Ersättning direkt från födseln.

Jag som flaskat mina relativt tidigt och tre av fyra med sojasemp då de varit laktosintoleranta sen födsel (provade alla sånna där pulverbaserade alternativ också eftersom sojasemp är big no no för många inom vården) tycker att Apotekets egna flaska var den bästa, enkel, utan en massa töntigt lull lull på i form av bilder och annat. En tydlig gradering och väldigt lättdiskad -även i maskin. Hoppas de här flaskorna finns kvar i handeln för övriga märken jag provade då, var jag inte alls nöjd med. Bra med Apotekets flaska var att utöver deras egen napp så funkade det att köra på andra märkens också.

Som någon annan skrev så är amningskudde suveränt (sparar en hel del på axlarna att inte behöva hålla barnet utan bara hålla om). Kommer definitivt sy en igen -bästa grejen någonsin. Ja och babysittern ;)

Jag som flaskat mina relativt tidigt och tre av fyra med sojasemp då de varit laktosintoleranta sen födsel (provade alla sånna där pulverbaserade alternativ också eftersom sojasemp är big no no för många inom vården) tycker att Apotekets egna flaska var den bästa, enkel, utan en massa töntigt lull lull på i form av bilder och annat. En tydlig gradering och väldigt lättdiskad -även i maskin. Hoppas de här flaskorna finns kvar i handeln för övriga märken jag provade då, var jag inte alls nöjd med. Bra med Apotekets flaska var att utöver deras egen napp så funkade det att köra på andra märkens också.

Som någon annan skrev så är amningskudde suveränt (sparar en hel del på axlarna att inte behöva hålla barnet utan bara hålla om). Kommer definitivt sy en igen -bästa grejen någonsin. Ja och babysittern ;)

Jag gjorde någon slags ... blandning, skulle jag säga. Jag ammade ju, men pumpade också ut bröstmjölk. När lilleman blev lite större hade vi dessutom ersättning. Det var väldigt praktiskt - jag slapp släpa med mig mat om jag skulle ut, men jag kunde fortfarande få sovmorgon (;)). I början koppade vi, för att därefter övergå till flaska. Vi använde Medela Calma-flaskor. Lilleman har gillat båda.

Vad det gäller jämställdhetsperspektivet så bytte pappan alla blöjor, gick upp på nätterna och var vanligtvis den som bar barnet när jag inte ammade. Så nej, i vårt fall så innebar amningen inte att han lämnade ansvaret till mig.

Jag tycker att den här tråden är viktig som inlägg i debatten om 50/50 vad gäller föräldrapenning.
Att skylla på amningen och påstå att det inte är möjligt är bara nys.
Fast det där är lite väl kategoriskt. Så länge jag vill helamma så måste jag vara hemma på heltid. Varför är det så svårt att förstå att alla har olika förutsättningar och möjligheter?

(Jag och min man har delat 50/50 med alla tre barnen och om inget oväntat inträffar så blir det så med fyran också).

Det är en myt.
De flesta barn klarar av både flaska och bröst.
Då så blir det bröst med mamma och flaska med pappa.

Det bästa av två världar.
Nja min första kunde växla utan problem. Andra ville inte ta flaska alls förrän vid 7 månader och med trean höll jag på att få amningen sabbad bara för att jag skulle försöka få honom att ta flaska också.

Man måste se till varje enskild bebis och inte generalisera så mycket.

Bara det faktum att barnet inte är lika fysiskt beroende av mamman borde väl öppna upp för ett mer jämställt föräldraskap tänker jag. Möjligheten för mamman att lämna barnet med pappan blir ju helt annan om barnet inte är beroende av bröstet. Och att pappor tidigt får ensamtid med och ansvar för sina barn tror jag gör stor skillnad när det gäller deras föräldraskap.

Fast det handlar om några månader när bäbisen är nyfödd som den vill äta ofta, ofta, och dels kan pappan ta bäbis mellan målen, dels tar de flesta barn både bröst och flaska och dels handlar amningen om några månader och föräldraskapet om resten av livet... Nope, argumentet om jämställdhet för att skippa amningen köper jag inte.

Bara det faktum att barnet inte är lika fysiskt beroende av mamman borde väl öppna upp för ett mer jämställt föräldraskap tänker jag. Möjligheten för mamman att lämna barnet med pappan blir ju helt annan om barnet inte är beroende av bröstet. Och att pappor tidigt får ensamtid med och ansvar för sina barn tror jag gör stor skillnad när det gäller deras föräldraskap.
Fast jag har ammat tills jag börjat jobba (sedan fungerar inte amningen längre). Jag och min man har varit hemma exakt lika länge.

Det jag finner väldigt intressant att hos de bekanta som valt att inte amma alls så har mamman trots det varit den som varit hemma först och längst.

Hade jag inte ammat så hade jag och min man tagit varannan gång vem som varit hemma först.

Tror att det mest hänger på viljan. Vill man vara jämställd så löser man det trots amning. Vill man inte vara det så löser man det inte trots flaskmatning.

Bara för att förtydliga så är jämställdhetsbiten en oerhört liten del i varför jag inte kommer att amma. Även om sambon går bort och jag blir själv kommer jag inte att amma. Hade jag tänkt amma hade vi sett till att lösa jämställdhetsfrågan, men jag har inte funderat något på hur eftersom det överhuvudtaget inte är aktuellt.

(Och det där är det sista jag kommer skriva i det ämnet, men jag hoppas på fler svar som handlar om trådens ursprungliga ämne.)

Senast ändrad:
Där ser man, jag köper det :-). Men varför rekommenderas då amning i första hand generellt om vi de facto förgiftar våra barn?
För de andra fördelarna.

Billigt.
Hygieniskt.
Praktiskt.
Artspecifikt.
Och så antikropparna.

Men viktigast är ju att barnet får mat.
Massor av mat.
Fungerar ersättning så gör det ju.
Men precis som med amning så kan det strula.

Fast det där är lite väl kategoriskt. Så länge jag vill helamma så måste jag vara hemma på heltid. Varför är det så svårt att förstå att alla har olika förutsättningar och möjligheter?

(Jag och min man har delat 50/50 med alla tre barnen och om inget oväntat inträffar så blir det så med fyran också).

Det beror på vad mamman har för slags jobb.
Jag jobbade som lärare på ett dataföretag under båda mina amningsperioder. Jag helammade och jobbade vissa veckor. Då fick den som var hemma med barnen komma till mig och jag tog paus i undervisningen för att tanka barn. Det gick utmärkt.

Det beror på vad mamman har för slags jobb.
Jag jobbade som lärare på ett dataföretag under båda mina amningsperioder. Jag helammade och jobbade vissa veckor. Då fick den som var hemma med barnen komma till mig och jag tog paus i undervisningen för att tanka barn. Det gick utmärkt.
Exakt. Det som inte fungerar för mig fungerar perfekt för någon annan.

Alla har ju olika möjligheter och förutsättningar.

Att mamman är hemma först oavsett ser jag iofs inte som något konstigt. Åtminstone jag var ju inte i skick att gå till jobbet förrän efter ca 3 månader (vilket jag gjorde på extrapass medan pappan var hemma med barnet). Jag var alldeles för sliten både i kropp och huvud och det passade INTE med mitt jobb. Jag sov mer eller mindre hela dagarna i början.

@Tassetass, jag är fullt övertygad om att du har dina skäl att inte amma och jag blir glad att jämställdhet inte är ett av dem :-)!

Mams flaskor tycker jag har varit bra och sugvänliga, vår yngsta provade sådan redan vid 3 v ålder o har funkat jättebra. Man ska väl akta sig för klar hårdplast p g a Bisfenol A (om det nu ens finns i nappflaskor alls längre) o samma sak gäller väl pipmuggar etc längre fram.

Nja de har nästan som regel ersatt bisfenol A med andra bisfenoler som vi vet mindre om. Vi har nuk's flaskor (de finns både som plast och i glas). Jag avskydde mams jättejobbiga att sätta ihop. Ingen av barnen har heller tagit dem.

Inte en hemsnickrad teori. Och inte en nyhet. Människor är topp-predatorer, kor äter gräs. Stor skillnad. Sälar och havsörnar har samma problem.

Som källa börjar jag med att ange den gamla godingen Tyst Vår. Sen kan jag rekommendera en googling på "miljögifter i bröstmjölk".

Absolut, fast det mesta av miljögifterna går redan in via moderkakan. Man har provtagit nyfödda bebisar, dvs de har inte ens hunnit påverkas av bröstmjölken än.
/Miljönissan

Liknande trådar

Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 403
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Nu har jag precis uppdaterat bloggen och efter ett lååångt inlägg kom jag på att jag vill veta hur ni andra har haft det den här första...
Svar
15
· Visningar
1 186
Senast: esprit
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 835
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?