Sv: Export till USA
Lat ett transportbolag ta hand om allting. Du kommer att bli galen av att lasa olika regler och rattelser.
Leta upp ett transportbolag som andra rekommenderar och som du gillar sjalv...samt koparen ocksa givetvis.
Lat de sedan ta hand om allting.
Jag vet inga transportbolag i Sverige, da jag inte anvader mej av nagra sadana, men nar vi skickar med varat irlandska bolag sa kor vi KLM via Amsterdam. De flyger sedan hasten till narmsta flygplats med karantan-mojligheter.
Jag haller med Darby i allt h*n sager, forrutom att hingstar maste spendera 30 dagar i karantan. Sa var reglerna nar jag salde en Connemara-hingst i varas i alla fall.
Karantarnen kan bli en mycket dyr historia. Man betalar alla tester som de gor i USA, men det finns inga bestammelser pa hur manga prover de kan gora. Jag vet en tjej vars rakning blev over 100.000:- med flygresan. Och da kostade enbart transporten 55.000:- inkl alla papper. Karantarnen var extra och de gjorde sa mycket tester och prover att det blev valdigt dyrt. Men sa var det en hingst ocksa.
Jag skulle inte forsoka tranportera hasten sjalv, utan jag skulle ha anvant med ett transportbolag. De vet vad de sysslar med och hur saker och ting gar till. Det ar mycket lattare for alla parter nar man har med professionella personer att gora.