Ett måste med märkning?

carolineartemis

Trådstartare
Jag har ett connemarasto (häst) som har pass. Jag hittar dock ingenting i det om att hon skulle vara chipmärkt. Har jag missat detta eller kan man skaffa ett pass utan att märka hästen. Om så är fallet måste jag då chipmärka henne nu i efterhand?
Tacksam för svar!

Sv: Ett måste med märkning?

min connemara är inte heller chippad.
Och jag kommer inte göra det heller, han är hyperkänslig och jag tror han kan bli skärrad av det. Har sett alltför många känsliga ponnys som blivit chippade och dessa har inte varit sig själva efteråt, tyvärr.

Jag skaffade passet till min häst själv och då var det en ID-kontrollant ute bara och ritade av virvlar och tecken... ingen chippning

Oj okej kan de reagera så starkt på det. Hon är ju avritad och så av en kontrollant så jag antar att allt är som det ska då!

För att få mätintyg för tävling krävs chipmärkning sedan något år tillbaks. Om jag inte är helt ute och snurrar så ska alla connemaraföl vara märkta för att få pass. Men är det en äldre ,redan registrerad ponny så behövds det inte. När är din häst född?

Ingen av alla de hästar jag har märkt har reagerat på det sätt du beskriver. Dvs att inte bli sig själv efteråt. Antingen var det en grov överdrift eller så var det en dålig chipmärkare.

Själva märkningen går så fort så det är oftast ägaren som reagerar på det. Hästen brukar inte reagera mycket mer än att rycka till lite på sin höjd. Ägaren däremot brukar vara kinkig och stressa upp hästen över den stora kanylen!

KL
Kan tillägga att om man har en väldigt känslig och orolig häst. Så kan låta en veterinär göra chipmärkningen och då först ge lugnade och bedöva stället som chipet ska sitta på.
Men de allra flesta hästar bryr sig inte nämnvärt över att bli chippade. Vi har till ock med gjort det ute på bete ett antal gånger utan problem.

Min häst är född 92.

Då fanns inget krav på märkning för att få ut ett pass. Kan möjligen dyka upp nu när de nya EU-reglerna om märkning träder i kraft. Det verkar inte framgå helt klart där om det handlar om alla hästar eller alla hästar som föds från och med i år. SÅ vi får väl se när det kommer på pränt.

min connemara är inte heller chippad.
Och jag kommer inte göra det heller, han är hyperkänslig och jag tror han kan bli skärrad av det. Har sett alltför många känsliga ponnys som blivit chippade och dessa har inte varit sig själva efteråt, tyvärr.

Jag skaffade passet till min häst själv och då var det en ID-kontrollant ute bara och ritade av virvlar och tecken... ingen chippning

Jag har då aldrig varit med om en häst som överhuvudtaget märkt att de ens blivit chippade, och det är några stycken. Då måste han ju oxå vara känslig för vaccinationer oxå då, hur löser du det?

Vad jag har hört utav alla som chippat å känns det eg inte mycket mer än en spruta. Inte ens våra valpar på 7 veckor reagerade när de blev chippade

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 603
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 488
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna