Få hästen att torka snabbare?

B

Bettan_G

När jag rider ett lite hårdare ridpass så blir hästen alltid så svettig, och det kan ta ca 2-3 dagar innan han blir helt torr. Har ni ngt tips på hur det kan torka snabbare? Föreslå ej rakning, inget alternativ förens nästa vinter ;)

Sv: Få hästen att torka snabbare?

2-3 dagar? :confused:
du menar 2-3 timmar eller?

står hästen inne dygnet runt i ett grymt fuktigt stall eller har en tjockt täcke som inte andas kan jag förstå det, men det får jag hoppas att du inte har.

Nej DAGAR :( Nej han står ute runt 7-8 på morgonen till 18-20 på kvällen. Och han har i princip aldrig täcke. Dock är han islänning med en vinterpäls på 7 cm..

2-3 dagar? Det låter verkligen jättelänge.
Jag har lurviga islandshästar, men inte ens om de fått en rejäl genomkörning tar de så lång tid att torka. Jag lägger på ulltäcke (eller fleece) efter ridning, så får de stå inne ett tag. Ibland bara en halvtimme, ibland några timmar. Sedan går de ut nakna eller med ett tunt fodrat regntäcke om de fortfarande är svettiga och det är kallt/regningt/snöigt. Har aldrig haft problem med att det tar dagar för dem att torka.

Varför skulle du inte kunna raka nu??
Om du har möjlighet till det och ev täcke så vore väl det bäst, inte bra att gå runt blöt.

Du kan ju raka halva halsen och magen så blir han kanske inte så svettig.

Alltså, ägaren tycker inte att jag ska lägga på täcke efter ridning, så det gör jag inte, han får stå utan hela tiden :)

Ägaren rider från fre-sön, då hon är borta resten av dagarna. Och om jag rider på en onsdag, så är han fortf svettig ibland när hon ska rida på fredag. Och då känner jag en liten stress att jag inte kan galoppera så mkt m.m. eftersom att han inte får bli svettig....

Varför skulle du inte kunna raka nu??
Om du har möjlighet till det och ev täcke så vore väl det bäst, inte bra att gå runt blöt.

Du kan ju raka halva halsen och magen så blir han kanske inte så svettig.

Jag sa till ägaren att hon kan raka han (han blir svettig på bogen/halsen), men hon ba: nee, nästa vinter, det är så sent på årstiden nu...

Lägg på ett ylletäcke och promenera hästen torr.

Det är inte sunt att låta den gå och vara blöt jämt, svett gör ju att den är blöt ända in i hårbottnen och det är lätt att det blir svamp eller regnskållor om man inte sköter hästens päls. Hästar som rids svettiga bör klippas av hälsoskäl, det är inte snällt att låta dem släpa på all päls, bli överhettad och sen få gå ute i kyla med blöt päls.

Efter varje ridpass får han stå inne. Jag har försökt få henne att raka han men hon typ totalvägrar.. Vilket täcke suger upp mest fukt? Vad jag vet har vi ett ylletäcke och ett fleece-täcke.

Jag tycker ylle är bättre.

Tänkte på stallet han står i, är det varmstall eller kallstall? Om det är varmt är det ju inte så konstigt om han blir svettig med sån päls.

En lång avskrittning gör honom torr närmast huden, vilket är det viktiga. Sen kan det få ta tid med ytfukten, det stör honom inte. Ett tunt ylletäcke någon timme efter ridturen driver ut en del fukt. Men avskrittning är det allra effektivaste och om du är smart sitter du av och går du med så får du dina steg den dagen.

Det är kallstall. Elr, vi har på en varmfläkt (men den blir inte så varm, ca 7 grader elr nåt) om det är mer än ca -15 C.

Jejan: Ska prova!

Det är kallstall. Elr, vi har på en varmfläkt (men den blir inte så varm, ca 7 grader elr nåt) om det är mer än ca -15 C.

Jejan: Ska prova!

'Jag skulle nog kallad det varmstall då ;)

Okej, men vi har den som sagt bara på när det är kallare än -15 men annars är den inte igång, så jag tycker det nästan alltid är kallt i stallet, och vi har den bara på när vi är i stallet, inte under natten. Så om det är typ -25 så har vi den ändå inte på under natten, bara när vi ryktar/sadlar m.m.

Njaa, kanske inte den optimala lösningen ;)

Oj såg att tråden blivit flyttat, trodde den skulle vara på gnägg :o

Vissa hästar torkar snabbare utan täcke (exempelvis om de har lite kortare/tunnare päls) men min ardenner torkar snabbare om hon får stå inne med fleecetäcke ett par timmar. Skillnaden på henne är att den långa vinterpälsen lägger sig som i klumpar i stället för att pälsen "reser sig". När den reser sig blir det ju luft emellan. Det finns ju att köpa svettäcken med hals på också. Sen är ju lång avskrittning nästan ett måste om de blir blöta. Kanske skritta av och dessutom gå ut på promenad med ett täcke sen. Det kan ju underlätta lite i alla fall.

Har ägaren något emot fleece/ulltäcken med? I så fall vore det ju skumt om det får hästen att torka snabbare.

Nej, hon har väl inte direkt något "emot" täcken, men hon tycker att han torkar snabbare utan. Själv vet jag inte, har inte testat så många olika saker. Men sen efter att han har torkat, blir det som hårt och stelt, och det ser blött ut men det är det inte.

Jag har markt att en foderd storm täcket fungera bra, efter 1-2 timer är dom tort och då kan jag ta av den.
Az

Foderd storm täcket? Finns att köpa? Dyrt?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka