Få hästen mer alert?

V

veg_lasagne

Hästen jag rider nu är lite seg på övergångar, både från skritt-trav och i avsaktningar. Hon liksom tar tag i bettet och drar sig ut det hela, det är säkert delvis en styrkefråga men jag vet inte riktigt hur jag ska korrigera det.

Och en fråga till, är övergångar till viss del lösgörande, eller är det enbart samlande?

Sv: Få hästen mer alert?

Kanske vara med halvhalter, halter och ökningar/ minskningar och ge dig sjutton på att verkligen få igenom det?

Det handlar inte alls om styrka, det handlar om att hästen inte tar dina hjälper. Jag rider en häst som gjorde exakt så, det tog fem meter från det att jag börjat be om trav till att det hände något, och då var det den segaste långsammaste trav i världen.

Tills en dag för inte alls så länge sedan som jag gav mig fasen på att det är JAG som bestämmer och att det baskemig inte är för mycket begärt att hästen travar när jag säger det och inte fem meter eller ens tre steg senare. Jag började med att stå still i halten, gav en normal hjälp för skritt, när han inte tog den så lappade jag till honom ordentligt i arslet med pisken så han verkligen vaknade till och kom igång i skritt. Gjorde halt igen och upprepade samma sak, behövdes kanske fem eller sex upprepningar innan han kom igång i ordentlig skritt omedelbart när jag bad om det :banana:

Sedan provade jag till trav, skrittade runt fyrkanten, bad om trav - inget händer. Hästen får en rejäl "kyss i röven" DIREKT efter min hjälp som han struntade i. Hästen far iväg i trav, klapp och beröm och om igen, och igen, och igen... Nu kan vi göra övergång till skritt, skritta typ ett eller två steg och igång i trav igen utan att jag behöver "påminna" med pisken. Och hästen har aldrig varit så fin och lösgjord!

Det viktiga är att man är stilla mellan hjälperna så det liksom blir övertydligt för hästen vad som gäller, så det inte finns någon chans till missförstånd.

Tänkte föreslå just det där, men vet att reaktionerna till sådana metoder här på bukefalos kan bli rätt kraftiga.
Men ett par snabba rapp med piskan och sedan vara snabb och berömma brukar vara min metod den med. De blir lydiga i ett nafs sedan och slutar med dumheter. Försöker de sedan igen så är det bara att upprepa tills att man har en häst som verkligen lyder.

Jo det var väl det jag tänkte, tack för svaren!

Hur gör ni med avsaktningar då, för hästen är lika nonchalant med förhållande hjälper. Det var mest där jag tänkte på styrkan, att hon inte riktigt orkar sätta under sig och därför faller ramåt. Eller?

Våga "ta bort handen" då... =) Om du i stället för att hålla kontakt med hästens mun, vågar att på "western" eller "AR-tänk"-sätt ha lite "bananhäng" på tygeln, vad har då hästen för glädje av att "ta bettet"? :angel:

Våga testa att använda säte och vikt. Andas in, du tippar fram bäckenet, och hästen ska börja skritta, andas ut ordentligt, nästan som en "jättesuck" och din vikt tippar tillsammans med bäckenet bakåt och hästen stannar. Det låter helkonstigt och helflummigt och helt omöjligt. Men det var just detta, en alldeles nybörjare på AR, fick testa i lördags. Hon red en fjording och de skrittade rundbana. Instruktören bad ryttaren att lätta på handen, så att tygeln slackade lite. "Prova nu att andas ut". Jaha, tänkte ryttaren. Och andades ut. Hästen stannade upp, ställde sig stilla och tuggade med munnen... Ryttaren berömde. "Prova nu att räta upp dig och andas in". Instruktören hann knappt, säga det, så skrittade hästen framåt. Ryttaren fick prova några gånger och det gick klockrent. De provade också att "svänga med tummen", som jag nämnt i en annan tråd här på forumet. När passet var slut och hästen ställdes in i boxen för vila, stod den och gäspade jättemycket och funderade över läget. På em, fick de prova samma sak igen och även att testa övningarna i trav.

Jag träffade ryttaren på ridskolan härom dagen och hon var alldeles lyrisk, det lös om henne och hon var jättenöjd och kände att hon fått ett helt nytt tankesätt över sin ridning. Det måste jag väl säga, att det nog är en liten överdrift... :D Men det fungerar faktiskt.

Och det var samma sak med en kallblodsdam, som var med för första gången. Hon hade aldrig sett ett ridhus, utan piaffade rundbana första kvarten med sin ryttare och var allmänt uppjagad. Även denna ryttare fick göra samma sak, andas ut och andas in... men ändå med kontakt på tygeln där i början, mest som en säkerhetsåtgärd. Men även där syntes en väsentlig skillnad i arbetet på slutet av passet. Kallblodsdamen fick bara skritta denna dag. Men det ska bli intressant att få följa henne, för hon var underbart läcker.

Mvh

IngelaH

Oftast brukar de skärpa till sig i avsaktningarna med om bjudningen sitter där. Annars rekommenderar jag att ta och lätta tills hästen stannar då belönar du. Bli absolut inte hängade, då blir det en dragkamp som hästen garanterat vinner!

Det många hästar gör i övergångar är att de släpper ned ryggen och 'glider' igenom.
Det bästa sättet för att få en häst att bli mer alert är att hela tiden hitta på något nytt, så att hästen aldrig vet vad som händer härnäst. Om den sedan försöker sega sig igenom övergångar, går emot skänkeln i volter osv. så var lite ettrig med skänkeln. Inte banka till och inte heller sitta och klämma, utan ge små ilskna impulser så du retar hästen lite grann.
Om hästen fortfarande släppern ed ryggen i övergången så gör om igen tills det blir rätt.
Övergångar är lösgörande samtidigt som de ger ett mer aktivt benarbete på hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 753
Senast: Ponsa
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 340
Senast: mily
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka