Export till USA

P

PRE

En väninna till mig blev så förtjust i en av mina hästar när hon var här och hälsade på att hon vill köpa honom av mig. MEN... Vad är det som krävs för att exportera en häst till USA? Hur går det till? Hur lång tid tar resan? Behövs karantän? Vet ni någon transportör som kör/arrangerar USA-resor? Tacksam för all hjälp jag kan få!

Sv: Export till USA

Nu har jag inte exporterat själv men var på god väg och gjorde därför grundlig undersökning för ca tre år sedan. Jag har även kompisar som exporterat hästar från Tyskland till USA. Lagar och förordningar ändras ständigt så det är alltid bäst att göra ordentlig efterforskning i anslutning till själva exporten.

Den firma jag var i kontakt med var Jenny Tholin, men det finns även en i Göteborg som jag tyvärr inte har uppgifterna på här och nu.

Kort sammadrag som det var då:

* Samtliga hästar som tas in till USA, gäller från Sverige och ett flertal andra länder, har tre dygns obligatorisk karantän. Här får man inte besöka hästen.

* Ston och hingstar över två år står 14 dagar till i en sk CEM karantän. Beroende på vem som sköter den karantänen så kan man få tillgång till sin häst under vissa förutsättningar. Under denna karantän gör tre på varandra följande CEM prover. Innan hästen lämnar Sverige måste även ett CEM test göras.

* Flygresans längd beror på varifrån hästen skickas och destinationen.

* Flygbolag som transporterar häst är bla Lufthansa (du kan få mer info på deras hemsida) och om jag inte missminner mig KLM.

* När jag bodde i USA bodde jag nära en av de obligatoriska karantänerna i New York (flygplatsen Stewart) och de var oerhört trevliga att ha att göra med.

Hoppas att detta var till någon hjälp

Sv: Export till USA

Lat ett transportbolag ta hand om allting. Du kommer att bli galen av att lasa olika regler och rattelser.
Leta upp ett transportbolag som andra rekommenderar och som du gillar sjalv...samt koparen ocksa givetvis.
Lat de sedan ta hand om allting.

Jag vet inga transportbolag i Sverige, da jag inte anvader mej av nagra sadana, men nar vi skickar med varat irlandska bolag sa kor vi KLM via Amsterdam. De flyger sedan hasten till narmsta flygplats med karantan-mojligheter.
Jag haller med Darby i allt h*n sager, forrutom att hingstar maste spendera 30 dagar i karantan. Sa var reglerna nar jag salde en Connemara-hingst i varas i alla fall.

Karantarnen kan bli en mycket dyr historia. Man betalar alla tester som de gor i USA, men det finns inga bestammelser pa hur manga prover de kan gora. Jag vet en tjej vars rakning blev over 100.000:- med flygresan. Och da kostade enbart transporten 55.000:- inkl alla papper. Karantarnen var extra och de gjorde sa mycket tester och prover att det blev valdigt dyrt. Men sa var det en hingst ocksa.

Jag skulle inte forsoka tranportera hasten sjalv, utan jag skulle ha anvant med ett transportbolag. De vet vad de sysslar med och hur saker och ting gar till. Det ar mycket lattare for alla parter nar man har med professionella personer att gora.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
787
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar