Exteriöra överdrifter: päls

Håller med helt!

Västgötaspets/shibor/beauceroner/kh bc osv tycker jag har lite samma päls. Kort fast inte kortkort, rejäl underull, fäller inte konstant utan mer nån gång per år.

Inte för varma på sommaren, men klarar ändå många minusgrader. Allt ramlar av, inga kläder, ingen pälsvård, behöver inte duschas. På sin höjd att man torkar av lite vatten/lera med handduk liksom.

Fast fäller inte beauceroner och BC nästan hela tiden, lite som schäfrar och labradorer?

För mig är en sträv päls bäst. Fäller inte, är vattenavvisande, skyddar mot kyla, allt bara glider av utan att något fastnar och den tovar sig inte. Ger inte heller någon värmekänslighet.
Jag har verkligen stora problem med hundar som fäller, hatar det. Irriterar mig något enorm på whippetens små korta vita hår överallt 😩 Så de flesta raser/pälstyper som beskrivit i tråden hittills faller bort 😄 Sen kan de såklart vara funktionella ändå.

Min egen ras kvalar inte riktigt in, eftersom den blivit avlad till att ha mer fluff i skägg och benhår vilket gör att skit och smågrejer gärna fastnar.
Men tänk typ strävhårig JRT, tax, border terrier etc. Optimal päls!

För mig är en sträv päls bäst. Fäller inte, är vattenavvisande, skyddar mot kyla, allt bara glider av utan att något fastnar och den tovar sig inte. Ger inte heller någon värmekänslighet.
Jag har verkligen stora problem med hundar som fäller, hatar det. Irriterar mig något enorm på whippetens små korta vita hår överallt 😩 Så de flesta raser/pälstyper som beskrivit i tråden hittills faller bort 😄 Sen kan de såklart vara funktionella ändå.

Min egen ras kvalar inte riktigt in, eftersom den blivit avlad till att ha mer fluff i skägg och benhår vilket gör att skit och smågrejer gärna fastnar.
Instämmer, sträv päls är verkligen optimal (fast inte dvärgschnauzerns dock).

Överlag tycker jag att små terriers har de bästa pälsarna. Trimma 4-5 ggr per år och dra en stålkam genom pälsen däremellan. Klart!

Jag har gillat att borsta förr. Det var ven mysig stund tillsammans med hunden. Men det var ju mest i fällningstider det ar aktuellt.

Numera är det en pina eftersom hunden hatar det så intensivt. Dessutom behöver jag göra det med skaplig regelbundenhet eftersom han tovar ihop annars. inte kul alls.

jag har haft en del funderingar runt pappisars päls. De phalèner jag tidigare umgåtts med (ska ju vara "samma hund som pappis) har haft en trevlig päls.
Så köpte jag den här pappisen och får ett ex med underull, tjock och lång päls som tovar. I fb-grupper och på bilder ser jag exemplar med ungefär lika mycket päls som min.

Rasbeskrivningens "silkig päls" är inte i närheten av det jag har. Antar att man inte fäster så stor vikt vid pälskvaliteten eftersom det främst är en sällskapshund?

Flattarna jag haft har en päls som "springer tillbaka" om man drar mothårs med fingrarna. Aldrig en tova. Inget skräp i pälsen trots att de levde på hästgård.

Antar att ett visst utseende på pälsen har prioriterats över funktionell päls hos pappisar.

I princip alla raser som har extrem päls på något sätt hos hela eller delar av populationen har det på grund av våra utseendepreferenser och utställningsavel. Hundar som enbart avlas mot funktion och arbete har inte den extrema pälsen. Det är iaf min uppfattning.

Antar att ett visst utseende på pälsen har prioriterats över funktionell päls hos pappisar.

I princip alla raser som har extrem päls på något sätt hos hela eller delar av populationen har det på grund av våra utseendepreferenser och utställningsavel. Hundar som enbart avlas mot funktion och arbete har inte den extrema pälsen. Det är iaf min uppfattning.
Ja, de verkar tycka - om jag får tro fb-gruppen - att pälsmonster är eftersträvansvärt.
Samtidigt som de prisar pappisens lättskötta päls.

Antar att jag är lite överkänslig i ämnet eftersom jag har ett exemplar som verkligen inte har den päls som rasbeskrivningen anger. ;)

Strävhårstax behöver ofta ryckas...(eller klippas när dess husse inte längre klarade av att hunden gick till trimmet som till gavotten)

Labbarnas päls är väldigt praktisk, förutom fällandet :D
Men det är otroligt smidigt med en hund som i princip blir både ren och torr bara av att dras av lite snabbt med en handduk.
Båda jobbar lätt i många timmar i kalla vatten, även om jag helst har på dem en neoprenväst för att skona musklerna lite då.

Hade Husky och Cattledog (som har likande päls med schäfern) samtidigt med kooikern men Kooikern tar hem priset här. Kommer tycka det är skönt med Schäferpäls nu mer, tycker det håller sig mer i hörnen istället för överallt. :angel:
Jo, det stämmer bra. Tusshundar är ju lätta på det sättet. Kooikern har vi inte behövt borsta särskilt, men det behöver ju schäfern. Så på den punkten gillar jag kooikerpälsen. Jag ty ker det är vansinnigt trist att borsta underull 😂😂😂

Angående Schäfer och fälla så skiljer det extremt mycket mellan individer. Alla utom en av mina har fällt vår/höst. Alternativt efter löp. Men jag märkte också att foder spelade stor roll för pälsarna och fällningen.
En av dem fällde i princip inte öht 😳

Podengo Portuguese Liso-raserna har en bra päls för människorna - lite päls så att de är gulliga och skyddade mot solen, med naturlig silikon så om något fastnar så ramlar det av snabbt och skulle man behöva bada, så torr innan man är ur karet, fäller lite, lätt att bedöma hull, inget krav på trimning... men en rätt dålig päls för hundarna (åtminstone när de inte används för jakt) - ingen underull och därmed svårt att hålla värmen

Lite åt samma håll med boxer, förutom att de fäller ju konstant även om det inte är några mängder. Men överlag, praktisk päls för ägaren. Inte alltid så praktisk för hundarna, Breeze hade extra tunn pälsa och hatade värme. Winter, som har lite tjockare päls men fortfarande ingen underull, klarar både värme och kyla mycket bättre.

Lite åt samma håll med boxer, förutom att de fäller ju konstant även om det inte är några mängder. Men överlag, praktisk päls för ägaren. Inte alltid så praktisk för hundarna, Breeze hade extra tunn pälsa och hatade värme. Winter, som har lite tjockare päls men fortfarande ingen underull, klarar både värme och kyla mycket bättre.

Nej men här måste jag ändå demonstrera! :D Aldrig har jag haft hund med så enveten päls som boxern! Klassisk fällande korthår med SYLVASSA små strån som nästlar sig in ÖVERALLT, och sen FASTNAR där! Oerhört irriterande, speciellt när de envisades med att kila sig in i fotsulorna på en! :p

Nej men här måste jag ändå demonstrera! :D Aldrig har jag haft hund med så enveten päls som boxern! Klassisk fällande korthår med SYLVASSA små strån som nästlar sig in ÖVERALLT, och sen FASTNAR där! Oerhört irriterande, speciellt när de envisades med att kila sig in i fotsulorna på en! :p

Jag går med tofflor inne av en anledning. :D Min man håller dock med dig, han får in dem i fotsulorna. Lite mindre av Winter som har aningen grövre päls, Breeze hade de riktigt tunna och tydligen väldigt vassa. Men jag slipper. ;)

Exempel på överdriven päls måste väl vara när uppfödare med många hundar klipper ner pälsen direkt utställningskarriären är över? Eller när det står i beskrivningarna av rasen att de kan hållas nerklippta för en lättskött päls.

Första gången jag riktigt reagerade på detta med pälshysteri var på 70-talet när en collie i grannskapet fick väldigt lite promenader för han fick inte ha halsband då det förstörde kragen.

Den päls jag gillat bäst är absolut den som strävhårsvorsehn hade. Sträv, åtliggande päls som torkade snabbt och inte samlade på sig en massa skräp i skogen. (Men dy-lukt och inrullad skit stank förstås lika mycket som i annan päls) Plockade själv av pälsen utan hjälp av trimknivar etc när den var mogen.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 987
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Rie
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 548
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka