Ett värdigt slut..?

Sv: Ett värdigt slut..?

när bulten sätts så får du stå lite åt sidan. det spelar inte så stor roll var du tittar för det går snabbare än du hinner reagera, personligen går jag därifrån om möjligheten finns så fort hästen fallit och vänder mig inte om. även om hästen gör ett hopp så går även det blixtsnabbt och så ligger pållen.

du kan inte ha en god vän jämte dig när hästen faller ? det kan vara skönt att ha någon att krama om när man vänder sig och går och även lättare att inte vända sig om. jag följde med min vännina så när hon tog bort sin gamling i vintras vilket hon tyckte va väldigt skönt.

det har hänt att jag varit tvungen att vara med vid avblodningen osv. men slipper du så låt bli, personligen tycker jag det är obehagligt, likaså när dom vinchar, det har jag ont av att se.

personligen tycker inte jag det finns några fördelar att se på hästen när den är borta, ögonen blir helt "tomma"

Det var en fin idé att ha min underbara 'människovän' alldeles bredvid när bulten sätts! Så att jag bara vänder mig och att hon hjälper mig därifrån. Det har hon erbjudit sig att göra. Jag avböjde då och tyckte att det räckte att hon väntade i stallet. Lite för att skydda henne. Men när jag tänker på det nu så kanske hon ändå blir tvungen att hämta mig... Och då känns det ju faktiskt bättre att vi går därifrån tillsammans. Tack, Hillevie för att du gett mig lite mer klarhet över hur det är. Så att jag kan förbereda mig så mkt jag kan...

Låter vettigt att inte titta på kroppen efteråt... Men kan det inte hända att man vill klappa på sin älskade lilla häst en sista gång..? Och sedan inte tar sig därifrån av egen maskin..? Det är ju liksom sista chansen att känna hennes mjuka päls...

Allt därefter är helt ointressant. För då är hon ju på nåt annat, bättre ställe. Och då behöver hon mig inte mer...

känns det bra att titta på och klappa pållen när pållen fallit så ska man givetvis göra det, finns många som känner så. själv känner inte jag så därför att uttrycket i ögonen är borta, det blir tomt och på något sätt så känner jag det som att hästen ändå inte är kvar, lite obehagligt tycker jag. men alla är vi olika.

vänta bara inte för länge därför att hästen sticks ganska fort efter att bulten fallit, en del slaktare är så snabba att man blir överrumplad. därför kan det vara bra att prata igenom det hela med mannen som bultar först så han vet och kan säga till innan.

helt förbered är nog svårt att vara om man aldrig sett hur det går till tidigare, men näst intill alltid så går det både fort och är lugnt och odramatiskt. dom allra flesta på lantbrukstjänst är helt underbara med både djuren och oss människor.

andas djupt och ha du med dig din vän, det är oftast väldigt skönt. du kan ju klippa en liten tuss av man eller svans, det brukar jag göra och den brukar jag fästa i en av hästens gamla skor som jag gör om till ram med ett kort på pållen. det är ett fint minne.

Nej, då ska jag inte titta på henne efteråt. Känns ok att bestämma det. Det enda som ligger kvar är ett tomt skal som själen lämnat kvar. HON är ju redan nån annanstans... Att klippa en tofs av hennes långa man ska jag göra! Den har vuxit ut och blivit rena vildhästmanen nu när jag slutat att frisera henne...

Tack från djupet av mitt hjärta att du hjälper mig att reda ut frågetecknen. Känner mig lugnare nu och lite mer redo... :bow:

jag hoppas allt går bra för er om man nu kan säga så. jag skickar er tankar och lite styrkekramar för jag vet vad du går igenom.

åtminstonde för mig så brukar det ändå på något vis kännas ganska skönt när allt är klart och man kan släppa den jobbiga biten och kunna vara ledsen ifred. den värsta tiden är ju från det att man måste ta beslutet - ringa och innan allt är över. efter ett tag så kan man tänka tillbaks med glädje på den tid man fick även om det kanske inte känns så just nu.

behöver du skriva av dig så kan du skicka pm om du vill, kan jag hjälpa dig svara på dina frågor eller stötta dig på annat vis så gör jag det, åtminstonde försöka utifrån mina egna erfarenheter.

*kramar om*

Senast ändrad av en moderator:

Åh, stackars stackars dig! Vad hemskt och fruktansvärt... Men du gör ju rätt, för du gör ju detta av omtanke och kärlek till din lilla vän! Vad tungt... Jag hoppas att allt går så 'bra' det kan... Mina tankar går till er!
>--------KRAMAR--------<

Tack som orkar ge i din egen sorg.

Allt gick bra, slaktaren var underbar. Jag gav ponnyn till honom ( iom att hon var så lugn kunde ha ta henne själv) och byttan med "gottat" & gick runt vårat släp när skottet gick, men gick fram direkt efteråt & klappade om lilla söta Daphne. Och allt känns bara bra, hon hade juh så ont. Inget smärtstillande hjälpte, och hon ville efter 2 dagar inte ens ta emot det. Hon gav oss 16 fina år!!:love:

Tänker på dig!!

Har precis varit iväg till stallet och pussat på den mjuka mulen och skämt bort henne lite. Klippte också en bit av hennes man. Men det kändes svårt att göra det även om hon alltid älskat när jag fixat med hennes man...

Jag pm:ar gärna, uppskattar mkt dina svar! :)

Tack själv!

Lilla Daphne hade tur som hade en så ansvarsfull matte som lät henne gå i frid när det inte fanns nåt mer att göra. Nu lever hon vidare i dig utan att nånsin ha ont mer...

Du har kraft att dela med dig av det tyngsta när du själv är mitt uppe i det. Och det ger mig så mkt i denna svåra tiden!

Kram!

Har precis varit iväg till stallet och pussat på den mjuka mulen och skämt bort henne lite. Klippte också en bit av hennes man. Men det kändes svårt att göra det även om hon alltid älskat när jag fixat med hennes man...

Jag pm:ar gärna, uppskattar mkt dina svar! :)

Det är svårt. Innan jag tog bort min häst ville jag vara med honom mycket för att han snart skulle vara borta, men det var så svårt, jag kunde inte stå där med honom utan att gråta. Jag ryktade mycket, tog ut honom och betade för hand osv. Sa allt till honom som jag ville ha sagt.

Du får göra allt "en sista gång", varje sak man kommer på att det är sista gången man gör något gör det ont, men man måste igenom det.

Synd det där med din kompis men det är bra om hon kan stå tillsammans med dig. Stötta dig både fysiskt och psykiskt s a s.

Hej!! Tycker att du är stark som tar beslutet att låta henne gå bort när hon har ont. Vill inte skrämma dig men ibland kan livsglada hästar fortsätta att kämpa emot lite efter bultningen. En av mina älsklingar kämpade o ryckte ett par minuter. O det var inget fel på bultningen. Han ville bara inte lämna oss. Den andra sjönk bara ihop o var borta!! Rekommenderar ändå bultning!! jag har sett våra hästar efteråt o det har varit skönt för mig att kunna ta förväl, men jobbigt! Men vi gör ju det för dem vi älskar!! Lycka till ellar vad man ska säga....

Hej!! Tycker att du är stark som tar beslutet att låta henne gå bort när hon har ont. Vill inte skrämma dig men ibland kan livsglada hästar fortsätta att kämpa emot lite efter bultningen. En av mina älsklingar kämpade o ryckte ett par minuter. O det var inget fel på bultningen. Han ville bara inte lämna oss. Den andra sjönk bara ihop o var borta!! Rekommenderar ändå bultning!! jag har sett våra hästar efteråt o det har varit skönt för mig att kunna ta förväl, men jobbigt! Men vi gör ju det för dem vi älskar!! Lycka till ellar vad man ska säga....

Min shettis "krampade" efter bultningen men det var knappast av livsglädje hon gjorde det, för dt hade hon ingen. Det är muskelryckningar du pratar om.

Åh, herregud... Jag hoppas verkligen inte att hon ska behöva kämpa emot... Vad jag har förstått så är ju bara bultningen bedövningen. Att bulten bara slår ut en del av hjärnan... Och först när hästen avblodas så blir den avlivad. Hemska tanke om det kan vara så att hästen blir som medvetslös... Då kan hon ju fortf höra och 'tänka'... Då måste hon avblodas snabbt...

Inatt läste jag igenom tråden som du startade när du stod inför din stora förlust i somras. Det fanns många svar som även jag kan hämta styrka ifrån. Men alltså, jag kan ändå inte förstå att om 6 dagar är hon borta... Mitt liv kommer att slås i spillror. Hon är ju den som liksom fogar samman resten av mitt liv... Det är hon som har gett mig kraft. Och skaffa ny häst, det orkar jag inte.

Du har fått det hela om bakfoten, som väl är!!! Det handlar INTE om att extra livsglada hästar kämpar emot och inte vill dö - hästen är HELT borta direkt vid en rätt utförd bultning. DÄREMOT kan man i vissafall se MEKANISKA NERVRYCKNINGAR hos hästen direkt i samband med bultningen, men de är INTE viljestryrda och handlar INTE om att hästen "kämpar emot för att slippa dö" eller något sådant. Det är BARA nervryckningar.

Så till TS: Bortse totalt från den informationen!!

Däremot kan det hända när man avlivar med spruuta och det "gamla" medlet (ej somnulose) att hästen försöker kämpa emot när den så att säga känner att den håller på att tappa kontrollen. Det sättet tog ju en bra stund och var stressande förhästägaren (och i vissa fall även hästen).

Vad skönt det känns att man inte är ensam om såna här otroligt svåra beslut. Skrev nyss en tråd; Ska han få somna in?
Där kommer du nog känna igen dig, det är så otroligt svårt beslut och den stora frågan är: Gör man rätt?
Men du ska veta att du inte är ensam :)

kl.

Det känns ju himla okänsligt men jag har lite frågor efter att ha skumläst denna tråden. 1) vad är bultning? 2) vad innebär avblodning?

Lider m er alla, kram !

Bultning: Slaktaren skjuter hästen med en bultpistol (alltså ingen kula utan en pigg som sjuts in) i pannan. Bultpistolen läggs mot huvudet och set ut ungefär som en ficklampa. Det klickar till men smäller inte som t ex ett gevärsskott. Hästens hjärna slås ut totalt, den blir direkt hjärndöd.

För att sedan dubbelt försäkra sig om att hästen verkligen är död, skär man av halspulsådern så att hästen förblöder (alltså avblodar), den är dock fullkomligt borta redan då och känner ingenting.

Det klickar till men smäller inte som t ex ett gevärsskott. Hästens hjärna slås ut totalt, den blir direkt hjärndöd.

den avlivning jag var med på för några veckor small de jättehögt! kanske är olika bultare dom använder?

Sitter och läser alla inlägg och tårarna bara rinner....
Styrkekramar till alla....
Min dam är 16 år och den dagen kommer nog för mig också.:cry:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 581
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 607
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hur får man barn att leka hemma?
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur