och vad gör hovis åt låga trakter om hästen inte är trångskodd? Har gått runt och tänkt på det här längre och har inte någon jättestor kunskap om just skoning men vill gärna lära mig mer då det är riktigt intressant! :)
Varför ber du inte hovslagarna själva att förklara varför de verkar som de gör utifrån hästindivid osv ? Lär vara den bästa vägen att gå när du undrar .

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 239
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 545
Senast: Freazer
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp