Sv: Få hästen mer alert?
Våga "ta bort handen" då... =) Om du i stället för att hålla kontakt med hästens mun, vågar att på "western" eller "AR-tänk"-sätt ha lite "bananhäng" på tygeln, vad har då hästen för glädje av att "ta bettet"?
Våga testa att använda säte och vikt. Andas in, du tippar fram bäckenet, och hästen ska börja skritta, andas ut ordentligt, nästan som en "jättesuck" och din vikt tippar tillsammans med bäckenet bakåt och hästen stannar. Det låter helkonstigt och helflummigt och helt omöjligt. Men det var just detta, en alldeles nybörjare på AR, fick testa i lördags. Hon red en fjording och de skrittade rundbana. Instruktören bad ryttaren att lätta på handen, så att tygeln slackade lite. "Prova nu att andas ut". Jaha, tänkte ryttaren. Och andades ut. Hästen stannade upp, ställde sig stilla och tuggade med munnen... Ryttaren berömde. "Prova nu att räta upp dig och andas in". Instruktören hann knappt, säga det, så skrittade hästen framåt. Ryttaren fick prova några gånger och det gick klockrent. De provade också att "svänga med tummen", som jag nämnt i en annan tråd här på forumet. När passet var slut och hästen ställdes in i boxen för vila, stod den och gäspade jättemycket och funderade över läget. På em, fick de prova samma sak igen och även att testa övningarna i trav.
Jag träffade ryttaren på ridskolan härom dagen och hon var alldeles lyrisk, det lös om henne och hon var jättenöjd och kände att hon fått ett helt nytt tankesätt över sin ridning. Det måste jag väl säga, att det nog är en liten överdrift...
Men det fungerar faktiskt.
Och det var samma sak med en kallblodsdam, som var med för första gången. Hon hade aldrig sett ett ridhus, utan piaffade rundbana första kvarten med sin ryttare och var allmänt uppjagad. Även denna ryttare fick göra samma sak, andas ut och andas in... men ändå med kontakt på tygeln där i början, mest som en säkerhetsåtgärd. Men även där syntes en väsentlig skillnad i arbetet på slutet av passet. Kallblodsdamen fick bara skritta denna dag. Men det ska bli intressant att få följa henne, för hon var underbart läcker.
Mvh
IngelaH