Sv: Extra B-vitamin vid proteinrik föda??
Lånar knapp..
Hannele - ah, det förklarar det ökade behovet. Men som sagt, jag får inte ihop varför man skulle behöva ge det som tillskott, för bland det mest proteinrika våra hästar petar i sig är ju BETE och det är ju sällan någon kommer på att ge vitamintillskott under bete, eller ens någon tillverkare som rek det ens.
Däremot skulle det ju kunna vara skillnad på VAR proteinet kom ifrån, dvs proteinrikt kraftfoder och det behövs B6.
Samtidigt bildar ju hästen B-vitamin själv, och att den då skulle kunna känna 'skillnad' på proteinkälla och därefter bilda eller inte bilda tillräckligt med B6 enbart utifrån det känns lite..långsökt?
Om det inte är så att B6 inte kan bildas av hästen själv, fast det har jag inte hittat något om?
Låter som ett typiskt försäljningsargument med andra ord. Men TACK för att jag fick förklaringen bakom =)
Och Peter - tack för komplettering att det inte finns vetenskapliga bevis för att det behövs, stöder ju än mer att det är ett försäljningsargument (fast hur bra fungerar det eg kan man ju diskutera, jag läste alltså inte den t exten förrän jag av ren tråkighet beslöt mig för att räkna ut exakt hur mkt B-vit hon fick, och hur många gör det övht
)