shady

Trådstartare
Vad bör man tänka på vid en export av häst? Hade en som exporterades till Norge för en massa år sedan, men kommer inte riktigt ihåg hur det var. Då fanns ju inte heller EU.

Är det några skillnader på vilket land man skall exportera till? EU land eller inte. Är det olika kriterier då? Är det skillnad om det är en unghäst eller en äldre häst?

Hoppas någon kan hjälpa mig att bringa klarhet i detta.

Sv: Export

Det beror som sagt pa vilket land du vill exportera till. Inom EU ar det betydligt smidigare att "forflytta" hastar an till vissa andra lander.

Kolla med respektive lands motsvarighet till "Jordbruksverket" sa kan du fa korrekta uppgifter vad som galler.

Ok, tack. Det gäller Finland i detta fall. Har noll koll på om dom är med i EU.

Skillnad att frakta till ett EU land är att hästen behöver endast vara frisk intyg, fast jag tror dom behöver pass, är inte riktigt säker på det ang den nya pass regeln. Skall man däremot skicka hästen till Norge, så skall den undersökas och få exportpapper, den MÅSTE ha pass och sedan så får man ju betala extra, vet ej om det är 10000:-.

Är inte riktigt säker på alla uppgifter men så var det för några år sedan iaf. Vi säljer ju hästar till Norge nu med men är inte så insatt då jag inte sålt någon häst dit själv.

Kram Favina :bump:

Jag har precis såt en shettis till Norge , och jag behöver egentligen inte exportpapper heller efterom hästen har pass men ett friskintyg som inte får vara äldre än 24 timmar gammalt kan ju bli problem om dek ska stanna någon annanstans på vägen *L* Har jag inte Exportpapper så måste man skriva ett tydligt kvitto eller köpekontrakt att jag har sålt den hästen till ........ så är det inga problem , på shettisar så får de i allafall betala 5000 kr extra för att ta in hästen i landet men det får ju de betala och inte jag *L*. Fast jag har gjort ägarbyte i passet och väntar på export papper på våran, då jag tycker att det kan vara värt det,för annars så kommer det inte att regristreras i papperna vart han har tagit vägen och då de nya ägarna har ev visa honom och försöka få han godkänd så ville jag göra det.
Till Finland är det mycket lättare i allafall , har de pass så är det enda du behöver sen ett bra köpekontrakt där med som visar vem som har sålt och den nya ägaren och alla de shettisar som jag vet har åkt över utan friskintyg . Tror att de själva gör det i Findland när de har kommit dit och inom shetland så måste de anmäla det till deras stambok inom en viss tid kommer inte ihåg riktigt vilken.

Tack så mkt. Har en från Finland som vill ha min 1 års hingst, blir ju då lite nyfiken på hur det går till. Men Finland är ju helt klart lättare då. Hoppas bara att dom kan fixa till hans pass ordentligt. Har inte kunnat få iväg det ännu pga strulig besiktningsman, glömde en strumpa. ASVH har sedan bara dragit ut på tiden, så nu åker jag väl på en större avgift bara för deras strul.

Sålde min häst till Norge -98. Jag var 20 år o ganska ovetande o allmänt förvirrad... :crazy: Då hade jag inget pass utan bara den gamla 'boken'. Kommer inte ihåg att jag hade några spec papper. Han blev besikt o röntg dan innan el samma dag som han åkte, så de papprena fanns ju o köpekontrakt såklart. Nya ägaren hämtade honom själv med sin lastbil. Har för mig att de pratade om att de skulle betala tull vid svensk/norska gränsen. Har haft kontakt med dem i efterhand så det verkar ju ha gått bra. :angel:

Jag hade också en finsk spekulant på min guling tidigare. Hon kollade upp vad som gällde och det var ganska enkelt. Pass och en exportbesiktning gjord av veterinären, tror att den får vara max 48 timmar gammal vid utförseln. Inte så krångligt! ;) Fast min blev iallafall kvar i Sverige till slut...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka