Då så, var tyckte jag om den stora finalen igår???
Tycker först och främst att hela
showen var mkt bra! Lagom med humor, proffsiga programledare, i mina ögon roliga mellanakter... en toppenshow helt enkelt!
OCH oj vilken
hög nivå på låtarna! Kan inte minnas ngn final på senare tid som det varit så hög nivå, tyckte faktiskt inte att ngn av låtarna var usel! Enda låten jag hoppades lite mindre på var ryssland (se Mandalakis kommentar här ovan) och faktiskt i viss mån Australien (kändes för perfekt, samtidigt som det ju var en stark låt och artist. )
Mina favoriter under kvällen var många! Jag hade bestämt att rösta på tre låtar och det var supersvårt!!
Det blev till sist
Israel (vackraste låten),
Österrike (charmigaste låten) och
Frankrike (lite taktik då den var topptippad, men låten var skön och artisten supercharmig).
Men samtidigt gillade jag flera låtar, coola
Bulgarien, sköna
Ungern, riviga
Cypern, fina
Italien... ja listan kan göras lång. Jag är så nöjd med hela showen att fått höra så många bra låtar!
Frans då? Tycker han ska vara
stolt! En femteplats är inte fy skam i dessa sammanhang! Han kändes ngt nervös i framträdandet men hade verkligen publiken med sig och jag tror många charmades just av hans utseende och lite tafatthet. Och fortfarande tror jag folk gillade det där avskalade.
Och så kommer vi till
vinnarlåten! Jag hade hört att Ukraina seglat upp på bettinglistorna men det var ändå lite av en överraskning att den vann! Och sånt gillar jag
Det tjafsas väldigt mkt i sociala medier om att låten är så politisk, att den borde diskats, att den är dålig, att hon inte ens kan sjunga etc.
Jag är tudelad där. Jag tycker hon har en mkt stark röst! Jag tycker att hon sjunger med äkta känslor! Och att det är fint med det inhemska språket och tonerna i låten! Den är svår att nynna på i efterhand, det tycker jag är synd, och den känns väldigt tung i dessa sammanhang. Innerst inne tycker jag detta ska vara en glad festival, såklart med ballader och känslor, men det får inte blir för tungt....
Sen det politiska... EBU har ju godkänt låten och det handlar väl mkt om en tolkningsfråga.
Jag vill inte heller blanda in politik i tävlingen, och att sjunga om krig/fred känns som ett safecard, vem vill rösta emot det liksom? Samtidigt sjunger hon om en personlig erfarenhet och sina egna känslor...
ÄR det politisk röstning som avgjort det hela så är det trist, men det kommer vi nog aldrig i från heller.
Hon fick sammanslaget mest röster, då ska hon stå som stolt vinnare! Hon har framfört en låt hon uppenbart känner mkt för, så jag kan bara säga GRATTIS Ukraina!
Nu är det hela över... det känns lite tomt... det är ett helt år kvar nu!
Men det har varit helt fantastiskt!