f-märket steg 2

T

tant agda

hjälp!!! ;) jag har anmält mej till cnc* på trossnäs i midsommar och nu måste jag skaffa det rackarns f-märket......vad ska man eg göra för att få det och är det nån som vet om det är nån märkestagning på gång i typ sthlms-trakten?

Sv: f-märket steg 2

Jag tog det för Lena bredberg i början av året. Hoppade en bana på 115 cm. Min banan såg ut såhär typ:
Travhoppa litet räcke/kryss (minns inte), ett galopp språng oxer. ca 4 galoppsrång studs (låga), trippelbarr med vatten matta, räcke 5 galoppsprång oxer, studsen igen fast åt andra hållet, båge till en kombination (sne), sen ett liknande spets. Bara skutta över. Innan man hoppade banan fick man visa att man kunde lägga in ett extra emellan räcke-oxer.
Har inte hört att det ska vara någon märkestagning snart i sthlm, vi tog det så tidigt (efter att jag fått honom) eftersom det inte skulle vara så många.. :crazy:

ha, låter jätteenkelt ju! har ridit 130 på min så det blir no problems....hade tänkt å fixa märket i sommar eftersom jag nästan bor hos en tränare då men nu blev *debuten tidigare än jag från början tänkt....
men jag har en kompis som går c-tränarkursen och jag tror att hon blir klar med den före trossnäs så jag ska höra med henne....

tant agda. När jag tog ft kortet så var det verkligen simpelt. Inget att oroa sig för.

Man skulle kunna saker som hästens och ryttarens utrustning, veterinär och säkerhetsaspekter, TR-kunskaper och ett praktiskt ridprov bestående av temporidning, hoppning av typhinder samt en avslutning på en kortare terrängbana.

Först hade vi en diskussion om fälttävlanssporten, säkerhetsaspekter och TR-frågor. Sedan hade vi ridprovet med dess tre delmoment.
Sen var det ett antal fälttävlansfrågor som bl a handlar om TR och olika säkerhetsaspekter.

Salonikel : jepp det ska det va

jamen det f-märket (steg 1) har jag redan sen länge...
jag är inte ett dugg orolig för själva provet på steg 2, murray beskrev vad hon hade gjort och det är busenkelt för mej och min häst...

det enda problemet är att jag måste ha steg 2 före midsommar för då ska jag starta cnc* och märkestagningarna här i sthlm växer inte på träd precis :crazy:

Ring till någon av tränarna och fråga!
Det måste ju de hinna fixa innan midsommar!

Murrays beskrivning av banan är nästa exakt!

Jag lånar knapp och tråd och ställer en relaterad fråga, hoppas det är ok.
Om man har ridit fälttävlan före 1999 (när fälttävlanskortet kom), måste man då ta det innan man får tävla eller kan man leva på "gamla meriter"?

tant agda skrev:
det enda problemet är att jag måste ha steg 2 före midsommar för då ska jag starta cnc* och märkestagningarna här i sthlm växer inte på träd precis :crazy:

kolla på ridsport.se vilka som är gdk och ring sen och hör. Här i Skåne brukar det bli efter 'behov' dvs när tränaren har några stycken som hört av sej så blir det av. Betalar du för enskild träning så kanske det går snabbare :angel:

Det handlar om att ha koll på galoppsprången. Länga och korta lite. 'känna galoppen'. Det är en liten bana som ska hoppas med olika linjer.

Även jag lånar knapp och tråd och passar på att fråga om man måste ta ett nytt FT-kort när man går upp på storhäst? Har ju eventuellt skaffat mig en ny stjärna nu, så det är ju bra att veta. :angel: Givetvis bör man träna terräng tillsammans x antal ggr innan man startar, men behöver man ta om själva kortet? :confused:

smulan87 skrev:
Även jag lånar knapp och tråd och passar på att fråga om man måste ta ett nytt FT-kort när man går upp på storhäst? Har ju eventuellt skaffat mig en ny stjärna nu, så det är ju bra att veta. :angel: Givetvis bör man träna terräng tillsammans x antal ggr innan man startar, men behöver man ta om själva kortet? :confused:

ja men bara det praktiska. för teoretiska är ju likadant.

emmath skrev:
Jag lånar knapp och tråd och ställer en relaterad fråga, hoppas det är ok.
Om man har ridit fälttävlan före 1999 (när fälttävlanskortet kom), måste man då ta det innan man får tävla eller kan man leva på "gamla meriter"?

Tilläg: Man kan "leva på gammla meriter" MEN det gäller bara om man har tävlat FT på häst, ej ponny!

*knapplån*

tack all för svaren :bow: det har ordnat sej, en kompis till mej blev c-tränare igår så hon kommer att fixa märkestagningen! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
598
Senast: WildHorse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 330
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 824
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 410
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025