Exteriörbedömning av ston, hur?

kopparberg

Trådstartare
Jag skulle vilja ha mitt sto bedömt av någon som är duktig på att exteriörbedöma hästar. Men vart hittar man en sådan om man inte åker på premiering vilket inte är aktuellt i mitt fall?
Jag vill ha min häst exteriörbedömd innan jag betäcker, vill kunna hitta en hingst som kompletterar henne.
Och nej, hon är inte registrerad hos ASVH, så jag kan inte använda mig av deras hingstråd.

För många år sedan så kunde man ju skicka in en eller flera bilder till Ridsport så hade de en expert som exteriörbedömde. Finns något sådant nu för tiden?

Sv: Exteriörbedömning av ston, hur?

Nyfiken fråga - varför är premiering inte aktuellt?

Annars kan du alltid leta reda på en exteriördomare som bor i ditt område och kontakta denne privat. De jag har träffat på har gärna ställt upp även på privata visningar och då gjort en "inofficiell" bedömning av hästen.
Det finns exteriördomare listade på SHs webplats.

Hur kan man få sitt vuxna halvblodssto bedömt, alltså INNAN det är dags för betäckning. Finns det officiella premieringar som man kan åka på???

/Lizzie

Man kan visa alla ston på sommarpremiering, datumen för sommarens premieringar borde komma ut på SHs hemsida inom de närmaste veckorna.

Vilken ras har du på ditt sto? Olika raser bedöms ju inte helt lika. Kanske ej optimalt med ex en arabhästdomare till en nordsvensk. De har ju olika rasstandard.

Vilken ras har du på ditt sto? Olika raser bedöms ju inte helt lika. Kanske ej optimalt med ex en arabhästdomare till en nordsvensk. De har ju olika rasstandard.
Premieringsdomarna har kompetens att bedöma de flesta raser, även om det finns en viss uppdelning mellan domarna där vissa är mer inriktade på kallblod och ponnyer.

(jag var domarsekreterare på en premiering i somras (JÄTTEINTRESSANT!) och jag kan faktiskt gå i god för att den aktuella domaren kunde ställa om sig mellan de olika raserna - allt från arab och shetlandsponny till ardenner och nordisar bedömdes)

Och man kan visa ett sto på deras premieringar, trots att stoet är registrerad i ett utländskt avelsförbund? Ev ska jag skicka in passet till ASVH och hur blir det då?

/Lizzie
Erkänner att jag inte är säker på hur det fungerar, men skicka dem ett mejl och fråga. :idea: De bits inte .. :D

(och berätta gärna här vad du fick för svar!)

Har inte tiden att trimma in hästen innan nästa betäckningssäsong och dra iväg på en premiering. Är inte överdrivet intresserad av några sådana "meriter" på pållen heller om jag ska vara ärlig! ;)

Vill bara få en hållbar och brukbar fölunge.

Men tack för tipset om inofficiell exteriördomare, ska kolla efter en sådan! :laugh:

Jag har ett halvblod. Men hon är en Brandenburger, ett tyskt "halvblod".
Så för att visa henne på premiering måste det ju till att jag registrerar henne i ASVH också, känns onödigt om det inte är för att avkomman ska få gröna papper.
Har kollat med ASVH, inte säkert hon behöver reggas i ASVH för att avkomman ska få gröna papper.

Erkänner att jag inte är säker på hur det fungerar, men skicka dem ett mejl och fråga. :idea: De bits inte .. :D

(och berätta gärna här vad du fick för svar!)

Har mailat SH och frågade följande:

"Jag har ett polskt halvblodssto som är registrerad i polska avelsförbundet för wielkopolski. Stoet är född -98 och har full stam, och jag undrar om det går att få henne premierad eller någon annan typ av avelsvärdering. Om stoet blir registrerat hos ASVH, kan hon ändå vara med på era premieringar?"

Har fått följande svar:

"Om du registrerar hos ASVH kan hästen vara med på våra premieringar."

Så jag uppfattar det att hästen SKA vara registerad i ASVH för att få vara med på premieringar.

/Lizzie

kl

Gammal tråd men ändå :)

Om man vill exteriörbedömma sitt äldre sto (11år, fullblod), vad finns det då för möjligheter?

Har försökt läsa lite om sommarpremiering men blir inte riktigt klok på det, men det kanske kokmmer upp mer info längre fram?

tidningen Equipage har flera nummer irad haft en exteriörbedömning där toppryttare från hoppning o dressyr får titta på sin bild o ger sin uppfattning om hur hästen är att rida. Sen får ryttaren/ägaren ge sin kommentar, o det stämmer nästan alltid. Intressant artikel

Har oxå sett detta och håller med om att det är en jätteintressant artikel! Men jag skulle vilja få en riktigt bedömning av henne, även på gångarter, typ som man gör på kvalitén.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka