Få hästen att torka snabbare?

Sv: Få hästen att torka snabbare?

för att ägaren verkar inte ha tillräckliga kunskaper om hur man tar hand om en häst på bästa sätt.

Ursäkta men jag börjar bli lite frustrerad, VAD ÄR ANLEDNINGEN TILL ATT HON INTE VILL KLIPPA HÄSTEN??? Har du ställt den frågan??
Att det ska vara så jäkla svårt att göra det enkelt och klippa häst kraken eller ge fan i att rida helt enkelt. Varför tycker man att det är mer ok att släppa ut en svettig häst i riktig kyla än att klippa den?

JA men för 34789987642468790098753433245678900 gången: VI SLÄPPER ALDRIG UT HAN NÄR HAN ÄR SVETTIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! då får han stå inne!!!!!!!

Och jag kmr nu inte ihåg anledningen till att hon int vill klippa, men summa sumarum = fel årstid enligt henne!

JA men för 34789987642468790098753433245678900 gången: VI SLÄPPER ALDRIG UT HAN NÄR HAN ÄR SVETTIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! då får han stå inne!!!!!!!

Och jag kmr nu inte ihåg anledningen till att hon int vill klippa, men summa sumarum = fel årstid enligt henne!
OK eftersom du skriver att ni inte släpper ut honom om han är svettig så är det tamefan ännu värre att ha honom på box i 3 dagar, för det va så många dagar han va svettig enligt dig.! vissa borde inte ha häst

Jag tänker inte ens svara på ditt dumma inlägg, du är så ovetandes att det inte finns. Har du läst tråden, då borde du veta hur det ligger till! Och SÄG FÖR FAN INTE ATT "vissa borde inte ha häst" NE MEN VISSA BORDE INTE YTTRA SIG. idiot

för 345678987654345645475 gången.

Ca (högst) EN gång i veckan blir han svettig.

Då får han stå inne i boxen över natten (eftersom att jag alltid rider på kvällen).

På morgonen då, har han oftast intorkad svett. Annars tar dom på han täcke om det är mer än typ -15 (och då är han torr längst in).

Jag blir LESS när folk skriver, utan att veta. Jag ville ha råd på hur jag kunde få han att torka snabbare, INTE om huruvida jag ska sluta rida/fortsätta rida, sköter han dåligt/om ägaren är dålig hästägare. För jag VET att vi sköter han bra.

Jag tänker inte ens svara på ditt dumma inlägg, du är så ovetandes att det inte finns. Har du läst tråden, då borde du veta hur det ligger till! Och SÄG FÖR FAN INTE ATT "vissa borde inte ha häst" NE MEN VISSA BORDE INTE YTTRA SIG. idiot
jag plockar info utifrån det du skriver.

Ca (högst) EN gång i veckan blir han svettig.

Då får han stå inne i boxen över natten (eftersom att jag alltid rider på kvällen).

På morgonen då, har han oftast intorkad svett.
vad är då problemet om han är torr på morgonen med intorkat svett?

Först skriver du

När jag rider ett lite hårdare ridpass så blir hästen alltid så svettig, och det kan ta ca 2-3 dagar innan han blir helt torr.
sen skriver du

Förlåt, fick lite damp förut.. Dock inte bara av det, hände en annan sak också.. suck. iallafall. Ja, men det jag menar är att OM det tar längre tid för han att torka, så kan man ju inte rida han, när han fortf e svettig, om jag rider han svettig torsdag, så kan ibland inte ägaren rida han på fredag för att han är svettig.

det jag menar är att OM det tar längre tid för han att torka, så kan man ju inte rida han, när han fortf e svettig, om jag rider han svettig torsdag, så kan ibland inte ägaren rida han på fredag för att han är svettig.
vad händer enligt henne om hon rider en redan svettig häst??

Jojo, men NÄR jag rider ett hårdare pass, blir han alltid svettig. Dock ej när jag rider ett "vanligt" pass.

det jag ville få fram var att först skrev du att han va svettig upp till 3 dagar, då skrev jag att jag inte förstod varför man släpper ut en svettig häst och då skrev du att ni inte gjorde det och då tog jag för givet, eftersom det var det enda alternativet kvar att han stod på box dom 3 svettiga dagarna och då var jag en idiot....

Ingen aning, hon säger bara t.ex. att: jag red han int i fredags för att han fortf var svettig, typ. Visst, hon har känt hästen mycket längre än mig, så vad har jag att säga till om.

Ingen aning, hon säger bara t.ex. att: jag red han int i fredags för att han fortf var svettig, typ. Visst, hon har känt hästen mycket längre än mig, så vad har jag att säga till om.
Jag skulle inte ha nöjt mig med "att hon känner hästen bäst" utan låtsas vilja lära mig mer och frågat henne exakt varför hon har sina udda åsikter.

det jag ville få fram var att först skrev du att han va svettig upp till 3 dagar, då skrev jag att jag inte förstod varför man släpper ut en svettig häst och då skrev du att ni inte gjorde det och då tog jag för givet, eftersom det var det enda alternativet kvar att han stod på box dom 3 svettiga dagarna och då var jag en idiot....

Jag formulerade det nog lite dåligt. Om han blir svettig, så får han inte gå ut igen, förens nästa morgon, Då är han till 95% av gångerna torr längst in, men intorkad svett/svett utanpå. (Han har ju en päls på typ 10 cm ;))

Jag ville ha råd på hur jag kunde få han att torka snabbare, INTE om huruvida jag ska sluta rida/fortsätta rida, sköter han dåligt/om ägaren är dålig hästägare. För jag VET att vi sköter han bra.

Du har ju fått massa råd!

1. Klipp hästen - då kommer han torka mycket fortare
2. Skritta av längre el. led tills han är torr!
3. Rid lugnare så han inte blir svettig
4. Täcka med fleece/ylle och byt täcken till han är torr

Och nej det är inte "fel" årstid att klippa en häst.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka