Exteriöra överdrifter: päls

Hah jag tolkade det annorlunda. Jag tänkte att man ju ser att pälsen faktiskt stör då de springer. Det är ju liksom en flygande pälsvirvel.
Ja, stör gör den ju definitivt! När t.o.m. funktionärer på LC och liknande säger åt folk som vill fotografera att de kan passa på när afghanerna kommer, för då går det långsamt och blir lättfotat, då är något lite galet :meh: Och afghanhundsfolket själva som påstår att deras hundar visst är bra, för de vinner minsann på LC eller så. Klart de kan vinna när de springer mot andra som är lika långsamma! Trasans hastighet anpassas ju efter hundarna som springer.

Ja, stör gör den ju definitivt! När t.o.m. funktionärer på LC och liknande säger åt folk som vill fotografera att de kan passa på när afghanerna kommer, för då går det långsamt och blir lättfotat, då är något lite galet :meh: Och afghanhundsfolket själva som påstår att deras hundar visst är bra, för de vinner minsann på LC eller så. Klart de kan vinna när de springer mot andra som är lika långsamma! Trasans hastighet anpassas ju efter hundarna som springer.
Ja exakt. På ovalen är de ett skämt. Typ nästan som då irländarna springer😆

Jo, i och för sig. Men innebär det då att de långhåriga sällskapshundarna inte har överdriven päls? 🤔 Vissa raser hade kanske mindre päls förr dock. Det stämmer in på sheltie åtminstone utifrån de bilder jag sett.

Överdriven päls sett till vad? De är ju just sällskapshundar. Gjorda för att värma fötter och fåtöljer. Att en ras är långhårig betyder ju inte per automatik att den är överdriven. Sen är det givetvis ändå så att många raser fått mer päls under tidens gång. En konsekvens av domesticering är just ökad päls och mer vita tecken.

Överdriven päls sett till vad? De är ju just sällskapshundar. Gjorda för att värma fötter och fåtöljer. Att en ras är långhårig betyder ju inte per automatik att den är överdriven. Sen är det givetvis ändå så att många raser fått mer päls under tidens gång. En konsekvens av domesticering är just ökad päls och mer vita tecken.
När pekineserna läggs på kyldynor inomhus så är det väl ändå nåt fel. Visserligen en kombination av brachy och sjuka mängder päls men ändå.

Jag var hundvakt åt min kompis havanaise och tog med hundarna på långpromenad i skogen. Jag tänkte inte på att titta hur kompisens hund såg ut i pälsen efteråt, utan lämnade tillbaka honom som han var.

Kompisen klagade inte men berättade sedan att han haft ett styvt jobb med att städa sin hund 🙈. Hunden har det väldigt besvärligt i tösnö också.
Min papillon har en väldigt onödigt riklig päls.

Svansen släpar i marken när han är avslappnad. Så de yttersta tio cm måste tvättas. Han har så mycket päls runt huvudet att han får in päls i munnen. Pälsen vid öronen är mjuk, tovar sig konstant och ligger i maten och vattnet när han äter och dricker.
Han är rikligt behårad runt analöppningen. Jag har fått klippa bort klumpar med intrasslad avföring. Alltså stora klumpar där i stort sett hela lasset fastnat i en enda boll av hår och avföring. I tö fastnar mängder av snö i stora klumpar

Vi är mycket i skogen. Gran- och björkkvistar fastnar i svansen och byxorna.

Jag ansar hans päls för att den ska fungera något sånär.

Vissa dagar kan jag inte se några positiva saker alls med hans päls :D:D:D

Jag tycker vår golden har en bra päls. Hon är inte sådär jättehårig som många kan bli fram på bringan och bogen. Visst blir hon varm sommartid då det är 25+ och sol. (Tur att hon gillar att bada för det svalkarju.) Och hon kan gå utan täcke vintertid utan att frysa.

Tycker att det finns galet många raser med alldeles för mycket päls.

Shiban (och många andra spetsar) har väldigt praktisk och funktionell päls tycker jag. Smuts och vattenavstötande och varken för varm eller kall. Fäller inte i gräsliga mängder året runt heller - något jag aldrig riktigt förstått med väldigt korta pälsar. Varför i hela friden fäller de sådana mängder Konstant? O_o

Spontant tycker jag att pälsen är överdriven när den hämmar hunden från att ha ett normalt hundliv. Exempelvis att den inte kan röra sig normalt och att den inte kan vara utomhus under sommarhalvåret ens när det är milt sommarväder utan att få värmeslag. Oavsett vad rasen är avlad för så tycker jag att ett drägligt liv med rörelsefrihet och fysisk komfort är det minsta man kan begära.

Min papillon har en väldigt onödigt riklig päls.

Svansen släpar i marken när han är avslappnad. Så de yttersta tio cm måste tvättas. Han har så mycket päls runt huvudet att han får in päls i munnen. Pälsen vid öronen är mjuk, tovar sig konstant och ligger i maten och vattnet när han äter och dricker.
Han är rikligt behårad runt analöppningen. Jag har fått klippa bort klumpar med intrasslad avföring. Alltså stora klumpar där i stort sett hela lasset fastnat i en enda boll av hår och avföring. I tö fastnar mängder av snö i stora klumpar

Vi är mycket i skogen. Gran- och björkkvistar fastnar i svansen och byxorna.

Jag ansar hans päls för att den ska fungera något sånär.

Vissa dagar kan jag inte se några positiva saker alls med hans päls :D:D:D
Nyfiken på hur han är i magen?
Tänker att det är en massa långhåriga hundar Som inte har det här problemet. Är han däremot lite lös så kan jag tänka mig att det blir problemet direkt.

Shiban (och många andra spetsar) har väldigt praktisk och funktionell päls tycker jag. Smuts och vattenavstötande och varken för varm eller kall. Fäller inte i gräsliga mängder året runt heller - något jag aldrig riktigt förstått med väldigt korta pälsar. Varför i hela friden fäller de sådana mängder Konstant? O_o

Jag tänker att många spetsar nog har varglik päls :). Fast vet inte säkert, har inte kollat pälsen på någon varg... Jag gillar spetspälsar 😊 och retrieverpälsar. Eller ja, kanske inte labrador och curly coated 😬.

• Gilla
Reactions: Sel
När pekineserna läggs på kyldynor inomhus så är det väl ändå nåt fel. Visserligen en kombination av brachy och sjuka mängder päls men ändå.

Givetvis. Nu är ju just pekineser extrema åt alla håll och kanter, det var inte specifikt den rasen jag hade i åtanke. Min poäng var enbart att långhårig inte per automatik betyder överdriven.

Edit: det betyder alltså inte att jag skulle förneka att det givetvis finns raser som är extrempälsade, eller där det finns en variant som blivit extrempälsad.

Det konstaterade jag och shibaägande vän förut också, att shiban verkligen har perfekt päls.

Nyfiken på hur han är i magen?
Tänker att det är en massa långhåriga hundar Som inte har det här problemet. Är han däremot lite lös så kan jag tänka mig att det blir problemet direkt.
Snarare lite åt det hårda hållet.
Men eftersom han bajsar PÅ pälsen när han sätter sig ner så masserar han ju in avföring i pälsen om det vill sig illa. Innan jag klippte kort runt anus så blev det som avföringen fastnade i en korg av hårstrån. Det hängde en stor boll i baken. Han är helt enkelt väldigt rikligt behårad väldigt nära anus.

Är han lös i magen är det katastrof.....

Mina korthåriga chowar har en betydligt mer praktisk päls än min långhåriga. Nu är inte min långhår överpälsad på något sätt, men korthårspälsen är ändå bättre då det inte fastnar saker i den, den tovar inte, den kräver inte regelbunden vård (även om den naturligtvis ser prydligare ut när man dragit en karda genom den). Båda hårlagen fäller lika mycket, men att fälla är ju naturligt för våra hundar så det går ju inte att säga att en päls som fäller är mindre funktionell... De raser som inte fäller kräver istället mer skötsel för att hållas prydliga.

Chowens päls (både långhår och korthår) skyddar mot både kyla och strålningsvärme.
xilla_200410.webp

Faktum är att jag tyckte mina flattar hade helt perfekt päls. Tillräckligt mycket för att itne frysa ens om det var svinkallt. Inget fastnade och - har jag lärt mig uppskatta med den senaste pappskallen - man behövde aldrig ansa runt anus.
Att försöka torka ren en flatte som älskar att bada, särskilt i snuskiga vattensamlingar är inget jag vill göra varje dag. Talar av erfarenhet :angel: Alldeles för mycket päls och jobb för min smak!

Inte så praktisk päls (men jäkligt mycket stiligare hund än den andra :heart ), här var hon klippt på mage ben och hals, svansen vittnar om normala pälslängden. Silkigare längre päls där det fastnade massa lera och bös. Trots långhårig så inte så mycket päls på mage och insida bakben.
40318259-9E73-4BE0-BDC4-5A6FC7E0EF01.jpeg

Också border collie så samma ras som ovan men enligt mig inte så praktisk päls. Men det är ju såhär som denna man tänker en typisk bc 🤷‍♀️ Tänker att hennes päls varit lite bättre om den varit grövre iaf, ingen av pälsarna är ju egentligen överdriven, bara mer eller mindre praktisk, men föredrar den ’fula bruna’s päls som sagt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 987
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Rie
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 548
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka