Extrema sitsproblem.

Sv: Extrema sitsproblem.

Det ser ut som om din häst har en väldigt rörlig rygg.
När hon sänker den så säääänker hon den.

Och en sänkt rygg kan ingen människa i världen sitta på.:smirk:

Hon kanske behöver stärkas i en unghästform där du står i fältsits i galopp, och rider lätt.

Har du ingen vettig instruktör som kan ge dig feedback på vad som händer när du rider.

SUS

Hon behöver absolut stärkas, vilket vi jobbar på. :idea: Som jag sa innan, jag tror jag skiter i att överhuvutaget sitta ner på henne och bara rider lätt och fältsits en tid och ser om det blir bättre. :crazy: Jag upplever det ju som att när jag försöker sitta ner, spänner hon sig på en gång och släpper ryggen. Men precis efter en övergång, när ryggen är med går det bra att sitta på henne. :idea:

Jorå, jag har en vettig instruktör. :smirk: Men i det här j*vla vädret det varit i en hel evighet här nu har jag inte varit pigg på att köra iväg med den hästen. Speciellt inte ensam, vilket jag normalt sett alltid är. (Visst, jag har BE kort men med mitt endast 1 års tid med körkort är det lagom roligt) Men när vädret blir bättre hoppas jag på att komma iväg! :banana:

Rumpnissen skrev:
Nej, det är inte skänkelhjälperna jag tycker jag förlorar, utan just vikt och sitshjälper. De jag rider allra mest med. :idea: Jag använder mig av min sits väldigt mycket, kanske även därför jag börjat spänna mig, för jag krånglar till det. Eller vad vet jag. Men eftersom jag lättar så mycket ur sadeln tycker jag att viss inverkan går förlorad. :idea:

Men nu låter det som om vi börjar ringa in problemet... Man ska alltid rida med vikt o bäcken, dvs även när man rider lätt o i unghästform... Man kan alltså inte "komma undan" problemet genom säga att man förlorar de hjälperna om man tar för mycket vikt i stigbyglarna... Då måste man nog helt enkelt lära om, dvs få till bäcken o vikthjälper så hästen tar dem även när man sitter väldigt lätt. :crazy:

Skulle tippa på att hästen sänker ryggen, som Susan påpekar, just på grund av att du sitter för tungt på henne o kanske även att sadeln går i ländryggen på henne (svårt för mig att se på en bild). Om hästen får för mycket tryck på just ländryggen av en baktung sits eller en felaktigt inpassad sadel så gör hästen just så som du beskriver att hon gör... den tappar ryggen.

mvh Jessica

Men nu låter det som om vi börjar ringa in problemet... Man ska alltid rida med vikt o bäcken, dvs även när man rider lätt o i unghästform... Man kan alltså inte "komma undan" problemet genom säga att man förlorar de hjälperna om man tar för mycket vikt i stigbyglarna... Då måste man nog helt enkelt lära om, dvs få till bäcken o vikthjälper så hästen tar dem även när man sitter väldigt lätt. :crazy:

Jag tror att jag missuppafattade dig. (läste dina andra inlägg igen):idea: Uppfattade det som att jag i princip inte skulle ha någon vikt alls i sadeln, alltså ingen kontakt med sadeln. Men då förstår jag vad du menar. :idea: Jag tycker ju personligen inte jag sitter tungt på henne, inte i galoppen där jag kan sitta i alla fall. I traven är det ju klart att jag sitter tungt när jag skumpar som grodan boll. :crazy:

Rumpnissen skrev:
Jag tror att jag missuppafattade dig. (läste dina andra inlägg igen):idea: Uppfattade det som att jag i princip inte skulle ha någon vikt alls i sadeln, alltså ingen kontakt med sadeln. Men då förstår jag vad du menar. :idea: Jag tycker ju personligen inte jag sitter tungt på henne, inte i galoppen där jag kan sitta i alla fall. I traven är det ju klart att jag sitter tungt när jag skumpar som grodan boll. :crazy:

Ja, ni har nog hamnat i en ond cirkel ... du spänner dig sätter dig tungt, hästen spänner sig, du spänner dig för att du vet att hon kommer spänna sig... osvosv

Det är bara att fortsätta träna... känns det bra i skritt o galopp så försök hitta samma känsla i traven... var envis... det SKA gå... :)

mvh Jessica

Klart det ska gå. ;)

Saken var ju den att det började lossna innan jul och jag började kunna sitta på henne, om än inte perfekt men utan att störa henne allt för mycket. Men någonting gick väll fel på vägen och nu sitter det kanske i huvudet på oss båda?

Jag får väll gå tillbaka ett par steg, rida mest galopp och rida lätt i traven, så får vi hoppas att det börjar gå framåt igen. :idea:

skrållan skrev:
Du skulle behöva vrida låren en aning utåt, sitt mer på lårens baksida, den övre delen av låren. Tänk bakåt med hälar och vader. Dra benen aktivt bakåt om det går. Antagligen är det svårt, eftersom du nog, som de flesta av oss, är spända i muskeln i ljumsken, den som drar låret framåt.

Ska låren vridas utåt??? Jag har fått lära mig att jag i stället ska vrida in dem. Detta borde ju innebära att tårna pekar rakt ut från hästen??

Jag är också lärd att man ska ha ordentligt knäslut och tårna rakt fram. Tills en rätt avancerad tränare (tillika domare) lärde ut annorlunda och jag tyckte det funkade bättre.
Det är ju så att få av oss är så hjulbenta att vi kan omsluta en hästs ganska runda kropp med våra ben riktade rakt framåt utan att bryta dem på flera ställen. Följden blir lätt att man i sina försök att behålla knäslutet kniper med knäna och då kortar benen, spänner sig i sätet och korsryggen och en massa andra följd-dåligheter. Poängen med knäslut är att benen ska ligga an längs hela hästen, menade han. Sträva nedåt - bakåt, bli långa. Tårna kan man faktiskt vrida om från knäna så de kommer åt rätt håll (men inte heller de måste peka militäriskt rakt fram). Hur som helst, man måste nästan vinkla ut låren / knäna en aning för att komma ner i sadeln ordentligt. Jag menar ju inte att man ska vrida låren helt, knän och tår ska fortfarande vara riktade mer framåt än utåt och det ska fortfarande inte finnas luft mellan skänkel och sadel.

När man vrider om benen lite hamnar nästan automatiskt mer vikt på in/baksidan av låren. Då kan nästa bra sitssak hända, nämligen att man avlastar sadeln en aning så att man släpper upp hästens rygg. Det bör ju egentligen sadeln göra redan från början, men man kan hjälpa den på traven. Samtidigt faller det sig då ganska naturligt att krama ihop skinkorna (har läst här om något som kallas "pinch" som kanske är samma sak jag tänker på) och lyfta sig lite ur sadeln på det viset.

Nästa fråga blir då säkert varför man ska lyfta sig ur sadeln man just släppt ner sig i. Jag har inget bra svar, för det är ju bara uttryck, båda sakerna. Uttryck för att beskriva en känsla man får i (vad iallafall jag uppfattar som) rätt position. Jag tror att det handlar om vilka muskler man spänner och inte. I princip samma saker vi vill få fram hos hästen: både aktivitet och avslappning, rörliga muskler, inte spjärn. Låta sig sjunka ner i sadeln och släppa ner benen är i min tolkning ett sätt att beskriva lösgjorda höfter / bäcken. En följsam sits handlar kanske om lösgjord korsrygg och aktiverad mage. En kramande rumpa som avlastar hästryggen är en sorts ryttarsamling. :idea:

Jag är också lärd att man ska ha ordentligt knäslut och tårna rakt fram. Tills en rätt avancerad tränare (tillika domare) lärde ut annorlunda och jag tyckte det funkade bättre.
Det är ju så att få av oss är så hjulbenta att vi kan omsluta en hästs ganska runda kropp med våra ben riktade rakt framåt utan att bryta dem på flera ställen. Följden blir lätt att man i sina försök att behålla knäslutet kniper med knäna och då kortar benen, spänner sig i sätet och korsryggen och en massa andra följd-dåligheter. Poängen med knäslut är att benen ska ligga an längs hela hästen, menade han. Sträva nedåt - bakåt, bli långa. Tårna kan man faktiskt vrida om från knäna så de kommer åt rätt håll (men inte heller de måste peka militäriskt rakt fram). Hur som helst, man måste nästan vinkla ut låren / knäna en aning för att komma ner i sadeln ordentligt. Jag menar ju inte att man ska vrida låren helt, knän och tår ska fortfarande vara riktade mer framåt än utåt och det ska fortfarande inte finnas luft mellan skänkel och sadel.

Nu tillhör jag dock den skalan som blivit lärd att man inte ska rida med knäslut eftersom detta skapar spänningar. Precis som du skriver ska hela benet ligga jämnt med häst alt. ska knäna lätta från sadeln. :idea: Jag är i alla fall en utav dessa människor som klarar detta alldeles utmärkt utan att vrida låret utåt. (Förutom just på denna hästen men på dne kan jag ju inte sitta på överhuvudetaget, som vi redan kommit fram till)

Att därimot vrida om benen ifrån knäna har jag lärt mig (och upplever det som) att det skapar massor med spänningar. Jag brukar likna det vid att man ska stå över hästen, inte sitta på den. samma ställning jag har när jagstår upp ska jag har på hästen, med små undantag, givetvis. :idea:

Åhå.. härligt! Detta passar mina halvtrasiga knän mkt bättre då det blir en mer naturlig position för benen.

Tack för ditt uttömmande svar, vad glad jag blir att du gav dig tid att förklara!! (och dessutom så JAG förstår... inte illa!! ;) ) :bow:

Du beskriver detta otroligt väl! :bow:
Och visst är det samma som pinchen - i alla fall som jag uppfattar den.

Tack! :o

Tycker för övrigt att det är jätteintressant att läsa allas svar! Så bra att folk kompletterar varandras tankegångar. Kul att ridteorin utvecklas så att folk nu kan formulera sin teknik, måste ju leda till bättre pedagogik och i förlängningen bättre ridning! Själv är jag alltså novis på att förklara känslan, men tyckte det var en kul utmaning.

Iallafall tänkte jag som svar till Rumpnissens tidigare fråga förklara lite hur jag tänkte med positioneringen. För du har ju uppenbarligen kunskapen och sannolikt musklerna också.
Det är ju sant att det är svårt att veta var man ska börja när allt känns fel. Jag tror att ridning är mer känsla än tanke, men samtidigt behövs ju tänkandet för att få till rätt utgångsläge för att kunna känna och inverka med känsla.

Enligt mitt synsätt är nog hållningen grunden. Sedan är det följsamheten så fort rörelse kommer in i bilden, motsvarad av eftergift hos hästen. Tänker vi att en spänning hos oss fortplantar sig i hästen så blir det omöjligt för den att ge efter. Den kan inte slappna av i ryggen om inte du gör det, och då blir den också studsgare vilket gör att du spänner dig mer. Det kan också vara tvärtom (som någon var inne på) spänningar i hästen som skapat spänningar hos dig (kanske då även den självbevarelsedrift som vill hålla dig kvar på ryggen? :bump: ).

Om du nu studsar så har musklerna hamnat i statisk spänning istället för att fjädra. Varken du eller hästen kan bli följsam eller lösgjord då. Så det kan ändå vara en idé att uppmärksamma dem, att t ex gå och få massage (även hästen)? Men framförallt tänker jag på något så enkelt som att värma upp och stretcha lite innan och eventuellt också ett ridpass (hur ofta slarvar man inte med det?).

Min idé är att man måste värma upp musklerna för att de ska kunna bli så elastiska att de kan både arbeta och slappna av ordentligt. Aktivitet kan lossa spänningar, om de följs av lite stretch och avslappning. Och det behövs mjuka, aktiva muskler för att både sitta rakt och fjädra, stabilisera utan att krampa. Det gäller förresten både ryttare och häst, så jag tror på tipset att rida i lätt sits, i ganska fri form, åtminstone tills hästen är ordentligt framriden. Även hästen behöver ju värmas upp för att man inte ska hamna i för negativ spiral av spänningar och motstånd.
Kör lite helikopterarmar innan du sitter upp t ex, eller för all del dansa lite salsa i stallet :idea: för att liksom få igång höfterna. Gör det under passet också, när du känner att det är stelt och studsigt, bryt av, res dig lite ur sadeln och rör ryggen lite som en katt som ömsom krummar ömsom sträcker sig, försök få loss bäckenet lite (om inte hästen far i luften då).

Jag har en annan idé om grundform, för både ryttare och häst. Jag tror inte att den måste vara optimal, exakt och fulländad för att kunna vara någorlunda korrekt. Man bör börja varje pass med att värma upp med låga krav på form både sig själv och hästen. Man jobbar på att sitta så störningsfritt som möjligt, lätt och i balans, med hästen i ganska låg, öppen form och med relativt aktivt tempo för att få igång aktivitet genom kroppen innan man försöker rikta aktiviteten någonstans. Därefter finpolerar man det man vill åt på den nivå man ligger på och påminner man sig så ofta man kommer på det om att korrigera de delar man tappar. Ungefär som man gör med hästen. Så kan man fortsätta finpolera sig och öka kraven med tid och träning. (fast det där var kanske för banalt att skriva i det här sammanhanget?)

Vad smart du är! :)

Nu fick jag att tänka på! :bow:

*knapplån*

Hoppsan hejsan. Idag föll poletten ner. :D :banana: :banana: Efter snart två veckor av lättridning och väldigt mycket galopparbete.

Åkte ner till ridhuset och red på torrt underlag för första gången på 4-5 veckor. Skulle egentligen hoppträna - vilket jag också gjorde. Men först red jag givetvis igenom henne riktigt riktigt ordentligt. Såg och kännde att väldigt mycket satt sig på plats. (Hon är nu betydligt mer rakriktad i traven än vad någonsin varit, galoppen är fortfarande lite kinkig när hon inte får hjälp av väggarna.)

Hoppade lite grannar, inte sådär jätte mycket. Men i vilket fall så red jag lite till sedan. Så fick jag plötsligt för mig att jag skulle prova att sitaa ner. Och hoppsan hejsan så bara satt jag där. Utan att spänna mig, utan att skumpa, utan att störa. förstår inte vad som hände, det bara kom. ;) Och i hoppsadel. :o

Så nu återstår det att se vad som händer. Ska ut och skritta en sväng i morgon, kommer väll inte rida ett vettigt pass försen på torsdag igen. Ska prova i dressyrsadeln då, fungerar det inte får jag väll utesluta den. (Har btw ridit med två bandageunderlägg under bakvalvet på sistone. Fungerar ypperligt.;)

Ville bara berätta. Är så tok hopp och studs glad. :bump:

Jag är impad att du ens kan sitta ner öht :eek:
Jag skulle trilla av min kuse på stört, det går alldeles för fort, jag börjar skratta och sen ligger man där och kravlar på marken :o :rofl:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 605
Senast: MiniLi
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 008
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar