Få av boots???

Sv: Få av boots???

Fast till ponny slits de inte lika mkt som till stor häst, Alla mina ponnysar går med kardborre boots då det är lätta att få av och på.

Helt sant de har inte rikitgt samma hastiga rörelser som de stora pållarna har :)

Däremot har ena shettisen fått skav nu någon gång av bootsen så där lär jag fundera ut något annat.

Skav kan man kontra lite men vanliga boots brukar skava minst man kan ju prova att sy på en kant på toppen av boosten i nått neopren liknande tyg med bomull eller anna stoppning (förmodligen korkat beskrivet nu men ni förstår nog vad jag menar). :rofl:

Men dom kan väl inte skydda varken sämre eller bättre än hela boots?

Beror på hur hårt han slår sig. skalpar han sig gör dom ingen nytta spik skalpers är nästan bäst om hästen skalpar sig.

Dock blir jag lite frågande om han måste ha boots i långsam körning kollat musklerna?

Jag använder gummi-boots med kardborre av den anledningen att mina handleder inte är vad dom ska vara:mad: och det fungerar bra utan skav på kallblodet men sämre på varmblodet som är ytterst känslig, och på henne använde jag istället neopren-bootsen. Tyvärr är formen på dessa lite dåliga ( iallafall de jag har) och är lite "höga". Kardborren blir också full med skräp efter ett tag som är svårt att få bort, och då är risken för att de lossnar lättare, vilket jag tror inte är så bra under ett lopp. Men där har gummi-bootsen helt klart bättre kardborrekvalité.

Kämpa på med de hela tycker jag:bump:

Beror på hur hårt han slår sig. skalpar han sig gör dom ingen nytta spik skalpers är nästan bäst om hästen skalpar sig.

Dock blir jag lite frågande om han måste ha boots i långsam körning kollat musklerna?

Han är under igång sättning. När jag kör med rockarden behöver han inte boots. Men när jag kör med långvagnen upplever jag det som han blir stadigare i traven när han har boots, liksom tar i lite mer. Jag har inte sett några märken på bakfötterna, utan det är mer att jag tycker han blir jämnare i traven med boots.
Är lite nybörjare på det här med trav, så alla tips och råd är bra:)

MVH Russin8

Aha då förstår jag kanske skulle sätta lite tyngre skor på nästa skoning och sedan lätta för att se hur han har balancerat sig i traven tror inte du behöver ha boots om någon skoning eller så. :D lycka till :)

Gör en ny tråd som "sneda boyyan" tråden om det är något annat du undrar över så kan säkert trav buke hjälpa till på traven ^^

Har tänkt på det med skoning, men är det inte risk för bak knäna om man skor tungt så dom går så hela tiden?
Min hovis ska snart sko honom så jag ska ta en lite diskussion med honom, han har egna trav hästar och är snart utbildad veterinär, så han borde veta:)

Jag har fått mycket hjälp härifrån:laugh:

För ibland har man verkligen dumma frågor när man är nybörjare;) men har alltid fått så snälla svar:)

MVH Russin8

jsg har en annan teknik:)
du sätter bakhoven mellan knäna som om du ska sko.
sen tar du tag i NEREkanten på bootset och drar så mycket av bootset som det går överballarna och ner över hoven. håll kvar bootset där och byt samtidigt grepp till ÖVERkanten av bootset som nu är utspännt vid ballarna. ta tag på vardera sidan och rulla av bootset över hoven.
Superbra metod som funkar! utan att dra sönder nagelband och handleder. bara att rulla av.
hoppas du hajade ungefär vad jag mena. pm:a gärna om du inte förstog så kanske jag kan fixa fram bilder:)

Har tänkt på det med skoning, men är det inte risk för bak knäna om man skor tungt så dom går så hela tiden?
Min hovis ska snart sko honom så jag ska ta en lite diskussion med honom, han har egna trav hästar och är snart utbildad veterinär, så han borde veta:)

Jag har fått mycket hjälp härifrån:laugh:

För ibland har man verkligen dumma frågor när man är nybörjare;) men har alltid fått så snälla svar:)

MVH Russin8

Du har rätt, tyngre skor ger större slitage.
Jag skulle fortsätta med bootsen :)
Ett tips är att ha babypuder under bootsen, det minskar risken för skav.

Jagtycker inte dina frågor är dumma? Tvärtom!

jsg har en annan teknik:)
du sätter bakhoven mellan knäna som om du ska sko.
sen tar du tag i NEREkanten på bootset och drar så mycket av bootset som det går överballarna och ner över hoven. håll kvar bootset där och byt samtidigt grepp till ÖVERkanten av bootset som nu är utspännt vid ballarna. ta tag på vardera sidan och rulla av bootset över hoven.
Superbra metod som funkar! utan att dra sönder nagelband och handleder. bara att rulla av.
hoppas du hajade ungefär vad jag mena. pm:a gärna om du inte förstog så kanske jag kan fixa fram bilder:)

Funkar tills hästen har gjort ett hack i nederkanten - då får man köpa nya. :D

funkar bra fast bootsen är trasiga;)
jobbade åt en tränare som var mkt ...ekonomisk:angel:

Du har rätt, tyngre skor ger större slitage.
Jag skulle fortsätta med bootsen :)
Ett tips är att ha babypuder under bootsen, det minskar risken för skav.

Vet inte om en sko period på 3-4 veckor hinner göra någon större skada faktiskt men kör på med bootsen om du tycker det känns bättre! :)

Jagtycker inte dina frågor är dumma? Tvärtom!

Håller med :) :bump:

köpte bakbens boots, klippte av dem, köpte vanliga boots fungerar lika bra men lättare att ta av, använder kardborre boots i lättare träningspass...

Håller med om att dina frågor är dumma. ;) Skämt å sido... Ingen med en sådan vacker häst kan ställa dumma frågor!! :love:

Du kan få låna mina viktboots med kardborre om du vill. Har kört snabbjobb med dem utan några som helst problem. De sitter lika bra på "lillebror" som vanliga tunga boots. Använder dem inte för tillfället...

Håller med om att dina frågor är dumma. ;) Skämt å sido... Ingen med en sådan vacker häst kan ställa dumma frågor!! :love:

Du kan få låna mina viktboots med kardborre om du vill. Har kört snabbjobb med dem utan några som helst problem. De sitter lika bra på "lillebror" som vanliga tunga boots. Använder dem inte för tillfället...

Haha... Synd att jag inte läste det här innan jag va i Uppsala och hittade vikt boots med kardborre;)
Får se hur jag ska göra så han inte får skav av dom:) Men funderar på att sätta en liten bit silvertejp vid skarven, för det är av skarven han får skav.

MVH Russin8 och storebror:D

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 452
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag har sen jag var liten tänkt på mig som ett misstag, att något blev fel när jag kom till och att jag inte är gjord för det här livet...
Svar
12
· Visningar
2 015
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 733
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka