Få hästen koncentrerad på mig?

T

Tascherit

Jag håller på och jobbar mig igenom de sju lekarna med min ponny. Första leken gick bra även fast vi stog i hagen bland gräset. Jag fick ta på hela henne och hon stog still. Funkade även med lite olika grejer. Efter som det gick så bra fortsatte jag direkt med lek 2. Att backa gick bra, och att flytta baken i sidled men sedan tappade hon koncentrationen och började äta och gå ifrån mig.
Jag tänkte då att det blev för mycket för henne på en och samma dag och avbröt. Efter det har jag gjort lek 1 några gånger och det funkar bra. Men så fort jag börjar med lek 2 blir det bara fel, även om jag börjar med den direkt. Hon tittar på allt annat än mig och även om jag står på grus så drar hon iväg till gräset.
Hur ska jag göra för att få henne att koncentrera sig på mig? Vad ska jag ha för hållning? Hur ska mitt kroppsspråk vara? Är det bra att prata med henne samtidigt eller ska jag bara använda kroppsspråk?
Tacksam för svar
 
Sv: Få hästen koncentrerad på mig?

Är det bakdelen du har problem med att flytta? Har hon bra respekt för dig annars?

Jag hjälpte en kompis att få hästen konsentrerad på henne. Vi stog på en äng och hästen ville bara beta lela tiden. Mulen var som en magnet till gräset så fort vi stannade en sekund.
Det är ett bra sätt att få uppmärksamhet genom att flytta bakdelen. Han flyttade snällt men slött och började äta på en gång och struntade i oss. Då var det bara att flytta bakdelen några steg igen och igen och igen. Han fick beröm efter flyttningen när han stog konsentrerad men såfort han började äta så flyttade vi honom igen. Jag provade (som är lite mer van vid övningen) och var lite mer bestämmd eftersom jag ville ha hans hela uppmärksamhet. Jag rätade på mig tittade, pekade på rumpan. Man kan ta lite i repet för att få med sig hästens huvud. Sen fick jag visa tydligare genom att veva lite med repet i luften. Jag ville ha lite reaktion (då han betade)och visa att jag var viktigare än gräset så jag vevade ordentligt och slog repet i marken. Detta väckte honom på en gång och han skuttade undan med rumpan och tittade på mig. Efter detta fortsatte min kompis och han var mycket mer uppmärksam. På slutet av passet (när vi även hade övat lite andra saker) stod han lugnt utan att behöva äta hela tiden.
Jag vet inte om detta är det bästa sättet men det fungerade på honom eftersom han var respecktlös och även offta nästan gick över den som ledde honom. Det viktigaste med denna övning är såklart att han får eftergift när han gör rätt så han lär sig vad som är önskat beteende.

Lycka till!
 
Sv: Få hästen koncentrerad på mig?

kolla på Ellen Ofstads video Motivera din häst:)
Den är jättebra:)
 
Sv: Få hästen koncentrerad på mig?

De sju lekarna? är det något man har missat? låter som något väldigt användbart...

finns det i nån bok att läsa eller vad är det? nån som vill förklara?
 
Sv: Få hästen koncentrerad på mig?

Hur lyder de 7 lekarna??:confused:
 
Sv: Få hästen koncentrerad på mig?

*trisst men korrekt svar*

Var inspirerande, intressant, påhittig, spännande och fylld av fantasi...

Men framför allt, vet vad du gör. Läs av hästen rätt (det är svårare än att rida en häst i form).
 
Sv: Få hästen koncentrerad på mig?

:d Vet någon hur de 7 lekarna lyder??
Tacksam för svar!
 
Sv: Få hästen koncentrerad på mig?

Vet någon hur de 7 lekarna lyder??
Tacksam för svar!
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 378
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp