Etikettsfråga 2

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare coolia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 268

coolia

Trådstartare
Var på födelsedagsfest ikväll och jubilaren fick bl.a. en prfymflaska. Personen öppnade inte flaskan utan ställde den åt sidan. En bekant på festen menade att man bör öppna och lukta på parfymen?

Jag frågar mig om bekanten tycker att varenda vinflaska och chokladask ska öppnas och testas också? Att öppna en parfym i ett större sällskap tycker jag är snudd på olämpligt med tanke på allergier mm.

Vidare tycker jag det är en otroligt svår present då jag ser parfymer som något väldigt personligt. Jag skulle inte ge bort det om jag inte visste att personen ville ha just den parfymen (och då behöver hen inte prova den) eller om vi har ett sådant förhållande att hen kan välja en annan sort åt mig.

Jag tycker bekantens kommentar är smått oförskämd.

Otrevlig bekant som fäller sådär uppfostrande kommentar. Det är helt befängt att förvänta sig att mottagaren ska lukta/smaka/prova på varje present där sånt kan tänkas vara aktuellt. Det är helt okej att hen ställer sakerna åt sidan för att öppna när festen är över.

Var på födelsedagsfest ikväll och jubilaren fick bl.a. en prfymflaska. Personen öppnade inte flaskan utan ställde den åt sidan. En bekant på festen menade att man bör öppna och lukta på parfymen?
Kan någon av gästerna vara allergisk?
Fast då kan man ju säga att man väntar att öppna pga allergi. Fast har personen bara sagt tack så tycker jag att man har följt de ettiketregler som finns.

Det är väl rätt normalt hyfs att inte öppna den bland andra med tanke på allergier, doftkänslighet m.m.

Angående att ge parfym i present, jag ger bort parfym ibland i present. Jag ber alltid expediten spraya några ggr på en teststicka och plombera den i en påse så kan mottagaren få lukta utan att öppna parfymen. Skulle denne vilja byta så funkar det ju fint iom att den är oöppnad.
Svärmor fick en parfym av mig/oss förra året. En vecka innan hennes födelsedag detta året så frågade hon om vi hunnit köpa något till henne. Om inte så fick vi gärna ge en ny likadan parfym för hon älskade den och sa att den är så henne och så slapp vi tänka på present och hon får något hon önskar sig. Så känner man vad att man vet vad en annan gillar för doft så kan det vara rätt present, annars är det ju ett lite osäkert kort.

Som dagt, det ohyfsade är att tycka att den som får presenten ska prova den i allas närvaro. Tänk om denne inte gillar presenten, man är kanske allergisk mot parfym, dricker inte vin eller äter inte choklad, och inte uppskattar dem? Då blir det knappast bra stämning om den som fått presenten inte visar den entusiasm som givaren hoppats på.

Som dagt, det ohyfsade är att tycka att den som får presenten ska prova den i allas närvaro. Tänk om denne inte gillar presenten, man är kanske allergisk mot parfym, dricker inte vin eller äter inte choklad, och inte uppskattar dem? Då blir det knappast bra stämning om den som fått presenten inte visar den entusiasm som givaren hoppats på.
Är vad jag tänker någon som säger så förväntar sig - "rätten" att få uppleva uppskattning för sitt givande.

Det är väl rätt normalt hyfs att inte öppna den bland andra med tanke på allergier, doftkänslighet m.m.

Angående att ge parfym i present, jag ger bort parfym ibland i present. Jag ber alltid expediten spraya några ggr på en teststicka och plombera den i en påse så kan mottagaren få lukta utan att öppna parfymen. Skulle denne vilja byta så funkar det ju fint iom att den är oöppnad.
Svärmor fick en parfym av mig/oss förra året. En vecka innan hennes födelsedag detta året så frågade hon om vi hunnit köpa något till henne. Om inte så fick vi gärna ge en ny likadan parfym för hon älskade den och sa att den är så henne och så slapp vi tänka på present och hon får något hon önskar sig. Så känner man vad att man vet vad en annan gillar för doft så kan det vara rätt present, annars är det ju ett lite osäkert kort.
Vad smart med teststickan!

Kan någon av gästerna vara allergisk?
Fast då kan man ju säga att man väntar att öppna pga allergi. Fast har personen bara sagt tack så tycker jag att man har följt de ettiketregler som finns.

Om man är en person som använder parfym är man säkerligen redan parfymerad på sin fest. Då kan man väl inte hälla på sig en annan parfym också? Då känner man ju absolut inte hur det doftar. (mer än för mycket)

Är det samma person som båda frågorna gäller eller två olika? Oavsett tycker jag att det skulle vara extremt jobbigt att ha en person som gick runt och kommenterade övriga gästers uppförande hela tiden. Mycket ouppfostrat att prata skit bakom ryggen på folk dessutom. Vilket någon borde upplysa vederbörande om.

Oförskämt att kommentera att någon ska prova presenterna, det väljer man väl själv och finns det allergiker ska man definitivt inte öppna parfymer.

Jag har alltid öppnat om jag fått en parfymflaska när jag fyller år, men då har vi bara varit familj och närmaste släkt. Hade det varit en större fest med många vänner och bekanta hade det inte fallit mig in att öppna parfymer.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 746
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och... 52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 258
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Satt och slösurfade på en "lediga jobb"-portal tidigare ikväll och hittade en högintressant annons, som jag dock inte vet hur jag ska gå...
Svar
16
· Visningar
1 354
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 908
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka