Extraknäck/Att ha flera jobb

stjarnfrugt

Trådstartare
Det faktum att jag inte har råd att ha häst stör mig så pass mkt att jag mer och mer börjat fundera på Hur jag skulle kunna finansiera häst och samtidigt ha tid och ork kvar till det. :confused:
Som det är nu jobbar jag 70% natt och på det har jag 2000 kr kvar efter räkningar, mat och hyra. Ska man ha häst räcker det inte långt. Med tanke på att jag är ledig i snitt 2/3 av månaden så tycker jag inte att det är ett alternativ att börja jobba 100% dagtid på mitt arbete (5 dagar/vecka) för att i slutändan få en löneökning på 2000 kr:grin: Arbetet är tungt både psykiskt och fysiskt och jag skulle vilja påstå att anledningen till att jag klarar av det är mitt underbara schema. Det finns inte någon möjlighet till extrajobb på nätter, kan tilläggas.

Hur gör folk med låg inkomst? Har ni inte häst eller har ni extraknäck -VAD isf? Jag har grubblat mig grå på detta, om vilket jobb jag skulle kunna kombinera med mitt nuvarande där jag har lite fria arbetstider samt inte sliter ut mig så att jag ändå inte orkar ha häst. Det behöver vara ett ganska lättsamt arbete då mitt nuvarande är tungt samt natt och den kombinationen sliter ganska hårt på kroppen:(
Jag vill inte utbilda mig till något nytt eftersom jag just nu inväntar studielust för att om nåt år utbilda mig till ett yrke jag länge drömt om. Jag vet vad jag vill bli men tills dess att jag orkar plugga vill jag ju ha råd att göra nåt kanske...:angel:

Att byta till ett billigare boende försöker jag redan, men de växer inte på träd :( Denna kostnad jag sparar på det beräknar jag att använda till en bil så att jag kan ta mig till och från stallet. Som det är nu delar jag med sambon men det är inte hållbart 7 dagar/vecka som krävs då man har häst.

Ambitionerna med mitt hästägande/fodervärdstagande (så att man kan bilda sig en uppfattning om hur mkt pengar som saknas):

*Allroundhäst i stl 155-165 som går minst LA/120 som jag kan lära mig på utifrån vart jag är idag
*Stall med tillgång till eller ridavstånd till ridbana/ridhus med möjlighet till tränare så att man inte behöver ha en transport för att ta sig till det nödvändiga (vilket jag anser att tränarhjälp är)
*Träna 2-3 ggr/månad
*Jag kan hjälpa till i stallet för att minska hyran, tex stå kollektivt, men då krävs det även att jag kan köpa/byta tjänster som fodringar, ut och insläpp de gånger jag inte kommer ifrån pga jobb

Mina egna beräkningar är att jag skulle behöva en extrainkomst på 4-5000kr /mån för att täcka samt ha en buffert för oförutsedda saker både i hästeriet och annars i livet.

Sv: Extraknäck/Att ha flera jobb

Vad har du för räkningar mer exakt i ditt hushåll ? Du har bara 2000:- kvar efter det du räknade upp, så för mig låter det som att det största kostnaden ligger i hemmet någonstans. Du kanske ska skaffa en medryttare/halvfodervärd som kan avlasta dig jobbmässigt samt ekonomiskt.

Tack för svar :)
Jag har just nu en alldeles för dyr lägenhet jag delar med min sambo, den kostar inkl el 4000 kr/mån per person. Om vi hittar en billigare kanske man kan komma ner till 2-2500 kr men då jag behöver bil om jag ska ha häst räknar jag inte med de pengarna i handen utan bara att "byta ut dem" så att säga.
I övrigt köper jag mat för ca 1500 kr. CSN 500 kr som ska börja betalas nu i januari. Busskort för att ta mig till jobbet 600 kr ca varannan månad, men de kommer inte behövas då jag köpt bil. Blir faktiskt billigare. Just nu lånar jag sambons bil då jag åker till stallet, och jag tankar den för kanske 300 kr/mån.
Sedan har jag en hund, hon kostar mig i regel 300 kr i mat varannan månad och i övrigt försäkring 1 ggr/år men utslaget på 12 mån blir det 200 kr/mån. Självklart vaccination vartannat år samt veterinär om hon behöver men sådana buffertar har jag alltid. Det är de löpande kostnaderna jag vill kunna betala med min månadsinkomst, måste man betala löpande utgifter med besparingar är man snart bankrutt. Min filosofi.

Som det ser ut nu: 4000 + 1500 + 500 + 300 +300 + 350 = 6800.
Det blir visserligen mer än 2000 kr kvar om man räknar såhär struket, men jag tycker alltid att man ska ta till i överkant då man talar om kostnader. Vissa månader dyker saker upp: man äter för några hundra kronor mer, köper lite kläder, kanske tog en drink ute, hälsade på en kompis långt borta etc även om det väldigt sällan händer att jag gör flera av dessa samma månad. Aldrig bra att räkna med sista öret. Speciellt inte då man har djur som kan bli sjuka för vet. ska man ALLTID ha råd med (oj vad präktigt det lät nu...:o)

Mja, medryttare vet jag inte. Det känns inte som något man skaffar till en ny häst utan som något man skaffar om det uppstår något en bit in i hästägandet. Dessutom vill jag aldrig räkna med någons pengar om än det kan behövas att någon rycker in som skötare nån dag om man har nåt schema på jobbet som inte klaffar varje vecka...

Senast ändrad:

Nu vet jag ju inte vad du jobbar med på nätterna, men det kanske finns så att du kan få en helg per månad dagtid.. det ökar ju med 1500-2000 kr beroende på hur många timmar du jobbar.
Om du har erfarenhet inom vården/handikapp omsorg så brukar det alltid finnas jobb, och där brukar de ha ett ständigt behov av vikarier...
Jag brukar själv extraknäcka inom personlig assistans :)

Annars så tjänar man ju ganska bra inom handels, tex mataffärer på helger.. vet två kompisar som var schemalagda en resp 2 helgen var i månaden... och tog pass utöver det om de hade lust.. där har dom ju 100% OB lördag efter 12.00 och hela söndagen, så då kan man skrapa ihop en del.

Hoppas det löser sig :)

Tack :)

Jag jobbar redan i vården, schemalagd varannan helg så att offra fler helger och med det min enda chans till socialt liv är jag inte så pigg på. Jag är ledig mkt veckodagar och skulle då kunna jobba, gärna i någon butik då mitt nuvarande jobb är så asocialt. Frågan är vad man tjänar i butik? Jag måste ändå ta hänsyn till mitt fasta arbete som sliter mkt på kropp och själ då det är natt. Det måste gå att kombinera utan att vara slutkörd, så jag ändå har ork till stallet.
Är det rimligt att jobba i snitt 2 dagar/vecka och tro att man ska få ihop 4-5000 kr/mån? Någon som jobbar extra i butik som vill svara på vad man tjänar per timme? :angel:

Dessutom är jag beroende av en extrainkomst man kan räkna med. Inte riskera att bli utan arbete någon månad då jag kommer behöva dessa pengar till hästen. Känns lite knivigt nu då det är svårt att få jobb öht :crazy::confused:

Vill för det första säga att jag tycker dina funderingar är sunda och att du tänker i rätt banor. Det är lätt att ta på sig för mycket jobb och sedan stå där och inte orka varken häst eller arbete. Eller något annat heller för den delen. Och jag tycker också alltid att man ska räkna i överkant, så att man slipper oroa sig för ekonomin hela tiden... det mår ingen bra av, varken du, sambon, hunden eller hästen.

Tyvärr tror jag inte att du kan förvänta dig att få ihop så mycket som 4-5000 i månaden av att jobba två dagar i veckan. Jag jobbar visserligen inom restaurang vilket är dåligt betalt men jag jobbar fredag och lördag natt och trots att jag får OB så har jag kvar kanske 2000 kr efter skatt. Men leta vidare, det finns säkert jobb där du kan få in extra inkomst. Annars är kanske medryttare ändå någonting att tänka på, jag förstår din tankebana och att du tycker det känns fel så tidigt men se det inte som att få avlastning på ekonomin utan som att få mer tid istället. Till jobb, kanske... så att du kan betala.

Det är lätt att ta på sig för mycket jobb och sedan stå där och inte orka varken häst eller arbete.

Precis. Jag har haft häst på gymnasiet med den känslan att inget längre var kul. Man var trött jämnt, less och ville inte ens åka till stallet när man var klar med allt annat.
Det var iofs inte igår utan ganska många år sedan, men känslan minns jag mkt väl. Därför vill jag inte sätta mig i den sitsen igen. Däremot känns det väldigt tröstlöst att man jobbar och trots det inte har råd att göra vad man vill på fritiden:crazy:
I ärlighetens namn är jag lika fattig nu som då jag pluggade till det jag nu jobbar med. Visserligen har jag mer pengar, men då även ett dyrare boende och det äter upp mellanskillnaden.

Tyvärr tror jag inte att du kan förvänta dig att få ihop så mycket som 4-5000 i månaden av att jobba två dagar i veckan. Jag jobbar visserligen inom restaurang vilket är dåligt betalt men jag jobbar fredag och lördag natt och trots att jag får OB så har jag kvar kanske 2000 kr efter skatt. Men leta vidare, det finns säkert jobb där du kan få in extra inkomst. Annars är kanske medryttare ändå någonting att tänka på, jag förstår din tankebana och att du tycker det känns fel så tidigt men se det inte som att få avlastning på ekonomin utan som att få mer tid istället. Till jobb, kanske... så att du kan betala.

Nej, jag tror också att det är ett lyckotänk men någonstans måste man lägga ribban. Jag ser ingen anledning till att jobba extra om jag inte ens kommer upp i den summan att jag kan ha en häst - då kan jag lika gärna fortsätta på min nuvarande inkomst och vara utan häst likväl. Jag är hellre ledig och hästlös än arbetar och hästlös:grin:

Jag har skickat jobbansökan till ett par matbutiker samt personlig assistansföretag, hoppas på svar från någon och att de har en rimlig lön att erbjuda. Ett alternativ skulle vara att arbeta av stallhyran i ett stall, jag vet bara inte vart det behovet skulle finnas då jag inte kan vara tillgänglig varje dag pga nattjobbet som jag behöver sova efter.
Usch, livet känns verkligen orättvist när man försöker lösa det på alla möjliga sätt men i slutändan inser att hur hårt man än jobbar så är timlönen så låg att det innebär att man aldrig kommer vara ledig. På mitt nuvarande arbete finns hur mkt jobb som helst, men jag skulle inte för nåt i världen vilja gå dagtid där. Det är dålig lön, stressigt, tungt och jag skulle få jobba varje ledig dag för att komma upp i en inkomst att tala om...

Fö. har du samma nickname som mina första ponny jag hade då jag var 13 ;)

Senast ändrad:

Jag förstår att det känns jobbigt, det är ju tyvärr så att det kostar tid, pengar och energi att ha häst. Och just tid, pengar och energi är saker som många har brist på, det ena eller det andra... Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig.

Jag heter faktiskt så, Tulla. Fast jag kallas vid mitt andra förnamn, Filippa :) Tulla betyder späd liten flicka, om du inte visste det. Passar nog bra på en ponny ;)

Usch, jag sitter på jobbet nu och är besviken och förbannad. Då jag kom till jobbet på kvällen fick jag av min kollega veta att en sagt upp sig och att dennes tjänst delats upp på övrig nattpersonal. Men ingen har varken tillfrågat eller upplyst mig om detta, utan jag fick av min kollega veta att jag ju inte varit intresserad (kul att jag visste det själv!?).
Så nu har alla andra hunnit välja ut vilka samt hur många nätter de ska ta på sitt schema framöver. Jag blev SÅ FÖRBANNAD. Här går man och söker extraknäck och ens eget jobb kan erbjuda en det, tom på natten, och jag får inget veta förrän alla andra redan valt först. Nu finns förmodligen inget kvar och vid händelse av det inget som passar mitt eget scheme. Fyfan säger jag bara!
Har skrivit ett argt brev till min chef, då jag undrar om man får göra på detta vis. Ska tala med facket. Jag är fast anställd sedan ett år tillbaka, en av dessa har 6 mån kortare anställning och en är bara timanställd. Det känns absurt att de skulle gå före mig i turordningen :mad:

Det vore ju helt underbart om jag kunde få 2-3 nätter till, det skulle kanske täcka upp så att jag kunde skaffa mig en häst. Åtminstone på foder, som jag nog tänkt börja med. Det är ändå 10 år sedan jag hade egen häst så det kan vara bra att prova sig fram, speciellt i dessa tider... Nej, imorgon ringer jag min chef och sedan om det behövs även facket. Så enkelt ska min hästdröm inte få gå mig om intet:cool:

Jasså, jag visste inte att namnet hade den betydelsen. Det förklarar varför min ponny fått det - hon såg nästintill undernärd ut då jag fick henne;)

fy så jobbigt! det där med tiderna alltså. På nått sätt känns de som om de först ringer timvikarier som kanske inte har mycket annat för sig, och sen dom anställda. Det är vad jag tycker iaf, som är timvikarier på två olika jobb inom vården och psykvården. Dom ringer mig stup i ett och jag får många gånger tacka nej pga att det andra jobbet "hann före".

Men att du inte skickar en intresseanmälan till din chef om att få fler timmar?
Kanske att ni kan lösa det där istället för att skaffa dig två jobb?

Men att du inte skickar en intresseanmälan till din chef om att få fler timmar?
Kanske att ni kan lösa det där istället för att skaffa dig två jobb?

Saken är den att man från arbetsgivarhåll alltid sagt att ingen möjlighet till fler nattimmar finns. Däremot har vi alltid fått gå extra dag- och kvällstid, men utan OB skulle man få arbeta varje ledig dag för att komma upp i någon inkomst värd namnet, som sagt. Och stressnivån samt den fysiska belastningen på mitt jobb är inte att leka med under dagar och kvällar, så det är inget som känts aktuellt för mig att offra all min lediga tid på.

Men nu har en sagt upp sig och arbetsgivaren har tydligen inte tänkt tillsätta någon ny, utan har låtit övrig personal plocka åt sig dessa nätter. Visserligen inte inskrivet i sysselsättningsgraden i tjänsten utan som extratimmar. Men för mig är det bara positivt då jag vill ha semesterersättning för detta, dock under förutsättning att jag kan känna mig säker på att få dessa pass (vilket man kan eftersom det behövs folk).

Detta skulle innebära för mig att 3 extranätter per schemaperiod kanske möjliggör skaffande av häst/foderhäst. Självklart är det något jag är intresserad av istället för att söka på annat håll, om än jag gärna haft ett socialare extrajobb med miljöombyte. Dock är det ju inte sagt att jag inte kan byta extrajobb framöver, men till en början känns detta som en bra lösning.
Problemet är väl snarare då att alla andra hunnit boka nätter, och att inget finns kvar alt. inget som passar mitt schema. Detta ska jag tala med min chef om, för nu är jag aningen pissed:mad::devil:

Senast ändrad:

ja det förstår jag :( hoppas det löser sig tillslut, ska hålla tummarna för dig ;)

Låter konstigt att man får lägga ut extratimmar så där, det borde ju läggas in på ordinarietjänster, alltså om han inte vill anställa någon ny lägga upp era tjänster till heltid eller hur mycket som nu behövs, el. anställa den där timvikarien. Låter konstigt att man kan ha en "obemannad" tjänst. Men det kanske är så det funkar i verkliga livet.
Hur som haver är det INTE ok att låta en timanställd få mer timmar än dig som är tillsvidare anställd. Jag är 99% säker att lagen ger dig rätt att utöka dina timmar före en timanställd. Men prata först med din chef och om du inte får extra dagar så ring till facket.
Tycker dina kollegor var väldigt taskiga som sa att du inte ville ha mer tider.

Kan man få en fortsättning följer på detta? Tycker det är lite intressant med LAS och sånt. Vilket detta torde falla under.

Någon som jobbar extra i butik som vill svara på vad man tjänar per timme?

Jag jobbar extra i butik, och enligt handels avtal får man som butiksbiträde utan erfarenhet av just detta 96 kr/h vardagar (mitt minne kan skilja +-en krona kanske:)). På lördagar har vi 70 % ob (tror jag det var) och söndagar 100%. Bra betalt anser jag det vara iaf för ett jobb som inte kräver någon som helst utbildning, och då jag jobbat två kvällar i veckan i snitt (ca 6 h/gång) + någon helgdag fick jag ut ungefär 4000 efter skatt.

Nu är inte din situation liknande min på något sätt. men jag är ledare på en travskola 2ggr i veckan kvällar ca 2 timmar. 1600- 2000 lite beroende på vad lönen ligger på före skatt

det är inte mycket tillskott med det där styr man då beroende på hur många kurser man vill jobba på.

Du kan ju höra om närmaste ridskolan vill ha extra hjälp kanske även på dagtid? eller hur du vill lägga upp det.

det tycker iaf jag är ett roligt extra knäck och betalningen är helt ok lite varierande men ca 100 kr/timme. har jag hört är medel lönen

Kan man få en fortsättning följer på detta? Tycker det är lite intressant med LAS och sånt. Vilket detta torde falla under.

Jag känner mig också säker på att det gått fel till.
Jag skrev som sagt ett meddelande till chefen innan jag gick hem imorse, om att hon skulle ringa mig. Jag ringde dessutom upp henne flera ggr utan svar eller uppringning. Jag har normalt sett en bra kontakt med min chef så jag hoppas detta är ett missförstånd och att vi kan reda ut det.

Blir det krångel ringer jag facket. Och ja, du kan vänta dig en uppföljning ;)

Tack för svar, jag har undrat hur man tjänar på såna jobb och hur mkt man ska jobba för det :)

Jag har sökt jobb i ett par matbutiker nu och jag hoppas på svar, jag har angett hur mkt jobb det handlar om från min sida.

Jag har sökt lite såna jobb i olika stall, hoppas nån svarar. Jag har skrivit att jag antingen vill ha lön i form av pengar eller billigare hyra om det blir aktuellt med häst. Jag hoppas på detta då det känns smidigast :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 896
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 126
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar