Exempel på dolda fel?

aramis

Trådstartare
Jag vet att det ska vara någonting som varken säljare eller köpare ska ha kunnat upptäcka vid ägarbytet av hästen.

Men jag undrar om det är någon som har konkreta exempel på fall som räknats som dolda fel.

Har sökt på forumet men hittar bara olika fall som INTE räknas som dolda fel.

Så vad kan tex räknas dit?

Sv: Exempel på dolda fel?

Bråck på blodkärl. Det är en medfödd åkomma som visar sig först när den brister. Har sett det hända två gånger på häst de dör av inreblödningar. Inget som är speciellt för häst kan hända andra djur och människor också.
Även s k slinger, en försnävrad passage för ryggmärgen genom halskotpelaren, som inte ens i vissa fall kan diagnostiseras på annat sätt än genom obduktion.

Tack för svaret. Men jag har en fråga till då.... Om hästen nu får en inre blödning och dör (gissar att man inte hinner avliva innan den självdör.) täcker inte en A1 försäkring det ändå?

Slinger, det dör väll inte hästen av bara så där?? Men om den pga av detta blir så dålig att man dömmer ut den, samma sak där borde inte den vanliga försäkringen täcka det?

Inre blödningar har väldigt hastiga förlopp. En livförsäkring både A1 och A2 täcker det dösfallet. I det här fallet så är hästarna ofta lite äldre och fullt friska och användbara tills det brister.

Slinger kan uppstå av olika saker och vara olika kraftiga. Allt från lite sämre rörelser och balans till att hästen inte ens kan stå. Om försäkringen täcker eller inte beror på orsaken till det, där av att det kan behövas obduktion. Orsaker kan vara t ex ett yttre trauma (slag) eller en medfödd missbildning. Är den orsakad av skada så tar en A1 försäkring det och i vissa fall kan även en A2 ta det. Är den medfödd så hänger det på om hästen varit i samma försäkring sedan den föddes eller inte. Den medfödda brukar ibland inte visa sig förrän fölet blivit omkring ett år. Då är det mer tveksamt om en försäkring som inte funnits sedan den var nyfödd tar det.

vet du hur lång tid det kan ta innan det visar sig om dom skulle ha medfödd slinger?
Från ett år upp till ?

Vet inte direkt men misstänker att det skulle kunna dröja ganska länge beroende på hur svår missbildning det rör sig om. Den skulle je rent teoretiskt kunna ligga dold tills dess att hästen börjar tränas på ett mer organiserat sätt.
Agria har t ex krav 9 månader och Folksam på 12 månader som hästen minst måste varit försäkrad för att den ska gälla.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 250
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 183
Senast: Thaliaste
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 119
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar