Exem på ponny

Wacero

Trådstartare
Har funderingar på hur ni bekämpar (knott) exem på era ponnier/hästar. Är det någon som provar att ge Aloe Vera:n som ett stort hemförsäljnings företag har. Har hört att i T.ex Danmark är det många som ger sina hästar och hundar en daglig dos från "Dunken" och att det hjälper mot många krämpor..

Har funderingar på hur ni bekämpar (knott) exem på era ponnier/hästar. Är det någon som provar att ge Aloe Vera:n som ett stort hemförsäljnings företag har. Har hört att i T.ex Danmark är det många som ger sina hästar och hundar en daglig dos från "Dunken" och att det hjälper mot många krämpor..
A och O är att skydda hästen för exponeringen av knott, dvs täcka den med ett lämpligt eksemtäcke. Därefter finns det en del som man kan prova, linfröolja (omegafetter) har en dokumenterad effekt på just eksem. Övriga preparat som sägs vara bra finns ju ingen dokumentation på bara verbala upplevelser vilket ofta hänger samman med den som använder det, så här är jag mer försiktig. Det beror på att jag har många år med eksemhäst bakom ryggen, och har gått i alla dessa plånboksfällor själv eftersom man vill göra allt för sin häst såklart.

Bra smörjmedel finns, och vad som passar var och en får man nog testa sig fram. Man bör nog ha ett par eller flera täcken i ryggen, dessa behöver man byta ofta och tvätta och kanske laga med för den delen. Var inte rädd för att duscha din häst, men du behöver ju inte alltid använda shampon varje gång, dessa kan vara uttorkande så klåda kan uppstå pga det med. Är problemen stora så låt hästen stå på stall den mest insektsrika tiden, skymning till efter gryningen dagen därpå.

Vi använde Horsol på vår ponny med eksem. Det var inte vackert när vi fick hem honom, men blev helt symptomfri på två år. Behandlingen måste börja INNAN problemen uppstår (vår/sommar). Sedan gäller det att skydda och behandla med förnuft.

Vet även andra som blivit hjälpta av just Horsol.

På min ponny har jag som @Lovisaleonora använt Horosol men min verkligen avskydde det medlet. Efter att ha läst på lite själv och frågat människor så provade jag ren neemolja blandat med tistelolja samt schampoo med neemolja i. Du får gärna PM:a om du vill veta vilka märken osv :)

Vill tillägga att jag bor på ett ställe där det är olidligt att vara ute på kvällen när det är som värst, alltså typ hela sommaren alla år. Neemprodukterna fungerade riktigt bra på honom, tillsammans med eksemtäcke + huva på hela tiden, i princip från att marken blir frostfri på våren till att det har varit frost minst tre dagar på hösten var jag tvungen att ha det på honom.

Man gör dem ingen tjänst av att ta av täcket för att man "tycker synd om dem", min kröp in i det självmant. När de väl börjat klia är det försent, därför viktigt att täcka tidigt.

/Lovisa

Det som har hjälp för oss är täcke på innan knotten kommer och ända tills knotten är borta (minst 5 frostnätter, ibland fler). Horsol var bra, linfröolja verkar ha mycket begränsad/ingen effekt för våran häst (vi struntar i den i år så får vi se, men vad vi upplever så gjorde det inte så mycket för eksemet). Vi har provat Prob-produkterna också men det kändes som mycket grejande för knappt nån effekt, men det hjälper för många andra!

Sen är det ju mest att hålla efter, duscha hästen (om vi använder nått schampo ibland så brukar vi ta grönsåpa) så att den är ren, samt tvätta täckena regelbundet. Minst 3 täcken att byta mellan funkar bra för oss, då blir det inte superakut att tvätta direkt man har bytt och det är inte superakut att laga när det går sönder heller :)

Jag har två eksemhästar.

Den ena klarar sig med enbart täcke, och om det blir lite irriterat smörjer jag med kortisonlösning som fungerar.
Den andra klarar sig hyfsat med täcke så länge han inte tar det av sig; men ansiktet och öronen blir ganska drabbade. Han gör sig hastigt av med alla luvor och huvor som jag provat, även om jag sätter fast skyddet i grimman med buntband så där har jag tyvärr tvingats ge upp att täcka. På honom fungerar inte kortisonlösningen alls, men Helosansalva är jättebra på hans eksem.

Så det som är gemensamt för mina eksemhästar är att
Täcke är bra.

I övrigt verkar det ju vara olika vad som fungerar på olika individer.

Många (medlemmar i en FBgrupp om eksem) verkar väldigt nöjda med benzylbenzoeat som klådstillande och mjukgörande.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Benzyl_benzoate

Min häst har väldigt lindrigt och det har funkat ok med att täcka i perioder och smörja med AVS14, men jag provar nog ren bb om det blir en jobbig sommar i år. Han får också 30ml linfröolja i fodret året runt.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 210
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 096
Senast: Docka
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 666
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar