Ett litet problem...

cress

Trådstartare
Nja så litet problem är det inte igentligen..

Min Nya häst f.02 klarar inte av att bli riden ensam.. Då ser han spöken överallt och sticker.. Han följer inte vägen när han sticker utan vi far över stock och sten,för under "resans" gång fortsätter han att se alla dessa spöken och häst ätande stenar..:devil:

Men med sällskap blir han tryggheten själv(peppar peppar) lite tittig men ändå avslappnad..:)

Nu vill Jag ha tips om hur vi kan gå vidare,hur han kan bli trygg tillsammans med enbart mig.. Det är ju inte alltid man har turen att få ridsällskap..

Det måste ju finnas fler i detta avlånga land som har haft samma problem med osäkra hästar..

MVH C

Sv: Ett litet problem...

Rid ensam bara korta bitar ensam (snackar 100 meter nu alltså), i miljö han är jättevan vid. Du kan också prova att rida bort från stallet - hoppa av och gå hem. De flesta hästar är ju piggare på väg tillbaks...

Eller tvärtom beroende på vad ert problem är.

Sv: Ett litet problem...

Hästen ska ju lite på dig och känna sig trygg tillsammans med dig, oavsett vilken situation ni befinner dig i. Mitt förslag är att börja arbeta på marken, att t.ex. gå upp på en platform, följa efter dig o.s.v. Sedan kan du oxo ta promenader med hästen så att han ser att du är med och gör det så tills han är helt ok med dig och verkligen känner sig trygg i ditt sällskap. Så småningom kan du ta korta ridturer och prata lugnande med din häst så att hästen hela tiden är medveten om att du är där, och massera lite på manken, det gör nämligen ston för att lugna sina föl. Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Äldre Jag vet att ni är väldigt många här inne som skriver. Och jag vet att det funnits en författartråd men nu hittar jag den inte, så den...
2
Svar
27
· Visningar
1 946
Senast: Cambrie
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 191
Senast: Enya
·
T
Hästvård Har ett problem som inte verkar vara lätt att lösa. En av mina vänners hästar beter sig mycket underligt vid sadling och uppsittning...
Svar
7
· Visningar
1 082
Senast: Tuddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama