Få hästen att stanna vid avramling?

MissFideli

Trådstartare
Jag rider en dam några dagar/v som inte är riden på länge. Men jag underskattade visst hennes kondis sist jag red, tänkte låta henne galoppera upp för "galoppbacken" och att hon skulle stanna av sig själv väl uppe. Räknade inte med att en häst som inte är riden på 3 år kan bli så översvallande lycklig av en galopp att hon (utan att tänka på mig) fyrade av några bocksprång i uppförsbacken. Min balans är obefintlig, så jag hamnade i snön och Ebba galopperade lyckligt vidare. Jag fick vackert ringa ägaren och be henne möta hästskrället och sen promenera vidare hemåt. Snäll ägare hämtade mig med bil...

Men jag vill ju gärna kunna fortsätta rida ut henne. Kan man på något vis försöka få hästen ifråga att stanna kvar, eller är det bara att lägga ner galoppen ute och ta den i ridhuset?
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Eftersom hon var orastad så blev hon väl så glad att hon helt enkelt inte ville stanna och invänta dej..:)

Sen kan det ju vara så oxå att hon inte kännde dej så bra heller. Min häst tvärstannar dom gånger jag flyger i backen och ser förvånad ut(?). Men så har jag haft henne i 8 år oxå.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Alltså, jag skulle hellre lägga energin på att få hästen att stanna INNAN jag trillar av. :idea:
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

När min häst stod på ridskola så var jag lite orolig för småtjejerna som hjälpte till att ta in/ut henne, så jag tränade henne att stanna när man ramlar för att hon inte skulle råka trampa på någon. Jag började med att träna in att hon skulle stanna när jag stannade när jag ledde henne i grimman, sedan började jag "ramla" på marken, varvid jag såklart stannade och hon också stannade.

Jag tränade ju en annan del men min häst har alltid stannat med mig de gånger jag trillat av, utom en gång när jag flög ner i diket. Hon stod kvar men jag blev stressad och kastade mig som en puma efter tyglarna och då blev hon skrämd och travade iväg. Jag fick tag på henne efter kanske 200 meter.

Så börja träna från marken är mitt råd. Gärna klicka om det är ok för ägaren, det är rolig träning. :)
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Om hästen inte är riden på länge så är det väl inte konstigt om hon blev glad, varför inte rida ut mer istället för att stänga in er i ridhuset? :confused:
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Knyt ett grimskaft runt halsen på henne så har något att hålla fast dig i. Så trillar du inte av och ni kan fortsätta galoppera utomhus.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Knyt ett grimskaft runt halsen på henne så har något att hålla fast dig i. Så trillar du inte av och ni kan fortsätta galoppera utomhus.

Ett bra förslag och vill utveckla det ytterligare genom att du byter ut grimskaftet mot ett stigläder eller ännu bättre en riktig halsrem. Du skall dock inte dra den åt tajt runt halsen på hästen utan i alla fall ha en dm slack så att du alltid kan hålla om halsremmen med ena handens pek och långfinger.

Men halsremmen hjälper mest när hästen ställer sig. Bockar den in i galoppen så skall du helst se till att rida med korsade tyglar innan du börjar galoppera. Alltså typ "galoppfattning" med tyglarna. Det gör att du kan ta stöd mot nacken på hästen om den sätter igång med att bocka eller börjar bli för stark.

Funderar även lite på stiglädrländen. När man rider galopphästar i träning har man ju lite kortare läder (inte jockeykort), inte mycket kortare än hoppläder. När hästen bockar så når den inte upp till "baken" på ryttaren som bara behöver balansera bockningarna...

Tycker inte heller att ni skall stänga er inne. Hon verkar ju att gilla att komma ut och röra på sig! *ler*

Lycka till!

Ps.
Du bor ju i Täby. Ta en promenad in på stallbacken på galoppbanan i Täby en lördag morgon. Där kan du köpa en riktig halsrem och samtidigt ta chansen och titta lite, kanske prata med arbetsryttarna där. Fråga hur de klarar av att komma tillbaka till stallet i sadeln på vårfriska unghästar...
 
Senast ändrad:
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Knyt ett grimskaft runt halsen på henne så har något att hålla fast dig i. Så trillar du inte av och ni kan fortsätta galoppera utomhus.

Håller med. En galopptygel är perfekt som handtag. Jag har lärt min häst att stanna när jag tar tag och "drar" i galopptygeln. Den betyder broms. Om det fungerar i ett bocksprång vete tusan... Men hon vet att hon ska stå med fyra hovar i backen iallafall-när hon kommer till sans igen;)
Jag har alltid galopptygen ( ett gammalt hundkoppelt, min kompis har ett gammal stigleder, tag vad du har tillhands ) när jag rider ut.
Det kan vara j**ligt svårt att sitta kvar när de väl börjar bocka. Kan du trötta ut henne och trava långsamt i backen några gånger innan och kanske se till att inte galoppera på hemvägen så kanske du kan undvika alltför glad galopp.
Lycka till och låt oss höra hur det går.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Ja, det såg nog ut ungefär som du föreställer dig. :D Mycket har den hästen fått stå ut med... :angel:
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Har du ens läst vad jag skrivit? För jag har inte skrivit att vi bara rider inne och jag har heller inte skrivit att vi bara ska rida inne.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Vet inte om det hjälper. Hästen är som en ponny, hon drar ner huvudet och då finns det ju inget som hindrar. Ägaren tyckte jag skulle hindra henne från att sätta huvudet mellan frambenen, men hur 17 gör jag det?
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Ja, det är nog kanske det enda sättet... Att trötta ut henne alltså.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Halsrem +galopptygel fattning, och sen driva framåt helt enkelt, brukar köra med en hand i halsremmen och sen ta ena tygen uppåt och svänga kraftigt samt driva framåt. Viktigt att man rätar upp sig också så man inte hamnar framåt över halsen, rätar man upp sig har man bättre balans.

(Lätt att skriva, mindre lätt att göra om man inte har balansen eller kan förutsäga rörelserna.)
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Jag drev allt jag hade, men hon kunde klämma in några bocksprång ändå :p Nu satt jag i en dressyrsadel med långa stigbyglar, kan tänkas ha förvärrat.
Jag har inget emot att testa igen, men lite trist om hästen drar hem igen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 840
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp