få hästen att bära huvudet själv

Sv: få hästen att bära huvudet själv

Tack så mkt. min häst brukar få gå ganska mkt med lång tygel. jag brukar även arbeta honom i skritt på lång tygel. han kan bära sig i ungefär några sekunder innan han låter bli, så brukar vi hålla på så. Han blir lätt sur och vresig när han inte får som han vill. Jag låte honom aldrig vinna men det är såå jobbigt när det nästan förekommer varje dag. De ända gångerna det inte händer så är när vi tar lite mer konditionsträning då han får springa lite mer. Men då vill han springa hela vägen hem också.

*KL* Kom på att jag kanske ska förtydliga mig ytterliggare. Jag håller med om skrittpauser ofta, ofta. Dessa kan vara korta men hellre att man ger paus ofta till hästen. Sedan för att utrycka mig lite klarare så tycker jag att när du väl kortar tyglarna (riktat till TS då) Då tycker jag att du ska kräva arbete direkt, och att hästen inte ska hänga sig i handen. Gör mycket halvhalter och möt upp med drivning.

Däremot tycker jag att man efter en viss tids arbete när det känns bra och hästen arbetar väl, då är det i regel läge att sluta efter ca en kvart till tjugo minuters arbete första veckorna under uppbyggnadsfasen.

En häst som lägger sig på bogarna, blir markbunden eller "bara" tung bör aktiveras bakifrån. Jag brukar ställa hästen inåt i volten gå på med innerskänkel (de har en tendens att antingen slira undan för skänkeln eller vara skänkeldöva dessa "tunga") be dem om lite skänkelvikning. Du får inte tappa bjudningen, så led till med inner och kräv lite skänkelvikning.

När det är avklarat går jag över till lite skolor, led till och placera dig rätt. vill hästen lägga sig på bettet led till och samtidigt driv på med skänkeln, bär den sig själv ha mjuk fin kontakt men lägger den sig på, led till och driv på med inner.

Den absoluta bästa övningen för hästar som lägger sig på är övergångar. Galopp, skritt, rygga, galopp, halt, galopp etc. viktigt är att du korrigerar så fort du känner att h*n blir tung led till och driv på med innerskänkeln. mjuka händer och säg varsegod att bära dig själv!

Tar den inte framåtdrivande bör du använda hjälpmedel dvs spö eller sporrar. När en häst är seg och tung är det frammåt som löser det men givetvis inte någon äckel-trav eller ngt okontrollerat!

de jag gör när hästar ligger på i handen.
är som många sa, rider mycke ökningar, halter & lösgörande arbete. Eftersom munnen ofta "representerar" hästens bakben.
Jag rider på yttertygen, men ett jämnt men lättstöd ligger om med skänklarna.*svårt att förklara*
Och så fort hästen lägger sig i handen tar jag ett ledande tygeltag i innertygeln & driver. Får ofta hästen att släppa bettet.
Vill den då till att gå bakom Lodplan så tar jag ett uppåtresande tygeltag.
Och som jag brukar tjata på dom som jag har lektion för så får man inte dra handen bakåt i de ledande tygeltaget, utan rakt ut.
Men när man känner hur hästen är påväg att lägga sig i handen så brukar jag "skaka" lite i innerhanden.
så brukar det hjälpa:D

jag kanske är den enda som gör så här?
Men det är de sättet som har funkat för mig.
de har resulterat till en mjuk och följsam häst
plus att jag inte har ngt i handen.:idea:

:crazy: Att skaka hästen till lösgjordhet...? Nej tack.

Min häst brukade bli lite tung i handen förut, då erbjöd jag helt enkelt inte mycket stöd. Dock så tycker jag inte att man ska rida fram en framtung häst, då är risken stor att den bara faller fram ännu mer.

jag kanske är den enda som gör så här?
Men det är de sättet som har funkat för mig.
de har resulterat till en mjuk och följsam häst
plus att jag inte har ngt i handen.:idea:

Nää, man har nog inte mycket i handen då hästen går bakom handen...

skaka fungerar ungefär som att krama på tygeln

Konstigt att inte någon har sagt att mina hästar gått bakomhand.
Jag menar inte att jag kan släppa tyglarna utan jag rider på yttertygeln. och har ett jämnt stöd men behöver inte bära upp hästen.
Kanske uttryckte mig fel?
Man ska ju inte vara hästens 5:e ben!

En framtung häst brukar i regel gå i under tempo och inte kliva över med bakbenen, rider man fram dessa brukar tyngden i tygeln försvinna. De har också en tendens att inte lyfta benen aktivt..om man gör det på rätt sätt dvs med ledande och mjukgörande övningar.

Glömde några tillägg här: (som är ganska självklart i praktiken men inte via nätet alt skriftligt)
men innner säger åt hästen att gå över på yttern och yttern reglerar fart. Så jag rider inte hästarna på inner tygeln utan "knuffar" över dem på yttern för oftast lägger de sig på innern.

Sedan en fråga till hon som tyckte man inte bör rida fram en framtunghäst för då blir den bara tyngre, samla och hålla emot är det vad du förespråkar?

Som jag beskrev innan så kommer man ur problemet genom att rida fram och få hästen att gå undan inner, leda till och "knuffa" över på yttern.

Hur kan en häst bli tung för man erbjuder för lite stöd och blir bättre när den får mer stöd?
Tar man i munnen försvinner tyngden?
en häst som inte tar stöd, eller inte får stöd är ju inte tung dvs på längre tyglar.

Glömde några tillägg här: (som är ganska självklart i praktiken men inte via nätet alt skriftligt)
men innner säger åt hästen att gå över på yttern och yttern reglerar fart. Så jag rider inte hästarna på inner tygeln utan "knuffar" över dem på yttern för oftast lägger de sig på innern.

Sedan en fråga till hon som tyckte man inte bör rida fram en framtunghäst för då blir den bara tyngre, samla och hålla emot är det vad du förespråkar?

Som jag beskrev innan så kommer man ur problemet genom att rida fram och få hästen att gå undan inner, leda till och "knuffa" över på yttern.

Hur kan en häst bli tung för man erbjuder för lite stöd och blir bättre när den får mer stöd?
Tar man i munnen försvinner tyngden?
en häst som inte tar stöd, eller inte får stöd är ju inte tung dvs på längre tyglar.

Det var så jag menade med ledande tygeltag.
Alltså rider jag tunga hästar på yttertygeln

Nää, man har nog inte mycket i handen då hästen går bakom handen...

Detta har jag legat å tänkt på länge.
Bara för att hästen inte behöver ryttaren som "ett 5:e ben" går den då bakom hand?
*mer än vad jag visste isf*
Det finns ju olika former på hästar.
Jag har då aldrig ridit hästar i form med "mycke i handen" eftersom dom som sagt ska bära sig själv.

KL

jag tror jag förstår vad Miico försöker förklara, det handlar inte om att vispa/såga/mecka med handen på det sätt som en del väljer att tro här. Det handlar om att vara oerhört kvick i sin hand i fråga om förhållande/eftergift. denna kvickhet sitter främst i handleden. oavsett om hästen hänger/vräker sig framåt eller gör ngt annat i tygeln, får man aldrig aldrig bli statisk i sin hand eller arm. det är när man blir statisk som det finns ngt att hänga på.

ser väldigt frekvent att det verkar råda en missuppfattning om vad en mjuk hand är och vad en hård hand är. Många vad jag sett verkar dra ett likhetstecken mellan en lös tygel och en mjuk hand, eller en inramande hand med en hård hand. det stämmer ju över huvud taget inte, hård/mjukheten sitter inte i kontakten med bettet utan i hjälpens avstämdhet och i kvickheten i eftergift. att ha en ram som hästen håller sig inanför är en förutsättning för en god form - och där tror jag många tror att vid ramens gräns, dvs där handen ej längre går med utan anger ramen - att det är lika med en hård hand?
i fråga om uppresande tygeltag osv så aktar jag mig för att nyttja sånt för mkt, över huvud taget att manipulera formen via handen för mkt, utan bakkärran styr framkärran så det är där jag åtgärdar problemen för det mesta.

folk vrider och vänder och undrar och har sig varför hästar hänger på tygeln, men i de flesta fall så är det uteslutande pga ridningen i sig, dvs hästen måste ta vägen nånstans, och om ryttaren driver på bakifrån och håller emot framifrån, dvs ej kooridnerad och samstämd i sitt hjälpgivande, så har hästen ett par saker att välja på. det ena är att röra sig uppåt (ryggen blir spänd och såäven hals/nacke och mun som påföljd), eller att vräka sig framåt och luta sig på tygeln.

Senast ändrad:

KL

jag tror jag förstår vad Miico försöker förklara, det handlar inte om att vispa/såga/mecka med handen på det sätt som en del väljer att tro här. Det handlar om att vara oerhört kvick i sin hand i fråga om förhållande/eftergift. denna kvickhet sitter främst i handleden. oavsett om hästen hänger/vräker sig framåt eller gör ngt annat i tygeln, får man aldrig aldrig bli statisk i sin hand eller arm. det är när man blir statisk som det finns ngt att hänga på.

Tack, jag är inte bäst på att förklara. :)
Jag menade absolut inte att såga eller så.
man "drar" ju inte handen bakåt utan som sagt så sitter det främst i handleden.
Man helt enkelt "skaka" lös lite i tygeln då hästen inte kan hänga sig i handen. och har hästen t.e.x bitit tag i bettet brukar de vara effektivt.
Och detta är ett knep jag lärt mig av tränare då jag får för mkt häst i inner handen.

Många framtunga hästar gör tvärtom också. Ramlar fram i handen i relativt högt tempo. Springer ifrån/skjuter på istället för att bära.

men då har inte kraften kommit bakifrån dvs den ska "lätta" fram och tänka uppförsbacke. Jag har inte varit med om att många hästar blir tyngre när de rids fram med mer energi de brukar mjukna men det ska givetvis ske som jag förklarat innan med skänkelvikningar och "puttat" över på yttern och därefter varsegod fram, trampa på själv..

det var inte menat mot dig! ;) jag hängde med ditt resonemang!

Philippe Karl har metoder som kanske inte är så vanliga i Sverige. Han visar på videos bl a. Får garanterat hästen att bära huvudet själv.

KL

Den enda häst jag haft erfarenhet av som gått på bogarna är min egna häst (var inte tillr. duktig för att märka ngt öht när jag gick på ridskola). Hon brukar göra så som bigganl skrev, skjuta på med bakbenen och hänga sig i handen. Ser nästan ut som att hon trillar framåt i varje steg och måste ta emot sig med stumma framben. Det är den bilden jag har av hästar på bogarna (mer eller mindre beroende på hur mkt såklart).

På henne har det hjälpt att plocka ner tempot (men ändå aktiva bakben!! väldigt viktigt), att jag rätat upp mgi och varit väldigt konsekvent med att inte trilla fram själv när hon har gjort det. Sen har jag inte låtit henne gå för lågt ner med huvudet, bättre att hästen har huvudet lite högt än för lågt. Min häst brukar ha sin hals väldigt lågt normalt sett så högt för henne är aningens högre än normalt för andra hästar.

Övergångar där du inte låte hästen hänga på i handen är också jättebra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 568
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 721
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar