Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha! Såg ni grafiken på nyheterna? Australien vann tydligen..
Någon som tagit ut vinsten i förskott?Hahahaha såg ni att det stod "Australien vann" i den där texten i nyheterna?
fast ryssland har typ nästan varje år inte vunnit pga politiken inte direkt ovanligt kanske?Mycket tacksam över att en låt framförd av en person med bra sångröst vann även om det inte var någon jag la märke till. Politik i röstningen är det varenda år, det känns lite uppfriskande när den ser ut på det här viset.
HM, den heter 1944.officiella videon (utan publikens vrål och sånt):
hm, det låter sannerligen annorlunda än på livesändningen nyss.
fast ryssland har typ nästan varje år inte vunnit pga politiken inte direkt ovanligt kanske?
When strangers are coming...
They come to your house,
They kill you all
and say,
We’re not guilty
not guilty.
Where is your mind?
Humanity cries.
You think you are gods.
But everyone dies.
Don't swallow my soul.
Our souls
Fast förståeligt.Jag vet inte om jag kan hålla med; de senaste tio åren har Ryssland vunnit en gång och kommit på andra plats tre gånger. Förra året var det också politik i det hela men inte alls lika tydligt som nu när flera östländer gav 0 poäng till Ryssland, en förhandsfavorit, och 12 till Ukraina.
Stackars öh.. är det Carola?Man får muntra upp sig med denna bild
Förvånad att det gick så pass bra för Frans ändå, men kul för honom!
Håller helt med. Ryssland går ju alltid bra, det går inte att säga att de inte vunnit av politiska skäl.Jag vet inte om jag kan hålla med; de senaste tio åren har Ryssland vunnit en gång och kommit på andra plats tre gånger. Förra året var det också politik i det hela men inte alls lika tydligt som nu när flera östländer gav 0 poäng till Ryssland, en förhandsfavorit, och 12 till Ukraina.
från wikipedia.The lyrics for "1944" concern the deportation of the Crimean Tatars, in the 1940s, by the Soviet Union at the hands of Joseph Stalin.[2] Jamala was particularly inspired by the story of her great-grandmother Nazylkhan, who was in her mid-20s when she and her five children were deported to barren Central Asia. One of the daughters did not survive the journey.[3][4][5][6] Jamala's great-grandfather was fighting in World War II in the Red Army at this time and thus could not protect his family.[5]
The song's chorus, in the Crimean Tatar language, are words that Jamala had heard from her great-grandmother, reflecting the loss of a youth which could not be spent in her homeland.[7] The song features the duduk and the use of the mugham vocal style.[8]
Fast lite konstigt är det att de alltid har liksom hamnat på gränsen.Håller helt med. Ryssland går ju alltid bra, det går inte att säga att de inte vunnit av politiska skäl.
Men alltså, du kan läsa om låtens innebörd på vilken tidning som helst. Den handlar om Stalins deportering av Krimtatarer 1944, artistens gammelfarmor var en av dem. Ryssland har reagerat starkt och anser att den också är en protest mot deras annektering av Krim idag men EBU släppte ändå igenom låten.De första verserna på låten är rätt starka faktiskt. Jag hör ju inte texten när de sjunger och jag fattade nog inte riktigt översättningen. Men när jag läser det så oj
definitivt lite politiskt också.