Extrem mensvärk!

Matilda_0000

Trådstartare
Hej!
Jag är 14 år och har haft mens i ca 2 år. I början hade jag bara lite värkar, men för några månader sen så har dom blivit extrema. Det är fruktansvärt och jag får panik så fort jag får mens för då vet jag vad som kommer att hända. Det gör också så att jag kan gå till skolan en dag i månaden. Jag har provat många smärtstillande tabletter men det hjälper inte så mycket. Mina föräldrar vet så klart om det och dom vet inte vad man ska göra åt det.
Det här händer när jag har som ondast, det pågår kanske ca 2 timmar:
• Jag har så klart JÄVLIGT SUPER AS MYCKET mensvärk.
• Jag svettas och blir varm.
• Jag spyr.
• Jag blir yr och svimmar.

Det händer oftast bara en gång under veckan.

Vad ska jag göra ?
Vem ska jag och mina föräldrar fråga om hjälp?
P-piller? Får man ens ta det när man är 14 år?:confused: :crazy:
 
Ring vårdcentralen (alternativt be dina föräldrar) och be att få tid hos en läkare, det fungerar kanske lika bra att kontakta ungdomsmottagningen också. Det finns receptbelagda smärtstillande tabletter att få, jag har värk i nivå med dig och receptbelagt har varit det enda som hjälpt mig.
 
Ring vårdcentralen (alternativt be dina föräldrar) och be att få tid hos en läkare, det fungerar kanske lika bra att kontakta ungdomsmottagningen också. Det finns receptbelagda smärtstillande tabletter att få, jag har värk i nivå med dig och receptbelagt har varit det enda som hjälpt mig.
Okej tack :)
 
Och kom ihåg att ta tabletterna innan du börjar få ont. När det väl börjat tycker jag det är svårt att få det att hjälpa med värktabletter.
 
Jag tar maxdos av ibuprofen och paracetamol samtidigt under de värsta dagarna, och börjar med ibuprofenen några dagar innan mens (funkar sådär när mensen inte är helt regelbunden, men men). Detta blev jag rekommenderad av en läkare för några år sen. Jag tror tyvärr inte att detta är tillräckligt för att hjälpa dig, men kanske kan det lindra en del så länge om du kommer att ha mens igen innan du har möjlighet att träffa läkare.
 
Det kanske även kan vara endometrios men jag är inte helt insatt i symptomen. Be att få det utrett.

Sen kan mensvärk vara riktigt jävlig när man är ung för att minska när man blir äldre. Min mamma säger att vissa av hennes menstruationer som ung, var värre än att föda barn, och hon har klämt ur sig 3 ungar så hon vet ju vad hon pratar om...

Själv har jag minskat mina mensproblem med yoga (höftlyft). Jag gör det 3 minuter varje morgon utom de dagar jag har mens. Övningen görs så här:

"Man börjar med att ligga på rygg och böjer knäna så hälarna kommer så nära rumpan som möjligt. Om man når tar man tag runt anklarna, gör man inte det så lägger man bara armarna längs kroppen med handflatorna ner mot golvet, eller så tar man tag i byxbenen. Sen tar man ett andetag in, lyfter baken från underlaget och pressar upp höfterna mot taket. När man andas ut sänker man ner baken igen. Sedan upprepar man det hela i 3 minuter. Andas in, lyft upp. Andas ut, sänk ner."

Det är i alla fall grunden. Man kan lägga till fokus och mantra men jag tror det funkar ändå.

Även vid endometrios kan yoga hjälpa. Helen Kåselöv på endoyoga har bättre koll än jag på sånt.
 
Det som fungerar bäst för mig är Diklofenak, även Naproxen fungerar när det inte är allt för jobbig mensvärk. Men de dagar som är som det du beskriver, då tar jag en Diklofenak. Bonus, om man kan se det så, är att jag blir så trött att jag somnar och sover några timmar. Oftast är mensvärken lite bättre när jag vaknar :)
 
@Matilda_0000 Naproxen = kärlek för mig när jag har mens! Men jag skulle verkligen rekommendera att gå till läkare för så ont ska man inte behöva ha. För vissa hjälper det med p-piller så det kanske skulle vara något?
Så tips 1, gå till läkare tips 2, försök hitta läkemedel som hjälper för dig :)
 
Jag började med p-piller som 13-åring just pga hemsk mensvärk och otroligt riklig mens. Hade inte sex förrän jag var 17, så det var enbart pga mensen.

Jag blev föreslagen p-piller ännu tidigare, men ville inte riktigt då. Hade ju läst nyheter om blodproppar och så, så jag var lite orolig...

Men så blev det bara värre och värre för varje månad och jag minns det exakta ögonblicket då jag bestämde mig för att prova p-piller ändå, stod verkligen inte ut längre. Forsade stora svarta blodklumpar ur mig, kunde inte ens gå och det var en vidrig känsla :S Pillrena hjälpte tämligen omgående och så här väldigt många år senare är mensen och värken i princip obefintlig. :)

Med det sagt så tycker jag ändå du ska undvika hormoner om du hittar andra alternativ som kan hjälpa dig. Men fungerar inget annat är det ett möjligt alternativ även om du är ung.
 
Håller med övriga om att söka vård och få en utredning.

Men vill också dela med mig av ett tips som hjälpt mig och alla de vänner jag tipsat. Jag hade länge problem med kramp i vaderna, och fick för några år sen reda på att det är ett vanligt symptom vid magnesiumbrist. Tydligen är det väldigt vanligt med magnesiumbrist i Sverige, och det påverkar bla. musklerna. Jag började ta magnesiumtillskott och krampen i vaderna försvann, det gjorde även mensvärken! Numera kan jag få ett svagt molande, behöver sällan ta några värktabletter alls. Förr hade jag ofta så ont att jag inte kunde sova på flera nätter och fick sjukanmäla mig från jobbet. Kunde ligga i fosterställning i duschen i flera timmar för det gjorde så jävla ont. Har även blivit av med en del andra problem, fryser inte alls på samma sätt och har inte så mycket spända muskler längre. Sover mycket bättre också.

Så för alla er som har problem med mensvärk, kolla upp om ni har magnesiumbrist. Man kan prova med tillskott en period, men tänk på att magnesium är en mineral som samarbetar med framförallt kalcium, så om man får fel balans kan kroppen inte ta upp någon av mineralerna. Så vräk inte i er massa "för säkerhets skull".
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 053
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 795
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp