Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men alltså, hur mycket är det som stjäls?
Det är inte så att stallägaren går runt och muttrar för att nån "glömmer" att skriva upp. Medan den som "glömmer" det gör det för att den har ett par innebrända torvbalar.
Morgonens samtal avslutades med ett ensidigt konstaterande av att den bästa lösningen för att minska svinnet är striktare kontroller av torven i boxarna.
Tyvärr löser ju inte detta problemet med att jag påverkas väldigt negativt av att någon skall kontrollera min box i misstro varje dag. Och det löser heller inte problemet som uppstår när det är ikryssat fler balar än jag brukat - vilket medför att jag skall betala extra för torv jag aldrig använt.
Nåväl! Jag har ju lite andra alternativ, t.ex. köpa egen torv.
Men tusen tack för alla tips! Då har jag försökt iallafall, men alla gör ju som de vill i sina egna stallar.
Ta bort ansvaret för torven från stallägaren. Köp själva eller låt någon annan administrera. Behöver stallägaren tjäna lite pengar så låt stallägaren ta betalt för lagring av torv eller låt stallägaren höja priset på hyran. Jag tycker det skulle vara ett typiskt stressbeteende från stallägaren när hen börjar kontrollera och irritera sig på boxar etc. Jag har också varit i ett sådant torvbråkarstall, det var inte roligt.Scenario: Privat mindre stall med några inackorderingar utöver stallägarens egna hästar. 4 balar torv per månad ingår i stallhyran. Torven levereras på pall varifrån hyresgästerna själva skall ta en bal vid behov och manuellt kryssa detta i en lista för varje månad.
Det händer att vissa av hyresgästerna ibland glömmer att kryssa i att de tagit en bal, det händer också att stallägaren noterar att det är nytorvat och därför kryssar i listan å hyresgästens vägnar.
Det händer också att hyresgästerna inte har användning för inkluderat antal balar en månad, i detta fall "brinner" innevarande balar inne och de har då inte rätt att ta en extra bal t.ex. månaden därpå.
Problem: Stallägaren anklagar hyresgästerna för stort svinn i torvväg, alltså att det försvinner mer torv än vad det betalas för. Hyresgästerna anklagar stallägaren för att ta betalt för balar som brinner inne alltså att de inte får ta så mycket torv som de betalar för.
Lösning?
Jag är alltså ute efter tips på hur man administrerar detta på ett sätt som minimerar risken för någon att anklaga någon för något. Stallägaren skall inte behöva lita på att hyresgästerna skall fylla i en lista manuellt och hyresgästerna skall inte behöva känna att de snuvas på de balar som ingår i deras hyra.
Hit me!
Stallägaren upplever att det är ett större problem att det försvinner fler balar än det betalas för. Det är inte konstigt, eftersom om det är så blir det en kostnad som direkt drabbar stallägaren. @spinxx upplever inte det problemet. Troligtvis för att Spinxx är en ordentlig person som kryssar som hon ska. Det betyder ju inte att alla gör det. Jag förstår verkligen att det är jobbigt att ha någon som ska kontrollera boxarna hela tiden, men jag kan också förstå att man blir trött på att få stå för andras strö. Visst borde det kanske gå att hitta andra lösningar än utökade kontroller, men tycker du verkligen att stallägaren inte verkar riktigt klok? Kan du inte se hens sida av det hela?Förlåt, detta förslag kanske inte är speciellt konstruktivt egentligen men; ta ditt pick och pack och dra därifrån. Den stallchefen låter ju inte klok!
Jag hoppas att det ska räcka med en bal i veckan i vinter, men då går hästarna ute ca 15 timmar per dagFörlåt för lite OT, men har läst lite i tråden och bara undrar hur i hela friden folk klarar sig med EN torvbal i veckan??? Finns det NÅGON som använder så lite?
Jag hade haft problem med att göra åt en torvbal i veckan. Mina hästar hade drunknat i torv. Jag har bädd, lägger in sex balar när bädden läggs (11 kvm stora boxar). Min ena häst gör sedan åt en torvbal i månaden i snitt, en halv bal varannan vecka. Den andra gör åt 1,5 balar/månad i snitt, även där en halva åt gången. Jag mockar noga, slänger aldrig ut någon ren torv och mina hästar är ute ca 16 timmar/dygn. Bäddarna är alltid torra och fina med bra stuns och med ett löst lager torv ovanpå när bäddarna väl har lagt sig.Förlåt för lite OT, men har läst lite i tråden och bara undrar hur i hela friden folk klarar sig med EN torvbal i veckan??? Finns det NÅGON som använder så lite?
Varför skulle det vara stallägaren som gör fel som reagerar? Jag tror knappast att någon inackordering hade tyckt att det var okej om stallägaren snor en hundring då och nu ur henoms plånbok.
Det är jag som reagerar. - Och som det ser ut nu är det ju precis så, jag blir helt plötsligt skyldig 100kr för en bal som stallägaren påstår att jag tagit. Helt ohållbart åt bägge håll.
Du hade förmodligen varit intresserad av att hitta alternativa sätt för torvfördelning, alternativt ett sätt att hitta "boven" innan du anklagar och slänger ut någon? Nu verkar inte intresset för något av dessa alternativ finnas.
Det värsta jag varit med om när det kommer till svinn var i ett stall där jag hade eget hö som stallägaren stal hejdlöst av. Både hen och jag hade två hästar var. För henne gick det åt 3 storbalar på en vinter och för mig 22... Hen vart dessutom skogstokig när jag konronterade. Jag flyttade så fort jag hittade ett bättre stall..