Sv: Ett syskon - den finaste gåvan man kan ge sitt barn
Vilket trams. Alla vet att den finaste gåvan man kan ge sitt barn är en ponny
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det jag funderade kring var just det att det ofta är syskonskapet som lyfts fram i annonser.
Ja, det är ju en annan aspekt och jag förstår att det kan kännas tröttsamt att höra pratet om syskon som du nämner. En vän till mig har samma upplevelse som du.
Jag kan på sätt och vis önska att jag som du hade varit nöjd med ett barn - för det är ju rätt tufft även med ett!
Sen är det väl så att föräldrarna kan göra det mer eller mindre svårt för sig. Jag har tex ett exempel i min bekantskapskrets med en familj på fyra (barnen är 7 och 5) som bor i en trea på 80 m2. Det går helt enkelt inte att gå undan hos dem vilket är väldigt jobbigt för alla familjemedlemmar och eftersom de inte har något val utan barnen måste dela rum så blir det en hel del konflikter som hade kunnat undvikas genom en annan form av boende. Det hade säkert gått att bo så med andra individer men råkar man få ett barn som har ett stort ensamhetsbehov och ett annat barn som är högljutt och utåtagerande så blir boendet en del av det som är svårt. Sen kan man ju vara mer eller mindre duktig som förälder på att läsa situationen och inse att man måste anpassa sig efter de barn man faktiskt har, snarare än att hoppas på att barnen ska anpassa sig.
Det tror jag mer på! Kan säkert också fungera med en kusin man haft nära kontakt med eller en bästa vän som varit med under hela ens barndom.QUOTE]
Jag håller med Sar.
Även om jag har två syskon, två år äldre bror och sex år yngre syster så är banden mellan mig och min bästis klart starkare än med mina syskon. Vi har, bokstavligt talat, varit bästisar sedan babystadiet och har betydligt tätare systerkänsla för varandra än vi har för våra yngre systrar.
Samma sak gäller faktiskt också min syster som har ett nära band till vår kusin som är ensambarn och som nog betraktar henne som "syster" medan jag knappt känner henne. Det kan så klart ha med åldersskillnaden att göra.
Jag vill ju så gärna att mina barns relation ska vara nära och god genom hela deras liv.