Ett hingsthållarproblem

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare amkm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 427

amkm

Trådstartare
Ja,eller vad man nu ska kalla det helt enkelt.

Har en vän som råkat ut för en knepig stoägare och nu behöver vi få veta vad som gäller..Eller i allafall,hur man tänker och hur man löser en situation som följande..

Stoet har stått hos hingstägaren i 28 dgr och ej visat brunst.Hingstägaren har försökt förmå att få ett ok från stoägaren för en kontroll av stoet då man misstänker att allt inte står rätt till.
Stoägaren hävdar att stoet är friskt och borde ha brunstat,men då hon inte gjort det så är det fel på hingsten.(som i sin tur redan betäckt andra ston och som dräktighetskollas på måndag)
Nu helt plötsligt så vill stoägaren hämta hem sin älskling och även ha tillbaka de pengar för språnget som de redan har betalat för,de längtar så efter sitt sto och vill nu inte längre ha henne betäckt och få föl..

Hur gör man i en situation som denna? Är man som hingstägare skyldig att återbetala pengarna trots att stoägaren är den som motsatt sig till behandling osv och den som också ringer tidigt idag på morgonen och säger att jag hämtar henne idag?

Sv: Ett hingsthållarproblem

Som hingsthållare skulle jag aldrig betalat tillbaka pengarna. Hingsten är det ju bevisligen inget fel på.

Att stoet är i betäckningsdugligt skick (det vill säga är frisk och brunstar som hon ska) är ju stoägarens ansvar, även om hingsthållaren naturligtvis kan hjälpa till med undersökningar och så vidare.

Men när nu stoägaren har motsatt sig även detta tycker inte jag det är så mycket mer man kan göra som hingstägare.

Som hingsthållare hade jag betalat tillbaka om jag visste att ingen betäckning hade skett. Hade däremot hästarna vistats tillsammans hade jag inte betalat tillbaka. Hade sto hos hingst på fribetäckning ett år utan att få henne dräktig. Detta kostade mer än 15000 kr. Kommer inte att gå med på liknande avtal igen. Då är det bättre att dela upp kostnaderna i språng och levande föl...

Har hingsten gjort något språng eller inte? det framgår inte av det du skrev.
Språngavgiften är vad jag förstår det man betalar för om hingsten gör ett språng för stoet, antingen som naturlig betäckning eller seminering oavsett om stoet sedan blir dräktigt eller ej.

När man kommer till en station skriver man in stoet och man får betala för vad det kostar att ha stoet där, vad som gäller för en eget sto angående om man samtycker till att veterinären behandlar stoet om det skulle misstänkas vara något med stoet mm

Min erfarenhet är att jag har fått faktura på språngavgift efter att språng har utförts första gången, men jag vet att vissa har betalat det i förskott, görs det då inget språng borde man få tillbaka den tycker jag. Däremot får man naturligtvis betala omkostnaderna för stoet på stationen.

Det är klart att de ska betala stoets omkostnader men kanske inte språnget?
Det har ju inte skett något, även om det är stoägaren som har "felat".

Mig veterligen så har språng ej gjorts,men stoägaren har också motsatt sig undersökning för ev. behandling då stoet ej visat brunst övht.
Hingsthållaren har ett flertal gånger varit på stoägaren som hävdar att det isåfall är fel på hingsten,för fel på stoet kan det inte vara.
Så som hingsthållare ska man godta ston som är på "bete" och sen ge 17 i alla runt-om-kostnader,så som prova mot hingst osv.?

Stoägaren har betalat in avgiften innan.(Inom min ras så använder man sig vanligast av endast språng/betäckningsavgift och ej lev. fölavgift.)
Det är också vanligt att stoägarna betalar i förskott,dvs innan språng/betäckning är gjord.

Så som hingsthållare ska man godta ston som är på "bete" och sen ge 17 i alla runt-om-kostnader,så som prova mot hingst osv.?

Naturligtvis skall det du skriver ovan betalas av stoägaren, men ingen språngavgift om inget språng gjorts. I min ras betalas oftast en stationsavgift eller en stoavgift till stationen för runtikringkostnader förutom uppstallningen/betet då.

Senast ändrad:

Svårt... Kanske betala tillbaka hälften?

Jag betalar allt utom levande föl (såklart) när hon hämtas. Men hon är ju betäckt så det finns inte så mkt att orda om.

Kanske något att formulera i kontraktet till framtiden?

Det jag läser in i språngavgift är även delvis kostnader för hantering av stoet, provning mot hingst och så vidare.

Sen kan det ju diskuteras om man ska ta ut hela avgiften om det inte blir något språng.

Men nog måste hingsthållaren ha betalt för att de försökte.

*kl* Jag hade betalat tillbaka själva språngavgiften men låtit stoägaren betala för uppstallningen. Om ingen betäckning är gjord finns det ju ingenting att betala för...

Hos oss går det till så här:
Du skriver in ditt sto, vi avtalar vad som skall ingå, ex om stoet ska stå kvar tills betäckning är klar och ytterligare 17 dygn för att kollas upp av veterinär. Är stoet inte dräktigt vidtalar vi stoägaren om ytterligare åtgärder i form av igångsprutning, etc etc. Givetvis måste stoägaren då få vara med och bestämma, det är ju hans/hennes pengar vi leker med!
När vi gjort det som ålagts oss dvs, skickar hem sto nybetäckt för koll hemma, skickar hem sto betäckt och UL på 17 dygn så betalar antingen stoägaren mig direkt eller får fakturerat alla kostnader.
Sto som inte blir brunstiga betalar ingen språngavgigt, endast uppstallningsavgift och ev veterinärkostnad. Sto som brunstat men som vi inte får dräktiga, betalar språng och uppstallningsavgift, hingsten har ju bevisligen gjort sitt jobb och ska "ha betalt" för det.
Det är mycket möjligt att det sto som det gäller skulle kunna hjälpas igång med en koll och en spruta prostaglandin - skulle tro att hon står med en gul kropp som omöjliggör en ny brunst, otroligt enkelt att kolla upp med en UL, och de flesta tar sig efter detta. Vill inte stoägaren kosta på sig detta efter allt besvär de redan haft så får man väl respektera detta, me3n givetvis skall de betala för utförda tjänster! Har aldrig varit med om att man i förväg betalat för en betäckning?

Stoägaren betalar dygnskostnad och ev behandlingar men ingen språngavgift om stoet bevisligen inte är betäckt. Det är naturligtvis fritt fram för stoägaren att när som helst ta hem sitt sto, betäckt eller ej. Så fort betäckning/seminering skett gång så skall språngavfigt erläggas. Oavsett dräktighetsresultat.:smirk:

Ett par gånger så har jag p g a olika anledningar fått ta hem eller byta station på mina ston utan att de har blivit betäckta. Det som jag då betalat är ju upphället för stoet eventuell stationsavgift och eventuell veterinäravgift. Absolut ingen språngavgift.

Det är viktigt att redan innan eller när stoet lämnas man är på det klara med vilka avgifter som dels stationen och dels hingsten ska ha.
Som exempel:
Stationsavgift betalas så fort stoet skrivs in /lämnas på stationen. Denna avgiften är för hingstationens arbete bland annat.
Språngavgift betalas efter ett språng eller en seminering.
Bokningsavgift betalas så fort man bokar hingsten (sker då ofta skriftligt)
Dräktighetsavgift betalas enligt övernskommelse t ex 10 eller 45 dygn.
Levandefölavgift betalas när det finns ett levande föl. Kan vara variationen på vad som definieras som levande föl. Vissa hingstägare tycker att det räcker med att det föds levande andra att fölet ska leva X antal dygn innan det ska räknas.
Finns ju även hingstar som bara har levandefölavgift, där man inte betalar något till hingsten innan det finns ett levande föl.
Sedan så är det ju upp till varje station att sätt sitt eget pris för uppstallning och bete. Detta får ju alltid stoägaren betala oavsett om stoet blir betäckt eller inte.

Så i det här fallet är det kostnaderna för stoets upphälle som ska betalas och inget annat. Har man missat att göra upp om det innan och räknat med att språngavgiften ska täcka detta så har hingstägaren helt enkelt gjort fel.

Titta till exempel på ASVH:s fakta blad där står vilka avgifter som gäller för varje hingst.
http://faktablad.equipe.nu/factsheet/list.aspx

Kl

Är inget kontrakt skrivet om vad som gäller???? :confused::confused:

I mitt tycke har inte stoägaren tagit ansvar i fallet...

Mycket konstigt får man läsa..
AM

Jodå,kontrakt finns skrivet och jag hade missuppfattat det hela..
Ett språng är gjort,men stoet var ej i riktig brunstigt och lät hingsten delvis hoppa men slog sen ifrån.
Efter många och långa diskussioner idag så kom det fram flera knepiga åsikter om det hela från stoägarens sida,men nu är de mer eller mindre överrens i allafall,stoet skall kollas på måndag utav veterinär.

Nåja,situationen har uppstått,och många stuterier har fått frågan idag om hur de hade gjort,och alla verkar rörande överrens om att stoägaren har ej fullgjort sin plikt och därmed så också isåfall förlorat pengarna.(Jag hade inte full version när jag skrev frågan här inne i morse).

Och som nybliven hingsthållare,ja man lär sig nått nytt varje dag,tur man har folk runt omkring sig som tar sig tid och lyssnar och lär ut. :love:

Men en sak är säker,nästa år lär de flesta hingstägare inom "mina raser" säkert ha nån form av klausul mot detta inskrivet i kontrakt,alt. man byter ut språngavgift mot bokningsavgift. .;)

Ordentliga kontrakt skyddar ju båda!

Och det är nog klokt att stapla upp ALLA avgifter var för sig, som på ASVHs exempel.

Jepp,självklart.
Men samtidigt så hr alla kontrakt ett kryphål nånstans och vill det sig,så verkar folk leta efter de..
Men men,nu har det ordnat sig i allafall..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när... 2
Svar
36
· Visningar
8 493
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 429
Trav Jag har länge siktat på att betäcka mitt sto 2012. Har (som de flesta andra av oss travnördar) lusläst hingstkatalogen hela våren för...
Svar
11
· Visningar
2 153
Senast: Nafayette
·
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det... 2
Svar
32
· Visningar
4 930
Senast: JSH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025