Ersättningsskyldig

P

PowerPinglan

Ridskolan har nyligen satt in thermobars i alla hagarna. Nu har dom sett att vissa privathästar har lite skoj med dessa när dom är tomma. Hästarna pillar lös dom på något sätt. Detta ska ju förstås åtgärdas av ridskolan så att dom sitter där dom sitter.

Nu vill ridskolan att ägaren ska bli ersättningsskyldig om hästens thermobar går sönder. Mina funderingar kring detta är:
1) värdet idag är 3500kr enligt ridksolan, sjunker thermobars i pris genom åren då den blir begagnad?
2) Om just min häst tar sönder en och jag betalar 3500kr till ridskolan, får jag räkna den som min då eller? Thermobaren kan ju då inte ingå i stallhyran då, eller hur funkar det?
Känns som att det är lika bra att köpa sig en egen och ha den i hagen eller vara utan.
4) Det står inget i avtalet om när ersättningen ska betalas osv. Vad kan ridskolan kräva?

Jag har säkert mer frågor som jag just nu glömt bort.
Jag förstår att dom vill ha ersättning om hästen tar sönder något men jag är mycket skeptisk till att skriva under avtal bara så där rakt av. Speciellt ett avtal där det bara står att har hästen sönder den ska den ersättas med 3500kr.

Sv: Ersättningsskyldig

Generellt så är det så att om du ersätter en skadad/trasig sak med fullvärdet, så tillfaller den trasiga dig. Så om din häst skadar en termobar men att den ändå går att använda och du betalar för en ny till ridskolan. Ja då är den trasiga din och du kan göra precis vad du vill med den. Jämför med när försäkringbolag löser in en krockad bil, bolaget tar bilen och du får pengar eller en annan bil istället.

Tycker det verkar helt huvudlöst! Om ridskolan väljer att installera Thermobar så får de väl också se till att skydda dem så hästarna inte pillar sönder dem?

Jag hade aldrig i livet gått med på att ersätta något sådant. Restvärde efter avskrivning är i så fall det som jag anser ska ersättas, men som sagt: hela lösningen verkar helt horribel!

Det borde åtminstone vara valfritt att få en Thermobar insatt i hagen där ens häst går, om det där avtalet är villkoret för att de ska användas.

Min häst leker gärna med tomma hinkar och annat, så för min del hade det kunnat bli väldigt dyrt med ett sådant avtal. Alltså hade jag valt att använda en vanlig hink istället. :cool:

Jag tycker också att det verkar lite underligt därav jag vill kolla upp saken närmare. Det känns som att det kommer inte sluta bra det här om någon häst tar sönder en thermobar.

Det är valfritt om man vill ha en i hagen. Men dom finns ju redan där och nu har ridskolan kommit på att det finns en risk att hästar kan ha sönder dom. Därför har dom nu kommit med ett extra avtal om just thermobarerna i efterhand.

Min magkänsla säger mig att jag ska inte skriva på något avtal. Samtidigt vill jag ju ha vatten till hästen och hon brukar inte leka med tomma baljor. 3500kr är inget jag i dagsläget kan hosta upp på en kvart.

En thermobar SKA sättas fast med hjälp av ett spännband runt en av staketstolparna så att den sitter säkert. Jag har svårt att tro att en häst kan pilla upp ett spännband och få loss thermobaren. Thermobaren ska också sättas på någon form av pall, tänk lastpall, den ska aldrig stå direkt på marken.

//marti - som har två thermobarer sedan ett antal år...

Tycker det låter knasigt med ett sånt kontrakt även om jag förstår ridskolans sida med, men jag tycker att stallhyran ska vara satt så att den täcker förslitning och eventuella skador på stall/hage.

Men varför har de inte byggt in tunnorna? Vi har byggt in våran så ingen häst kan rubba på den eller sparka sönder den...

Skulle inte ridskolan ha tagit upp sånt innan dom köpte och installera?
Så alla var medvetna om vad som gällde. Lära alla hagar få en?

Själv kör vi med lite betfor i vattnet, det fryser inte lika lätt då.
Lycka till!
KOLLA HEMSIDAN DERAS HUR DET SKA SITTA OSV: http://www.thermobar.se/

Det hade jag inte gått med på, håller med vad alla andra har skrivit.

Då hade jag hellre köpt en egen thermobar från början o ställt in, eller bett att få ha en vanlig tunna till min häst.

När man sätter en stallhyra måste man ju räkna med slitage på stall, hagar och utrustning.

Jag hade inte skrivit på ett sådant avtal... tycker det låter lite märkligt... dom borde ju verkligen montera dessa så att ingen pålle kan söndra.... Personligen så hade det blivit dyrt för mig om jag hade det så för min El Camelo leker med det mesta och är en riktig förstörelsemaskin..:angel:

*knapplån*

Nu verkar det ju dessutom som ridskolan slarvat med installationen, med tanke på att den ska skyddas etc. Så nej, jag hade vägrat att ta något som helst ansvar för deras (felaktigt installerade) utrustning.

Thermobaren borde väl betraktas som allt annat i sammanhanget, dvs så accepteras ett "naturligt" slitage (ingår ju normalt i hyran), medan ren skadegörelse ska ersättas.
På ridskolan faller självklart ansvaret att installera på rätt sätt, också precis som med allt annat.

Å andra sidan måste man ta sitt ansvar om ens häst förstör inventarier etc. Det ska inte andra behöva betala.

Så om allt är gjort på rätt sätt, och din häst ändå sparkar sönder thermobaren, tycker jag det är rimligt att du står för skadan. (1) Storleken på belopp beror förstås på skicket innan. Gissningsvis kan man räkna en avskrivningstid om 5(?) år.
(2) Ja.
(4) Ridskolan kan kräva en omedelbar betalning, eftersom dom ju måste köpa in en ny.
Allt ska framgå i hyresavtalet.

Oavsett, så kan du hamna i en situation där ridskolan sätter in i sina regler att thermobar ska finnas i alla hagar, att hästägarna har ersättningsskyldighet för dom osv. Då hamnar man ju i valet att acceptera eller flytta.

Utanför juridiken:
Om problemet bara uppstår när thermobaren är tom, borde ju lösningen på problemet vara att fylla på oftare.
Saknar hästarna andra föremål etc att sysselsätta sig med?
Sedan så undrar jag hur man vet vilken häst som gjort vad? Går inte flera tillsammans eller har man en tilldelad hage per häst?

LIA

hur har ridskolan tänkt lösa det i dom hagarna där det går flera hästar? eller alla kanske går en och en?

Jag får inte till det så jag kan läsa hur dom ska sitta:(
Kan du kopiera och lägga in det här för det skulle vara så intressant att få veta.

Det är så jag känner och tycker också.

Kl

Man kan ju undra om de ärsätter varge gång de inte fyllt på vatten om det nu ingår i hyran. Eller är det en tilläggstjänst.

Antar att stalllhyran inte är låg pricis. Samtidigt som hästar gärna stimulerar sig skälva när de har behov. Fast de lyckas ju tala om att det är tomt!

Kan vara läge att organisera er som har hästarna uppstallade, bär de sig allt för fånigt åt så fins ju altid risken att hästarna flyttas, och det vinner ingen på.

Egen tunna är också vanskligt, för inte tänker kluben ersätta om nån annan häst har sönder din tunna. Är det ett problem så är det i såna fall bättre att de tar hyra för tunnorna och så får det bekosta de nya. Fylls vatten då på samt övrig tillsyn funkar så blir det rena vinsten som då kan investeras i nåt annat som motiverar en höjning osv. Företagsamhet helt enkelt.

Ptr

Hästarna går en och en. I en hage tror jag det är två och jag har ingen aning om hur dom tänkt då.

Hela stället genomgår en stor ombyggnad och tillbyggnader. När allt är klart ska stallhyran höjas. Fast jag har ju ingen aning om vad som ska ingå då när dom håller på så här.

Personalen fyller på vatten ute så länge det går att göra det med vattenslang. Så under vintern ingår väl inte den servicen då det är hästägarna som ska bära ut vatten.

Då försår jag att risken ökar för att de aktiverar sig på vad sätt som går.

Lukta på elstaketen har jag sett också, till sist går de igenom. Ska de ta betalt för det också?

Nu är jag som jag är, men jag skulle mycket väl ta en sådan uppseglande "affär" som skrivs i börgan som en spark i baken att leta sig ett annat ställe att ställa hästen på. För börjar det bökas om en sak så blir det ofta fler.

Ptr

Nu vet ju inte jag hur du har villkoren i övrigt.. sköter du utsläpp själv på morgonen tex?
Sen vet jag inte heller hur kallt ni har där du bor (norrland? eller är du bara norrlänning som bor någon annanstans?) "normal vinter", men här i Skaraborg har vi redan hunnit med -23 grader :D Jag har löst min vattenfråga till hästar och får betydligt billigare än Thermobar - men det kräver att man bär ut hett vatten på morgonen (och på kvällen, om man har samma lösning för vattenhinkar i stallet - vilket vi har).

Se den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=14028472&posted=1#post14028472

ska försöka lägga in lite bilder också om någon dag. Är busenkelt och fungerar TOPPEN BRA! kanske kan du ha en sådan här variant i din hästs hage och helt skippa Thermobar som man (vilket låter helt overkligt i och för sig) tydligen kan krävas ersättning för...
Eller byt stall.
(jag känner mig lyxigt lottad som har eget stall och bestämmer allt tillsammans med min man - i och för sig blir vi alltid "ersättningsskyldiga" till oss själva men det är ju inte helt samma sak.... :D).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 860
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 652
Senast: Bullen22
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka