Exteriör mm för hopphäst

C

CeciliaHeikne

Såg tråden under dressyr och tänkte göra en lika dan här. Hur tycker ni en hopphäst ska se ut? nätt eller ej? färg, täcken? mm.

Själv säger jag som i dressyren att utstrålningen och arbetsviljan är det som avgör mest. Men om man bortser från det.

Vad tycker ni? någon färg som ni faller lättare för? täcken eller annat?

mest kul o höra.. :)

Sv: Exteriör mm för hopphäst

brun såklart ;) och nosbläs....hehe

nä, allvarligt talat är det förutom viljan...tekniken och spänsten som är det viktigaste!
och en bra galopp! hästen får gärna vara lite lättare och flott i modellen
och framför allt ska den vara ärlig, klok och tänka själv till viss del. och vara rädd om sig

jag tycker det viktigaste är hur en hoppar med ryggen och galoppen. men det är världigt mkt som är viktigt, tekningn lverhuvud taget, lynnet och sen måsste ju SJÄLVKLART hästen ha et dära "lilla extra" :D

haha 5 virvlar! min häst hade 3 de tyckte jag var mkt! hihi

Hej!

Förutom teknik, spänst, ärlighet och galoppen osv, så kan man ju alltid drömma lite :d

Då skulle jag vilja ha en hopphäst som är långbent och kort i ryggen, en kompakt häst men ändå smäcker och högrest.
Skimmel måste den vara, gärna gråskimmel med mörk man och svans, ingen rosa mule... :D

hihi.. :D
Det där lät nästan som våra unghäst som vi har i stallet.. Hon hoppar jättebra men måste nog träna lite mer på det där med tekniken :p.. Annars så är hon väldigt vig och hinderklok för att vara så ung. Hon är oxå högbent, kort och kompakt + gråskimmel :p :banana:

Där stämmer min polle oxå in på :p fast inte färgen.. :angel:

Jaquie: Jo förra pollan hade 2 å va galen.. han e ju fjollig av sig.. tror han e hingst.. men ska bara slå ihjäl valackerna bryr sig inte om ston :D

Sätter in en bild så om han har rätt kroppsbyggnad...
68a024b6.jpg

snygg häst..

Jag tycker både i dressyr som hoppning att hästen ska vara högrest och ha långa ben. :love:

Gillar inte hästar som har korta ben, dom får gärna vara kompakta men inte på den lädden alltså görna bakifrån och fram men itne uppifrån och ner :p

Ja precis så där ska de se ut... fast gråskimmel då :angel:

Vill han en lätt högställd häst, den ska ha bra liggande bogar, vara lite kort i modellen och ha långa ben. Om hästen ser ut så gör det inget om den är stor, runt 170-175 cm. Den ska ha bra ridbarhet och bra galopp. Jag vill ha ganska mycket knän i hästens rörelser och den ska vara lätt att samla. I princip alltså samma saker som hos en dressyrhäst! Men självklart ska den ha ett bra språng, med lagom mycket rygg...

Hopphästar ska väl inte vara så himla korta i ryggen, då kan de väl ha svårt att länga sig över längdhinder? Eller har jag fel?

du har rätt, men inte FÖR långa.... (stolt ägare till lång häst som hoppar bra :) )

som min d-ponny alltså
nätt,kompakt och högrest :love: (har långa smäckra ben! :D ).
och mörkbrun med stjärn och utan några tecken på benen såklart :D .

Senast ändrad av en moderator:

Oscar--> alltså min lilla anteya.. avblekbar skimmel med mörkgrå man o svans.. o ingen rosa mule.. :p

Senast ändrad av en moderator:

Antigen fux eller svart med lagom bred bläs och 4 strumpor. Sen ska den se ganska smäcker ut men kännas ganska kraftig :love:
Nu har jag börjat gilla mörkbruna hästar också...

Det är insidan av skallen som är det viktigarste på en hopphäst. Sen underlättar det om den är välbyggd men även en mindre välbyggd med stort hjärta kan kravla sig över de största hinderna.

Holsteiners avlas för sport inte för utseende. Tycker det är en bra riktlinje.

Spänst, rygg, teknik, galopp sen inte alltför tung/grov häst.
Färg? Ja de hästar jag har en lite förkärlek för är skimmlar men det kan bero på att min är det ;) :D
Har en hannoveranare högställd och långlinjerad. Hon är typen för sporthästmodellen :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 859
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 073
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att curla eller inte curla sina barn
  • Gamla trotjänare
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur