Extraknäck/Att ha flera jobb

Sv: Extraknäck/Att ha flera jobb

Jag väntar också med spänning på hur det löser sig:)
Skulle ju vara smidigt om du fick några fler nätter på samma jobb.
Tycker också att det låter väldigt underligt om timanställda kan roffa åt sig fler nätter.. så har det då aldrig varit i min kommun.
Pers. ass brukar ju betala lika mycket som äldreomsorgen.. så inga super-löner direkt men ganska trevligt jobb!
Som du säger så kan ju ett annat extrajobb göra livet mera socialt :)

Ang mitt jobb så har jag ej hunnit få tag i min chef ännu, så jag har inte blivit klokare idag. Däremot ser det inte så ljust ut, jag har jämfört mitt schema med det schema som blir aktuellt att ta nätter från och inget passar. När man jobbar natt är man beroende av att få sin lediga tid för att kroppen ska återhämta sig och inte minst själen. Men ska jag ta mer än jag har nu kommer jag aldrig att få någon direkt ledighet, vilket jag har nu och det är för den man lever/jobbar.
Jag började fundera kring det, och jag vet ärligt talat inte om jag orkar jobba mer natt och dessutom ha häst. Ska det bära sig ekonomiskt bör jag ta minst 3 extra nätter, och eftersom alla dessa infaller sig under mina längre lediga perioder så vet jag inte om det är genomförbart. Det blir nog helt enkelt så att man är alldeles utarbetad och då finns heller ingen ork till stallet. Känns som att jag lika gärna kan glömma det då:cry:

Vi måste ju dessutom hitta en ny bostad + att jag måste köpa bil. Dessa utgifter i form av dubbla hyror under uppsägningstiden samt inköp av bil, gör ju att jag måste få det gjort innan jag planerar för häst. Hästen kommer ju att börja kosta mkt från dag 1 + all utrustning man behöver i början. Dessutom måste jag nästan hinna jobba nån månad på ev extrajobb så att jag ser hur mkt jag orkar med det innan jag tar på mig en häst också.
Detta skulle ha blivit ett projekt på allt från 6 till 12 månader, det var jag iofs inställd på. Men det känns skit när allting är så tungrott. Min sambo är heller inte världens lättaste att leta bostad med, få stadsdelar här är Ok för honom och det är inte så att marknaden blomstrar och allt växer på träd. Suck.

Nej, Rom byggdes inte på en dag. Har jag tur kan jag väl skaffa häst om 10 år. Det känns bittert och orättvist men det är väl livet...:(

Hej igen!

Vad tråkigt med jobbet. Men du kanske kan få nåt jobb i en butik. De betalar ju bra ob om man jobbar på helgerna så om du kunde få jobba lite helger skulle ju det vara bra.
Har ni hyreslägenhet eller bostadsrätt? Ibland kan det vara billigare med bostadsrätt i det långa loppet om man har råd att lägga in handpenningen, särskilt nu när räntan har gått ned.
Tråkigt när man känner att pengarna inte räcker, men det finns inte andra saker ni kan spara in på? Fast telefoni t.ex är ju ganska dyrt nu när det finns billiga mobilabonnemang.
Sen kan ju som nån sa tidigare, att jobba som personlig assistent vara ett trevligt jobb, om man jobbar extra på helger då. I min kommun har man tydliga satsat lite extra på personliga assistenter så de tjänar nog mer än vad man gör som undersköterska. Det kan ju vara värt att försöka luska lite så du hittar ett hyfsat bra betalt jobb också. Du kan inte byta jobb helt och få upp lönen lite eller är du nöjd med ditt jobb som du har nu?

Vad tråkigt med jobbet. Men du kanske kan få nåt jobb i en butik. De betalar ju bra ob om man jobbar på helgerna så om du kunde få jobba lite helger skulle ju det vara bra.

Jag kan (vill) inte jobba fler helger. Jag jobbar redan varannan helg inom vården och som jag skrev tidigare så är det min enda chans till socialt liv.

Har ni hyreslägenhet eller bostadsrätt? Ibland kan det vara billigare med bostadsrätt i det långa loppet om man har råd att lägga in handpenningen, särskilt nu när räntan har gått ned.

Vi bor i andra hand. Det är det enda man får tag på då man inte köat i 3-4 år. Känns lite osäkert att köpa hus/bostadsrätt. Dels för att jag tjänar så dåligt att jag inte vill binda mig med att vara tvungen att betala amorteringar ett halvt liv(:angel:) men även för att ingen av oss egentligen vill bo varken här eller i en stad. För de åren vi blir kvar här känns det onödigt att köpa fast sig i en bostadsrätt...

Tråkigt när man känner att pengarna inte räcker, men det finns inte andra saker ni kan spara in på? Fast telefoni t.ex är ju ganska dyrt nu när det finns billiga mobilabonnemang.

Faktum är att jag inte har några onödiga utgifter (jag gjorde en upptällning på sid 1). Allt jag betalar är sådant som inte kan sparas in på, och vi har inte gemensam ekonomi så ingen betalar för någon annan. Så som jag har det nu är det billigaste sättet jag kan ha det på tills vi hittat en ny lgh för det är där de största pengarna går :(

Du kan inte byta jobb helt och få upp lönen lite eller är du nöjd med ditt jobb som du har nu?

Jag har sökt väldigt många helt nya jobb de senaste månaderna. Många som pers.assistent då det faktiskt är högre lön där. Men som det ser ut med jobb idag är det inte det lättaste, det är väl flera hundra sökande på varje tjänst, och man får ändå vara glad att man har nån inkomst öht:crazy: Jag trivs inte jättebra på jobbet precis, men samtidigt väger ledigheterna upp det tråkiga. Skulle jag skaffa ett dagtidsarbete så vet jag att jag skulle vara tvungen att jobba 5 dagar/vecka och jag vet inte om jag tycker att det är värt det - om det inte var skitbra lön då förståss men såna jobb kräver oftast annan utbildning.

Pers. ass brukar ju betala lika mycket som äldreomsorgen.. så inga super-löner direkt men ganska trevligt jobb!

Inte om man jobbar inom ett privat assistansbolag, de brukar oftast betala mer. På mitt förra jobb hade jag 125:-/timmen inkl semesterersättning.
Har tyvärr fått gå ner i lön nu till 102:-/timmen + semesterersättning, men slipper däremot pendla.

På mitt jobb (dagtid, kvällar, helger, natt) får man inkl semesterersättning ut runt 20 000. Är dock fast anställd from denna månaden så nu försvinner semesterersättningen.

Har du 20 000 före skatt eller har du det i näven varje månad?

Vad har du då för arbetstider? Dvs orkar du med en häst efteråt?

Chefen ringde igår. Som det ser ut nu blir extranätterna inget fast utan bara tillsvidarelösningar då de inväntar företagsledningens beslut om hur våra tjänster ska se ut i framtiden. Chefen hade även nöjet att upplysa mig om att ledningen i hufvudstaden vill dra ner på hälften så att 3 av 6 ska bort och de kvarvarande ska åka runt ensamma nattetid (såklart, eftersom detta är vården och de själva sitter säkert inomhus dagtid utan risk för överfall osv).
Så ja, nu inväntar jag arbetslöshet om detta förslag går igenom. Jag kommer mest troligt att be min chef säga upp mig om ledningen får som de vill - aldrig att jag riskerar mitt liv och hälsa för ett skitjobb. Då går jag hellre på a-kassa och är intakt än jobbar i ständig skräck för någon tusenlapp mer per månad. Denna stad är inte att leka med om nätterna, i vissa stadsdelar är man mörkrädd trots att vi nu jobbar i par:crazy:

Så, nu blir att (fortsätta) söka alla de obefintliga tjänster som finns att söka. Någon häst är det inte tal om. Vilken nyhet, det är ju verkligheten vi talar om:grin:

Rakt i näven.

Faktum är att jag har ett kanonsschema för hästmänniskor! Jag jobbar få pass, men långa pass. Har cirka 11 pass på en månad :banana: Jobbar heltid då, och kommer upp i 160 timmar eftersom vissa av passen är lite längre. De är mellan 8-22 timmar långa. Får betalt på natten också.

:banana::banana::banana:

Vilket lyx! Jag jobbar ungefär lika många pass per månad. Drygt 10 tim per gång och alltid natt. Jag har ut hälften :eek:

Rakt i näven.

Faktum är att jag har ett kanonsschema för hästmänniskor! Jag jobbar få pass, men långa pass. Har cirka 11 pass på en månad :banana: Jobbar heltid då, och kommer upp i 160 timmar eftersom vissa av passen är lite längre. De är mellan 8-22 timmar långa. Får betalt på natten också.

:banana::banana::banana:

OJ! Det var inte lite det.
jag fick ut runt 9500-10000:-/månad när jag jobbade som personlig assistent, jobbade heltid. Men var på jobbet ca 190timmar/månad :crazy: (när jag sade upp mig fick jag veta att min arbetsgivare lurat oss att skriva i lönerapporten fel :mad: , men det skulle ge oss 2-2500:- mer / månad om vi skrivit i rätt). Me det fick vi inte veta förrän facket kollade upp det.

Men du får bra betalt för att vara personlig assistent ;)

Precis. Jag har haft häst på gymnasiet med den känslan att inget längre var kul. Man var trött jämnt, less och ville inte ens åka till stallet när man var klar med allt annat.
Det var iofs inte igår utan ganska många år sedan, men känslan minns jag mkt väl. Därför vill jag inte sätta mig i den sitsen igen. Däremot känns det väldigt tröstlöst att man jobbar och trots det inte har råd att göra vad man vill på fritiden:crazy:

Det verkar inte så konstigt att du inte har råd att göra vad du vill om du bara jobbar 75%, och det inom vården. Kan du inte byta till ett annat vårdjobb helt och hållet och gå upp till 80-100%? Många som har häst har ju även ett vanligt heltidsjobb för att ha råd med hästen. Den där känslan du beskriver känner väl de flesta av oss igen, vill man något får man ofta jobba för det och ibland är det verkligen skit att ha häst och behöva släpa sig till stallet efter jobbet när man inte orkar.. (tänk om man kunde varit miljonär..:angel:)

Om du ska vara tvungen att jobba extra för att ha råd med häst med det jobbet du har nu och med det riskera att inte ens orka med varken hästen eller jobbet, så skulle nog jag om jag var du, försöka byta jobb till dag med mer %, eller gett mig fasen på att plugglusten skulle komma automatiskt och anmält mig till den där utbildningen du pratade om. är det utbildningen till drömjobbet borde det ju vara kul att gå utbildningen oxå?

Lycka till! Hoppas det löser sig för dig!!

Jag jobbar natt och har därför ut endast 2000 kr mindre per månad än de som går dagtid på mitt jobb, skillnaden är att de aldrig är lediga samt är ännu mer utarbetade pga arbetsbelastningen dagtid som är ett h-vete. Nog är det tungt på natten också men det är iaf inte lika stressigt som på dagen. Så problemet är inte sysselsättningsgraden utan att jag jobbar i fel bransch, det är jag mkt väl medveten om. Utbildningen jag vill gå kör ändå inte igång förrän om 1 år så jag måste hur som haver försörja mig tills dess även om läslusten infinner sig.

Jag gör inte annat än söker jobb. Sitter flera ggr per dygn på ams.se och kollar även runt "privat". Men då det ser ut som det gör på arbetsmarknaden idag är det inte det lättaste att hitta nåt, speciellt inte heltid. Efter mitt samtal med chefen har jag dessutom beslutat att ge upp hästplanerna (undrar för vilken gång i ordningen? :angel:) då allting verkar väldigt osäkert. Om två månader kan jag lika gärna vara arbetslös så det känns som att jag ska fortsätta söka andra jobb samt avvakta vad som händer på mitt jobb. Blir jag av med mitt jobb får jag ta den smällen då och det är ju bäst att inte ha nån häst att försörja isf den dagen...:crazy:

När man var liten insåg man att man fick vänta "tills man blev stor" innan man fick göra vad man ville med sina pengar. Jag har passerat vuxenåldern med x antal år nu och man har under dessa insett att man får vänta "tills man blir ännu äldre" innan man har pengar att göra vad man vill med... Tröstlöst deluxe :angel:

ja, hittar man rätt bolag så! En kompis fick ut 29000 kr denna månad, hon jobbar bara natt förvisso :eek:

Jajäklar, varför kan man inte vara en av dom som vet vart man ska vända sig? :eek: I Norge får dom ju betalt, men om man är lite för hemmakär då?:o

Det finns ju andra jobb, som ex väktare. Gillar du att jobba natt, finns det nattpass, alltid 12 timmar. 14 nätter i månaden ca jobbar man. Man får ut kanske 13 och uppåt, minst. Man jobbar oftast varannan helg också.

Ja, det var helt sjukt. Nu jobbade hon förvisso nyår, eller rättare sagt, hon var jour så hon va hemma med en telefon och fick 1000 kr extra för det. Brukaren hade ju en ass som vanligt, men om det skulle hända något skulle de ringa t min kompis. Det gjorde det inte så hon satt hemma och käkade nyårsmiddag med oss och tjänade 1000 kr extra :D

Hon brukar inte få ut 29 000 kr, men en vanlig månad får hon väl ut 21-23 000kr.

Ja herres, jag har faktiskt funderat på det där med väktare, speciellt efter att mitt arbete börjat säga att vi kanske ska börja gå ensamma nattetid. Jag går hellre runt nattetid med utbildning för det än som nu - utan utbildning och utan lön för mödan:grin:
Jag har dock inte så mkt pondus (liten till växten och kvinna -30 år) så jag vet inte om jag skulle ha så mkt att komma med i det yrket?:o

Jag jobbade nästan hela julveckan (4 nätter med storhelgstillägg) samt hela nyårshelgen (2 nätter m storhelgstillägg varav en kommer på januarilönen och en i feb). Jag kommer ändå bara att ha ut 2000 kr mer nu än en vanlig månad, visserligen drog jag på mig vinterkräksjuka och var sjuk en natt (vanlig natt dock, som jag tjänar drygt 800 kr på efter skatt) men man kan ju tycka att det ska kännas mer i lönekuvertet då man jobbar 5 nätter mer storhelgstillägg under samma månad. Men det är som jag brukar säga - det är bara på storhelgerna man själv kommer upp i samma lön som andra har inom andra yrken en vanlig veckodag! Med risk för att låta småbitter :angel:, men jag är iaf medveten om att jag måste rädda mig från denna bransch medan jag kan (synd bara om de stackrarna som behöver vård oavsett vad vi tjänar och inte:()...

Pers.assistent är dock nåt jag länge velat jobba med. Iaf i väntan på utbildningen. Men som sagt - senaste månaderna har jag säkert sökt 10 tjänster utan framgång:confused:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 896
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 126
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar