Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jo att manen bör vara lång för höga poäng har jag också förstått Men ska hästen ha man på bägge sidor för att uppnå 9-10? Måste luggen vara lång osv...
Såg att fina Bersekur hade 6.5 för benkvalitet, vilket är under godkänt? Har han massa gallor eller ligger senor osv väldigt tätt i benen ?
Jag har faktiskt ingen aning om det. Jag är lite ny i det här med bedömningar o sånt. Och jag vet inte om han fick så lite för att det var gallor eller annat. Nått dåligt är det i alla fall.
Min Kveikja ext.bedömdes på en avelskurs ca tre månader före detta kort togs(som treåring), då hade hon 8,0 på benkvalitet men bara 6,5 på man/svans. Hon fick kommentaren "torra senor" om benen.
Ganska kort rufsig punk-man är alltså inget som belönas Även om det var lika mkt på bägge sidor.
O hennes ben är verkligen tunna, de ser fortfarande ut som om de kan gå av närsomhelst...men som domaren skrev -torra.
Ási fick också 8.0 på benkvalité när han bedömdes sommaren -06.
Har däremot inte hans papper med mig hit ner så jag vet inte hur kommentarerna lät.
På man och svans fick han 7.0.
Svansen hans är lång och tjock, manen är tjock men inte lång och luggen ska vi inte prata om
Min hästs mamma fick 10 för ben vid bedömning och jag frågade ägaren vad de tittade på när de gav henne det. Enligt henne var det för att benen var torra och för att man väldigt tydligt kände benen i benet om ni förstår vad jag menar. De var väl separerade...
Här är FIZO (reglerna som tillämpas vid avelsbedömningar) superbra läsning. Kollar du sidan 11 och framåt så står det vad som krävs för olika poäng i exteriörbedömningen: http://www.icelandichorse.se/new/avel/FIZOsvensk.pdf
Det finns många exempel, här benkvalitet: 6,5 och lägre: - Mycket svullna senor på fram- och/eller bakben.
- Mycket liten separation mellan senor och skelett på frambenen.
- Svaga leder på bak- och/eller frambenen ( has och knä är speciellt viktiga).
- Benen är alltför raka eller krokiga.
- Mycket knipt over eller under knäet.
Vid tilldelning av poäng måste antalet och graden av fel beaktas.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.