Scenario: Privat mindre stall med några inackorderingar utöver stallägarens egna hästar. 4 balar torv per månad ingår i stallhyran. Torven levereras på pall varifrån hyresgästerna själva skall ta en bal vid behov och manuellt kryssa detta i en lista för varje månad.
Det händer att vissa av hyresgästerna ibland glömmer att kryssa i att de tagit en bal, det händer också att stallägaren noterar att det är nytorvat och därför kryssar i listan å hyresgästens vägnar.
Det händer också att hyresgästerna inte har användning för inkluderat antal balar en månad, i detta fall "brinner" innevarande balar inne och de har då inte rätt att ta en extra bal t.ex. månaden därpå.
Problem: Stallägaren anklagar hyresgästerna för stort svinn i torvväg, alltså att det försvinner mer torv än vad det betalas för. Hyresgästerna anklagar stallägaren för att ta betalt för balar som brinner inne alltså att de inte får ta så mycket torv som de betalar för.
Lösning?
Jag är alltså ute efter tips på hur man administrerar detta på ett sätt som minimerar risken för någon att anklaga någon för något. Stallägaren skall inte behöva lita på att hyresgästerna skall fylla i en lista manuellt och hyresgästerna skall inte behöva känna att de snuvas på de balar som ingår i deras hyra.
Hit me!