EUROVISION SONG CONTEST 2016 - FINAL!!!

Mycket tacksam över att en låt framförd av en person med bra sångröst vann även om det inte var någon jag la märke till. Politik i röstningen är det varenda år, det känns lite uppfriskande när den ser ut på det här viset. :)

officiella videon (utan publikens vrål och sånt):
hm, det låter sannerligen annorlunda än på livesändningen nyss.

Jag gillar inte alls Ukrainas låt. Men men, Europa har sagt sitt :)

Förvånad att det gick så pass bra för Frans ändå, men kul för honom!

Mycket tacksam över att en låt framförd av en person med bra sångröst vann även om det inte var någon jag la märke till. Politik i röstningen är det varenda år, det känns lite uppfriskande när den ser ut på det här viset. :)
fast ryssland har typ nästan varje år inte vunnit pga politiken :p inte direkt ovanligt kanske?

officiella videon (utan publikens vrål och sånt):
hm, det låter sannerligen annorlunda än på livesändningen nyss.
HM, den heter 1944.
Det var ju under andra världskriget, måste snoka reda på texten.

Oj, nu kom jag till 2:40 på videon. Där hörs det att hon har en rejäl pipa också. kanske inte jämförbart med australien som lyckades höras bra över publiken men ändå.

Man får muntra upp sig med denna bild :rofl:

Sk%C3%A4rmavbild+2016-05-14+kl.+22.24.46.PNG

Nä.. förstår fortfarande inte grejen med Ukraina. Kände att Australiens låt var mycket bättre, meeeeen that's Eurovision.

fast ryssland har typ nästan varje år inte vunnit pga politiken :p inte direkt ovanligt kanske?

Jag vet inte om jag kan hålla med; de senaste tio åren har Ryssland vunnit en gång och kommit på andra plats tre gånger. Förra året var det också politik i det hela men inte alls lika tydligt som nu när flera östländer gav 0 poäng till Ryssland, en förhandsfavorit, och 12 till Ukraina.

De första verserna på låten är rätt starka faktiskt. Jag hör ju inte texten när de sjunger och jag fattade nog inte riktigt översättningen. Men när jag läser det så oj
When strangers are coming...
They come to your house,
They kill you all
and say,
We’re not guilty
not guilty.

Where is your mind?
Humanity cries.
You think you are gods.
But everyone dies.
Don't swallow my soul.
Our souls

definitivt lite politiskt också.

Jag vet inte om jag kan hålla med; de senaste tio åren har Ryssland vunnit en gång och kommit på andra plats tre gånger. Förra året var det också politik i det hela men inte alls lika tydligt som nu när flera östländer gav 0 poäng till Ryssland, en förhandsfavorit, och 12 till Ukraina.
Fast förståeligt.

Förvånad att det gick så pass bra för Frans ändå, men kul för honom!

Jag också. Var rädd för massa bilder på en ledsen Frans när det visade sig att han fick några få poäng och hamnade i botten. Nu vet jag iofs inte hur nöjd han var, jag såg inte programmet (buke har ju uppdaterat mig så fint) men det känns som att det gick så bra det bara kunde gå för honom.

Håller helt med. Ryssland går ju alltid bra, det går inte att säga att de inte vunnit av politiska skäl.

Aha, här står det lite mera om bakgrunden till låten:
The lyrics for "1944" concern the deportation of the Crimean Tatars, in the 1940s, by the Soviet Union at the hands of Joseph Stalin.[2] Jamala was particularly inspired by the story of her great-grandmother Nazylkhan, who was in her mid-20s when she and her five children were deported to barren Central Asia. One of the daughters did not survive the journey.[3][4][5][6] Jamala's great-grandfather was fighting in World War II in the Red Army at this time and thus could not protect his family.[5]

The song's chorus, in the Crimean Tatar language, are words that Jamala had heard from her great-grandmother, reflecting the loss of a youth which could not be spent in her homeland.[7] The song features the duduk and the use of the mugham vocal style.[8]
från wikipedia.

Håller helt med. Ryssland går ju alltid bra, det går inte att säga att de inte vunnit av politiska skäl.
Fast lite konstigt är det att de alltid har liksom hamnat på gränsen.
Men det är nog fel av mig att använda ordet "alltid", uppenbarligen är det inte så. Det känns nog mest som det.

I must confess, jag gillar verkligen ukrainas låt nu. Jag kom inte ihåg den förut, men gillade åtminstone grafiken då (:angel:). Men nu gillar jag verkligen den :up:
och med tanke på att ukraina då får ha eurovision i sitt land nästa år så kanske uppmärksamheten riktas dit igen.

De första verserna på låten är rätt starka faktiskt. Jag hör ju inte texten när de sjunger och jag fattade nog inte riktigt översättningen. Men när jag läser det så oj

definitivt lite politiskt också.
Men alltså, du kan läsa om låtens innebörd på vilken tidning som helst. Den handlar om Stalins deportering av Krimtatarer 1944, artistens gammelfarmor var en av dem. Ryssland har reagerat starkt och anser att den också är en protest mot deras annektering av Krim idag men EBU släppte ändå igenom låten.

Liknande trådar

Kultur Jag är såååå taggad!!! :banana::banana::banana: På lördag är det äntligen dags, årets höjdpunkt då det inte är ngt fotbolls-vm på tv ;)...
28 29 30
Svar
584
· Visningar
30 013
Senast: Hedinn
·
Kultur Men självklart ska vi ha en tråd som ESC semifinal 2 också! Sändningen börjar kl 21:00 på torsdag! :banana::banana::banana: Ni kan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 394
Senast: Tassetass
·
Äldre I morgon torsdag kör vi vidare! Det är dags för semifinal 2 i Eurovision song contest!! :bump::bump::bump::bump: Jag ser fram emot att...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
6 255
Senast: voltis
·
Äldre På tisdag kl 21:00 i svt1 är det äntligen då dags! För bland det roligaste jag vet....Det slår både mellon och nästan fotbolls vm... Det...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
5 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka