EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

A

Annas

Hur gick det med diskussionen i EU-parlamentet? Enligt ett inlägg i en tidigare tråd skulle man ju diskutera ett förslag om höjning av viktgränsen 3,5 ton för kombinationen bil/släp, till 4,25 ton, vilket skulle vara gällande även utan E-behörighet? Någon som vet?
 
Sv: EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

Enligt de uppgifter jag fått från bl a min körlärare (BE-behörighet, lastbilsbehörighet) är den mest aktuella diskussionen den om Sveriges generella undantag vad gäller lätt släp. Vi är ju det enda land (vad jag vet) som tillåter släp över 750 kg som lätt.

Jag trodde att den risken vi löper är att förlora denna generella dispens, d v s alla släp över 750 kg kräver BE-behöriget.

Men det förekommer alltså en annan, precis motsatt, diskussion?
 
Sv: EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

Detta stämmer ju inte, i tyskland till exempel krävs inget BE-körkort det är väl tvärtom så att sverige och danmark är de enda som har BE-körkort övriga länder är det fritt att dra upp till bilens släpvagnsvikt på vanligt körkort.
 
Sv: EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

Jag har talat med Vägverket om detta och enligt dom så finns det två olika förslag. Nr 1 går ut på att höja den tillåtna totalvikten från dagens 3500 kg till 4250 kg. Men det finns också ett förslag att alla som drar tunga släp dvs totalvikt över 750 kg måste ha BE-kort. Jag tycker det senare låter vettigast.

Man har hållit på att tjafsa om detta i 3-4 år och enligt den som jag talade med så är det relativt långt kvar till beslut. Mao, ta BE-kort. det är det lättaste sättet att lösa problemet. Och billigaste också.
 
Sv: EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

Hur är det inom resten av EU när det gäller "typning av släp"? Är det bara i Sverige som vi typar in släpet till en vikt som passar en viss bil? Jag tycker det är sjukt att släpen ska typas överhuvudtaget - borde det inte istället vara så att släpen får framföras med så mycket vikt som passar till just den bil som man för tillfället kopplar för - så att bilen avgör släpets maximala lastvikt i varje enskilt fall. Då kunde ett och samma släp användas av flera olika bilar med olika maxlaster beroende på bilens kapacitet och förarens körkort - givetvis inom ramen för släpets maxlast. Man skulle slippa problem med att hästsläpet inte får köras av vissa bilar eller förare inom familjen, eller omvänt att ett fullt dugligt boogiesläp endast kan användas till att köra en häst åt gången pga att den minsta bilen (och körkortet) i hushållet sätter gränsen.

Det enda problemet med denna lösning skulle väl vara att det skulle bli svårt för polisen att kontrollera om man kör lagligt - de måste i princip väga ekipaget. Men det vore himla smidigt om man kunde lösa det så istället! Är det någon som vet om denna fråga någonsin diskuterats på vägverket eller inom EU?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

Det du förespråkar finns redan, det heter BE-kort och är som sagt det enklaste sättet att lösa problemet på.

Tycker faktiskt att det är lite konstigt attt man samma dag som man fått sitt körkort kan ta en bil och hänga på ett släp som tillsammans med bilen väger 3500 kg. Om man till vardags åker i en Pega 206 som väger kanske 1100 kg så händer helt andra saker om man plötsligt befinner sig i en kombination som väger drygt tre gånger så mycket.
 
Sv: EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

Pa Irland har vi ingen maxgrans alls. Ar bilen tillrackligt stark for att dra slapet, sa far bilen dra det slapet!!
Det ar pa bade gott och ont, eftersom vissa chansar och kor med ett slap som egentligen ar for tungt for bilen, men det gor aven hanteringen av alla slap enkelt. Man maste ha sunt fornuft helt enkelt.

Ar det verkligen EU som satter reglerna, eller ar det Sverige? Irland ar ocksa medlem i EU, men har inte liknande regler.
 
Sv: EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

alfa460 skrev:
Jag har talat med Vägverket om detta och enligt dom så finns det två olika förslag. Nr 1 går ut på att höja den tillåtna totalvikten från dagens 3500 kg till 4250 kg.

Hoppas kan man ju alltid!
/Trissa, som kör tuuuung jeep.... :smirk:
 
Sv: EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

Håller med.
Jag håller på att ta BE-kort. Efter många års tvekande hit och dit, är det värt pengarna osv, så kom jag fram till att det nog var värt pengarna.
Jag tycker mig märka att de regler EU har som skulle förenkla för den enskilde svensken, de har en tendens att av de styrande i Sverige anses sänka säkerheten, så jag tror inte att vi kommer få koppla på tungt på vanligt körkort, eller få höjd tillåten totalvikt.

Tror jag ngt så tror jag man i framtiden inte alls kommer få köra häst i släp på enbart B-kort.
Jag tror det blir som med behörighet A för flera år sedan. De som redan har körkort kommer få fortsätta köra med släp, men de som ska ta körkort måste ta mer för att få köra med häst och släp.
 
Sv: EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

Just nu är det nationella regler som gäller. Rörigt som bara den... Därför försöker man harmonisera, men man kan ju gissa att t ex Frankrike ställer sig på tvären och måste ha kvar sina specialbestämmelser. Så brukar det nämligen vara.
 
Sv: EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

Så kommer det förmodligen att bli ja, det går inte att ta bort något som folk har rätt att göra på det sättet.
 
Sv: EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

Nä, det är faktiskt inte en fullständig lösning att alla tar ta BE-körkort om inte släpet kan dras av alla bilarna. Vi har bilar i familjen som få dra allt från 1500 till 2000 kg - och släpet måste typas efter den bil som har sämst kapacitet om den personen ska kunna använda det släpet till sin bil (dvs vi kommer bara att kunna köra med en häst med detta släp)! Det jag menar är att släpet INTE borde behöva ha en typning (förutom sin maximala totalvikt) utan att det istället skulle vara så att bilens kapacitet fick avgöra maxlasten i varje enskilt fall!
 
Sv: EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

Annas skrev:
Nä, det är faktiskt inte en fullständig lösning att alla tar ta BE-körkort om inte släpet kan dras av alla bilarna. Vi har bilar i familjen som få dra allt från 1500 till 2000 kg - och släpet måste typas efter den bil som har sämst kapacitet om den personen ska kunna använda det släpet till sin bil (dvs vi kommer bara att kunna köra med en häst med detta släp)! Det jag menar är att släpet INTE borde behöva ha en typning (förutom sin maximala totalvikt) utan att det istället skulle vara så att bilens kapacitet fick avgöra maxlasten i varje enskilt fall!
Jag säger som Alfa460 tidigare. Om ni har BE-kort så kan ni dra med alla era bilar. Ni behöver då inte längre typa ner släpen till vad den "sämsta" dragbilen klarar. Med BE-kort så är det släpets verkliga vikt med last som räknas och inte totalvikten somnär du har B-kort.
 
Sv: EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

Men det kan ju vara så att bilen inte får dra hur tungt som helst.
Är det inte så hon menar?
Man får ju inte överskrida den högsta vikten bilen får dra.
 
Sv: EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

Sant, men att typa ned ett släp påverkar ju faktiskt inte släpets vikt, endast den vikt du får lasta. Om du har BE-körkort så kan du dra det stora släpet med den lilla bilen bara släpet med last VID DET TILLFÄLLET inte väger mer än vad bilen får dra. När du sen vill koppla släpet till den stora bilen så får du vips lasta mer på samma släp!
 
Sv: EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

Allmänt!

Det finns ju faktiskt en tanke i denna viktdjungel, nämligen att fordon och förare ska vara kapabla till en säker färd på vägen!
Efter att ha sett nybörjare på E-korts-undervisning, är man benägen att hålla med om kravet på E-kort för alla, som ska köra "tyngre" släp.
Ett annat exempel är fellastade släp vid byggvaruhuset med kopplingen "i luften".
Ett tredje är släpförare, som inte inser behovet av att hålla ut i böjarna.

Så hellre än att underlätta för outbildade förare att köra tunga släp, borde alla "tvingas" till utbildning.

LIA
 
Sv: EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

Jo så måste det ju vara.
Men då gäller det ju att hålla reda på alla dessa vikter så det inte blir för mkt vikt.
 
Sv: EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

NU kommer vi till pudlens kärna! KOMPETENS.

Efter att i många år fungerat som lagledare för ponnylag kan jag säga att jag är FÖR obligatoriskt BE-kort vid transport av djur (häst). Levande last kräver lite kunskap, kunskap får man genom BE-utbildning. Rädds man den utbildningen kanske man bör fråga sig om man egentligen är kapabel att framföra en släpkombination som faktiskt är både full med osäkrad last och relativt ostadig.

Om man kan köra med hästsläp är faktiskt BE-uppkörningen en baggis. Och teorin är inte särskilt svår, den pluggade jag in på två dagar...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 060
Senast: fio
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 821
Senast: SiZo
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp